Byta partikelfilter är hutlöst dyrt
När partikelfilter introducerades snackades det inget om de höga kostnaderna som var förenade med filtrenas begränsade livstid. Men nu har verkligheten kommit ikapp och många bilägare drabbas nu av skyhöga kostnader i samband med ett enkelt komponentbyte.
Författare:Linus Pröjtz, Foto: Linus Pröjtz
Partikelrening av dieselavgaser gjorde det tidigare så skitiga drivmedlet riktigt rumsrent och framförallt här på hemmaplan har diesel fått ett sällsamt uppsving. Numera är mer än varannan ny bil dieseldriven och det kan vi dels tacka partikelreningen och dels att driftekonomin är svårslagen – inte minst då många tillverkare har snåldieslar som klassar in som miljöbilar och därmed är undantagna vägskatten de första fem åren.
Men myntet har en baksida och det har flera konsumenter nu blivit varse, bland annat BMW-ägare. Första gången gällde det en BMW 320d Touring från 2006, en bil som Robert Bytner köpte som begagnad med drygt 15 000 mil på mätaren.
– Bara ett litet tag efter att jag hade köpt bilen så meddelade serviceindikatorn att *partikelfiltret behövde bytas. Så jag ringde BMW och frågade vad det skulle kosta, berättar Robert Bytner.
Priset på runt 15 000 kronor kom som en riktig kalldusch, inte minst då det säljande företaget inte hade upplyst honom om att det snart var dags att byta filtret.
– Jag tycker det är hutlöst dyrt och dessutom uselt att jag aldrig blev upplyst om att ett byte var på gång.
Bara några veckor senare ringer Morten Gustavsson från Landskrona och han var minst sagt upprörd.
– Jag har precis köpt bilen, en BMW 535d Touring som har gått 17 400 mil, och nu säger serviceindikatorn att det är dags att byta partikelfiltret. När jag frågade BMW vad det kostade sa de knappt 20 000 kronor.
– Jag tycker det är helt otroligt, när jag fick höra priset höll jag på att ramla av stolen.
Vi på Teknikens Värld kan bara hålla med, att behöva betala mer än en krona per mil för partikelfiltrering känns helt uppåt väggarna. Enligt offerten från Paulssons Bil i Landskrona framgår det att åtgärden kostar exakt 14 830,67 exklusive moms, av det är bara 720,25 kronor arbetskostnad. Totala notan med moms landar på 18 538,34 kronor. Hutlöst!
För många bilar finns ingen service*intervall för partikelfiltren, då det är tänkt att de ska hålla lika länge som bilen. I de fallen där en serviceintervall faktiskt finns så är åtgärden den dyraste eller en av de dyraste planerade åtgärden under livslängden.
Ett stort problem är att det inte ofta talas om denna kostnad/serviceintervall när bilarna säljs som nya och med tanke på att de flesta filter som ska bytas håller runt 15 000 mil, så finns det en tröghet i systemet. Vid normal körsträcka, runt 2 000 mil per år, tar det runt 6–8 år innan ett byte äger rum, vilket innebär att den *första riktiga kulmen för byte nås nu. Partikelfiltrering infördes förvisso så tidigt som vid millennieskiftet, men det var först runt 2003–2005 som det stora flertalet dieselbilar fick filtreringen och därför har detta inte märkts tidigare.
Ett stort problem med partikelfiltrering uppstår när bilarna enbart körs kortare sträckor och arbetstemperaturen inte hinner bli tillräckligt hög i filtret. Väktarbolaget Securitas i Stockholm har haft en hel del problem, då främst med trecylindriga dieselversionen av Volkswagen Polo.
– Det går inte en vecka utan att vi får skicka en bil till verkstad, berättar Peter Bollnert som är utrustningstekniker hos Securitas vid Lindhagensplan i Stockholm.
– Vi har haft stora bekymmer med differenstryckgivare på den trecylindriga Volkswagen Polo diesel, men det tar Volkswagen som ett garantiåtagande.
– Då är det värre med filtren. Våra bilar går ofta kortare sträckor, något som inte alls verkar fungera särskilt bra då filtren fylls med sot och den utbrännande processen inte kommer igång. Ibland räcker det att åka till Volkswagen för att tömma filtret, men vi har även fått byta filter vilket är surt då det kostar 17 000 kronor.
