• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skall man köpa modern diesel med partikelfilter?

F

F.d. 25406

Guest
Hej,
Jag är en ny forummedlem som planerar att köpa husbil närmsta halvåret, som hoppas på lite tips från någon...

Skall man investera i en "billigare" husbil som är nyare, eller köpa en bättre begagnad av ett kändare märke för liknande pris (runt 250-400 tkr tänkte jag)?
Mtp att den miljödebatten känns det spontant att man bör ha en modern motor med t ex partikelfilter, och undvika att köpa en äldre bil med gammal diesel (ta t ex tyskland där man inte får köra i en del städer med gamla dieslar).

Mvh Ove
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skall man köpa modern diesel med partikelfilter?

Partikkelfilter er bare en av flere teknikekr for å oppnå en renere avgass, det som er viktig er hvilken EURO klasse bilen har. Det finnes EURO-5 uten partikkelfilter og EURO-3 med. Euro-4 er laveste klasse med grønn plakett i Tyskland og ingen restriksjoner på kjøring i storbyene. Noen fabrikker trenger både ad-blue og partikkelfilter for EURO-4, andre motorkonstruksjoner klarer EURO-6 før de må legge til begge disse renseteknikkene.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Skall man köpa modern diesel med partikelfilter?

hej ove,,gott namn tycker ja som också heter ove:)

om man inte e en riktig "miljönisse" så kan de kvitta med part-filter,, du får ingen som helst feedback för detta,, t,om dom nya multi-diesel från fiat har lagt ner detta, ,helt obegripligt,,men om du får tag i nåt med dom nya direktinsprutade, ,elektroniskt tror ja de e,,

då kommer du en bra bit,,de tror ja du kan få för dom pengarna,,lycka till,,teddi,,
 
F

F.d. 25406

Guest
Sv: Skall man köpa modern diesel med partikelfilter?

Tack för era inlägg!

Man kanske istället skall titta på vilken EURO klass dom tillhör (eftersom vi tänker åka en hel del i Tyskland), och matcha med ett bra pris.
Tyvärr används inte Euro klassificeringen i Svenska annonser (men i Tyska annonser brukar det framkomma), men man får väl googla på husbilmodellen efter datablad.

Mvh Ove
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skall man köpa modern diesel med partikelfilter?

EURO-4 ble egentlig et EU-krav fra oktober 2006, men i Tyskland så fikk de registrert EURO-3 biler som sto på lager før oktober 2006 frem til mai 2007.

Er bilen førstegangsregistrert etter mai 2007 så er det en bil med EURO-4 og grønn plakett i Tyskland. Tidligere biler kan være EURO-4, men nesten ingen dieselbil fra før 2006 er EURO-4. Gul plakett og EURO-3 2002-2006 er hovedregelen for grovsortering, ved tvil så må chassinummer sjekkes, selv om jeg ikke vet hvor en kan få hjelp til dette.

En liten advarsel, en EURO-3 med førstegangsregistrering i Tyskland etter oktober 2006 kan være vanskelig å få registrert i andre land. I Norge er det 100% umulig, vet ikke om Sverige ser lettere på EU-kravet med cut-off oktober 2006 for EURO-3.
 
F

F.d. 25406

Guest
Sv: Skall man köpa modern diesel med partikelfilter?

Ok, tack för tipsen!
Då skall jag sikta in mig att hitta en bil tillverkad tidigast 2007 (med Euro4), och hoppas att hitta något till ett bra pris....

Mvh Ove
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Skall man köpa modern diesel med partikelfilter?

Hej
Du bör absolut köpa med partikelfilter. Har själv en sådan. Sätt fingret i avgasröret
och dra- avgasröret är helt blankt/rent. Mycket effektiv förbränning av partikel-
filtret som sitter omedelbart efter motrorn.

Man känner att man gör en lovvärd insats för miljön.
 
F

F.d. 25406

Guest
Sv: Skall man köpa modern diesel med partikelfilter?

Ok,
jag har börjat att titta lite i Tyska sidor, det finns en hel del vettiga husbilar till salu under 300 tkr som har EURO4 (och en del där man nämner partikel filter), så jag får väl börja läsa alla trådar som har med köpa husbil i Tyskland i detta forum:)
/Ove
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025
Sv: Skall man köpa modern diesel med partikelfilter?

Är inte så imponerad av tekniken med partikelfiter skulle nog satsat på en säkrare teknik
Sen är det inga billiga reservdelar när dom har gjort sitt efter garantin gått ut
Kolla gärna vad tex ett nytt dpf (dieselpartikelfilter)och dps (differnstryckssensorn)kostar till den bil du är intresserad av
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025
Sv: Skall man köpa modern diesel med partikelfilter?

Håller på att byta på min Pb en Mb E220cdi-04 så det kostar +Byte dps och ev egr ventil
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Skall man köpa modern diesel med partikelfilter?

En komplex historia på pb i alla fall vissa billigare märken bör man byta med höga kostnader men på premium modeller så renas filtret när varvet är över 2000 rpm. Så kolla detta inna du bestämmer dig för hur du vill ha det framåt har tyvärr ingen koll på transportbilar, men läge att datera upp sig. Men det finns så mycket kunskap i denna klubb så det skall inte vara några problem att få fram.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025
Sv: Skall man köpa modern diesel med partikelfilter?

Ska även byta railtrycksröret på Hb efter 1060mil hmm
Motorn gick i nödläge på väg hem fr Ritsem tur att man har garanti ännu
Det var givaren på railtrycksröret enligt felkoden vi får se byte i morgon
Går ej att bara byta givaren måste byta hela railtrycksröret
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Sv: Skall man köpa modern diesel med partikelfilter?

Alla Fiatmotorer i Tyskland är fabriksutrustade med partikelfilter.

Alle Motoren sind serienmäßig mit Dieselpartikelfilter ausgerüstet und erfüllen die Euro 5 Norm

Jojje
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.796
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Skall man köpa modern diesel med partikelfilter?

Intressant läsning.
Källa, Teknikens värld


Byta partikelfilter är hutlöst dyrt | Bil och trafik | Teknikens Varld

Byta partikelfilter är hutlöst dyrt
När partikelfilter introducerades snackades det inget om de höga kostnaderna som var förenade med filtrenas begränsade livstid. Men nu har verkligheten kommit ikapp och många bilägare drabbas nu av skyhöga kostnader i samband med ett enkelt komponentbyte.
Författare:Linus Pröjtz, Foto: Linus Pröjtz
Partikelrening av dieselavgaser gjorde det tidigare så skitiga drivmedlet riktigt rumsrent och framförallt här på hemmaplan har diesel fått ett sällsamt uppsving. Numera är mer än varannan ny bil dieseldriven och det kan vi dels tacka partikelreningen och dels att driftekonomin är svårslagen – inte minst då många tillverkare har snåldieslar som klassar in som miljöbilar och därmed är undantagna vägskatten de första fem åren.
Men myntet har en baksida och det har flera konsumenter nu blivit varse, bland annat BMW-ägare. Första gången gällde det en BMW 320d Touring från 2006, en bil som Robert Bytner köpte som begagnad med drygt 15 000 mil på mätaren.

– Bara ett litet tag efter att jag hade köpt bilen så meddelade serviceindikatorn att *partikelfiltret behövde bytas. Så jag ringde BMW och frågade vad det skulle kosta, berättar Robert Bytner.
Priset på runt 15 000 kronor kom som en riktig kalldusch, inte minst då det säljande företaget inte hade upplyst honom om att det snart var dags att byta filtret.
– Jag tycker det är hutlöst dyrt och dessutom uselt att jag aldrig blev upplyst om att ett byte var på gång.

Bara några veckor senare ringer Morten Gustavsson från Landskrona och han var minst sagt upprörd.
– Jag har precis köpt bilen, en BMW 535d Touring som har gått 17 400 mil, och nu säger serviceindikatorn att det är dags att byta partikelfiltret. När jag frågade BMW vad det kostade sa de knappt 20 000 kronor.
– Jag tycker det är helt otroligt, när jag fick höra priset höll jag på att ramla av stolen.
Vi på Teknikens Värld kan bara hålla med, att behöva betala mer än en krona per mil för partikelfiltrering känns helt uppåt väggarna. Enligt offerten från Paulssons Bil i Landskrona framgår det att åtgärden kostar exakt 14 830,67 exklusive moms, av det är bara 720,25 kronor arbetskostnad. Totala notan med moms landar på 18 538,34 kronor. Hutlöst!
För många bilar finns ingen service*intervall för partikelfiltren, då det är tänkt att de ska hålla lika länge som bilen. I de fallen där en serviceintervall faktiskt finns så är åtgärden den dyraste eller en av de dyraste planerade åtgärden under livslängden.