”Prisnivån som ni fått indikerad är riktig.”
Mikael De Geer, informationschef BMW, svarar
Vad gäller för BMW:s dieselbilar och deras partikelfilter?
– Det är riktigt att partikelfiltret behöver bytas på alla våra dieselbilar någon gång mellan 16 000 och 22 000 mil. När det inträffar beror på hur bilen körs, så det finns inga fasta intervaller utan det är bilens serviceindikering som gäller. Prisnivån som ni har fått indikerad är riktig, någonstans mellan 15 000 till 20 000 kronor beroende på modell, och den stora kostnaden är filtret. Arbetet gör man på en till två timmar beroende på modell.
Varför ska det vara så dyrt att byta filter?
– Vi tycker också att det finns anledning att fundera över varför det ska kosta så mycket, så vår reservdelsavdelning kommer att göra en undersökning för att se vad vi kan göra för att sänka prisnivån på filtren. Avsikten är att vi ska göra en prissänkning, men exakt hur mycket kan vi inte säga i dag. Men vi tycker inte att det är tillfredställande att kunderna ska drabbas av en sådan kostnad.
Informeras BMW:s nybilsköpare om att partikelfiltret kommer att behöva bytas och till vilken kostnad det sker?
– Det gör vi ju säkert inte. Men de flesta kunder byter bil efter mellan tre och fyra år, så de råkar ju inte ut för det här. Så även om de hade fått informationen att man måste räkna med att den här åtgärden kommer, så kan inte vi säkerställa att den informationen går vidare till nästa kund.
Kan det vara så att informationen kring partikelfiltren och åtgärden varit bristfällig även inom BMW:s egen organisation?
– Det skulle man kunna säga. Partikelfiltren har införts successivt under de senaste fem åren och därför borde det vara nu som de första fallen dyker upp. Så problematiken borde vara ganska ny.
Så mycket kostar byte av partikelfilter
Bil Pris filter Pris arbete Intervall
Audi A4 2,0 TDI e 11 998 kr 4 812 kr Livslängdsfilter
Audi A6 2,0 TDI 170 11 024 kr 4 812 kr Livslängdsfilter
VW Passat TDI 140 15 757 kr 6 375 kr Livslängdsfilter
VW Passat TDI 170 15 757 kr 6 375 kr Livslängdsfilter
Volvo V50 1,6D DRIVe 6 838 kr 1 612 kr 12 000 mil
Vad är ett partikelfilter?
Fakta
I en avgaskatalysator åker avgaserna genom hålrummen i ”kakan” och sotpartiklarna passerar rakt igenom, i ett partikelfilter tvingas avgaserna att gå genom de porösa väggarna i stället. Partiklarna är för stora för att kunna ta sig igenom väggarna och fastnar längs vägen. Sot är det man främst jagar med denna typ av rening och ett tydligt tecken på att en bil har partikelfilter syns på avgaserna – eller rättare sagt så syns inte avgaserna alls.
Sotpartiklar är restprodukten från motorns förbränning som man måste bli av med, ett problem som löses genom en upphettning och förbränning – en process som i teorin inte ska ge några restprodukter. Men det kan bli ett visst mått av aska kvar efter processen och det är den askan som till slut kan sätta igen systemet – mottrycket blir för stort. Motorns styrsystem, som ständigt övervakar både tryck in och tryck ut ur filtret, är programmerat för att då gå ner i så kallat ”Limp home mode”. Motorns effektuttag begränsas radikalt, varningslampan tänds och det är dags för den svindyra reparationen.
Väggarna i partikelfiltret är belagda med platina, ofta med mer platina i början av filtret. Platina-ytan ger den katalytiska effekten som sätter igång förbränningen och med ett tjockare skikt i början av filtret blir effekten större och processen kan starta tidigare.
I dag finns två typer av partikelfilter, dels ett så kallat självregenererande och ett som fungerar med en tillsats till bränslet – så kallat additiv. Det förstnämnda filtret sitter så nära motorn att avgastemperaturen räcker till för att självantända sotet i förbränningsprocessen. Om filtret placeras längre ifrån motorn behövs en tillsats till bränslet för att få igång förbränningsprocessen. Eolys används av PSA Peugeot och Citroën och hos Volkswagen heter det AdBlue.