Ett stort problem är att det inte ofta talas om denna kostnad/serviceintervall när bilarna säljs som nya och med tanke på att de flesta filter som ska bytas håller runt 15 000 mil, så finns det en tröghet i systemet. Vid normal körsträcka, runt 2 000 mil per år, tar det runt 6–8 år innan ett byte äger rum, vilket innebär att den *första riktiga kulmen för byte nås nu. Partikelfiltrering infördes förvisso så tidigt som vid millennieskiftet, men det var först runt 2003–2005 som det stora flertalet dieselbilar fick filtreringen och därför har detta inte märkts tidigare.
Ett stort problem med partikelfiltrering uppstår när bilarna enbart körs kortare sträckor och arbetstemperaturen inte hinner bli tillräckligt hög i filtret. Väktarbolaget Securitas i Stockholm har haft en hel del problem, då främst med trecylindriga dieselversionen av Volkswagen Polo.
– Det går inte en vecka utan att vi får skicka en bil till verkstad, berättar Peter Bollnert som är utrustningstekniker hos Securitas vid Lindhagensplan i Stockholm.
– Vi har haft stora bekymmer med differenstryckgivare på den trecylindriga Volkswagen Polo diesel, men det tar Volkswagen som ett garantiåtagande.
– Då är det värre med filtren. Våra bilar går ofta kortare sträckor, något som inte alls verkar fungera särskilt bra då filtren fylls med sot och den utbrännande processen inte kommer igång. Ibland räcker det att åka till Volkswagen för att tömma filtret, men vi har även fått byta filter vilket är surt då det kostar 17 000 kronor.
”Prisnivån som ni fått indikerad är riktig.”
Mikael De Geer, informationschef BMW, svarar
Vad gäller för BMW:s dieselbilar och deras partikelfilter?
– Det är riktigt att partikelfiltret behöver bytas på alla våra dieselbilar någon gång mellan 16 000 och 22 000 mil. När det inträffar beror på hur bilen körs, så det finns inga fasta intervaller utan det är bilens serviceindikering som gäller. Prisnivån som ni har fått indikerad är riktig, någonstans mellan 15 000 till 20 000 kronor beroende på modell, och den stora kostnaden är filtret. Arbetet gör man på en till två timmar beroende på modell.

Varför ska det vara så dyrt att byta filter?
– Vi tycker också att det finns anledning att fundera över varför det ska kosta så mycket, så vår reservdelsavdelning kommer att göra en undersökning för att se vad vi kan göra för att sänka prisnivån på filtren. Avsikten är att vi ska göra en prissänkning, men exakt hur mycket kan vi inte säga i dag. Men vi tycker inte att det är tillfredställande att kunderna ska drabbas av en sådan kostnad.

Informeras BMW:s nybilsköpare om att partikelfiltret kommer att behöva bytas och till vilken kostnad det sker?
– Det gör vi ju säkert inte. Men de flesta kunder byter bil efter mellan tre och fyra år, så de råkar ju inte ut för det här. Så även om de hade fått informationen att man måste räkna med att den här åtgärden kommer, så kan inte vi säkerställa att den informationen går vidare till nästa kund.

Kan det vara så att informationen kring partikelfiltren och åtgärden varit bristfällig även inom BMW:s egen organisation?
– Det skulle man kunna säga. Partikelfiltren har införts successivt under de senaste fem åren och därför borde det vara nu som de första fallen dyker upp. Så problematiken borde vara ganska ny.
Så mycket kostar byte av partikelfilter
Bil Pris filter Pris arbete Intervall
Audi A4 2,0 TDI e 11 998 kr 4 812 kr Livslängdsfilter
Audi A6 2,0 TDI 170 11 024 kr 4 812 kr Livslängdsfilter
VW Passat TDI 140 15 757 kr 6 375 kr Livslängdsfilter
VW Passat TDI 170 15 757 kr 6 375 kr Livslängdsfilter
Volvo V50 1,6D DRIVe 6 838 kr 1 612 kr 12 000 mil
Vad är ett partikelfilter?
Fakta
I en avgaskatalysator åker avgaserna genom hålrummen i ”kakan” och sotpartiklarna passerar rakt igenom, i ett partikelfilter tvingas avgaserna att gå genom de porösa väggarna i stället. Partiklarna är för stora för att kunna ta sig igenom väggarna och fastnar längs vägen. Sot är det man främst jagar med denna typ av rening och ett tydligt tecken på att en bil har partikelfilter syns på avgaserna – eller rättare sagt så syns inte avgaserna alls.
Sotpartiklar är restprodukten från motorns förbränning som man måste bli av med, ett problem som löses genom en upphettning och förbränning – en process som i teorin inte ska ge några restprodukter. Men det kan bli ett visst mått av aska kvar efter processen och det är den askan som till slut kan sätta igen systemet – mottrycket blir för stort. Motorns styrsystem, som ständigt övervakar både tryck in och tryck ut ur filtret, är programmerat för att då gå ner i så kallat ”Limp home mode”. Motorns effektuttag begränsas radikalt, varningslampan tänds och det är dags för den svindyra reparationen.
Väggarna i partikelfiltret är belagda med platina, ofta med mer platina i början av filtret. Platina-ytan ger den katalytiska effekten som sätter igång förbränningen och med ett tjockare skikt i början av filtret blir effekten större och processen kan starta tidigare.
I dag finns två typer av partikelfilter, dels ett så kallat självregenererande och ett som fungerar med en tillsats till bränslet – så kallat additiv. Det förstnämnda filtret sitter så nära motorn att avgastemperaturen räcker till för att självantända sotet i förbränningsprocessen. Om filtret placeras längre ifrån motorn behövs en tillsats till bränslet för att få igång förbränningsprocessen. Eolys används av PSA Peugeot och Citroën och hos Volkswagen heter det AdBlue.
 
Toppen