• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skall köpa husbil

F

F.d. 14232

Guest
Tänker köpa en under 6met,menvi vill ha 2 st enkelsängar kan någon hjälpa oss med tips.Under6meter Mvh:Leif

F

F.d. 1689

Guest
Sv: Skall köpa husbil

Å, den blir vanskelig å finne,,,,,, under 6m? hvorfor?

F

F.d. 4927

Guest

Om ni vill ha 6 meters gräns för billigare avgifter på färjor och broar, bör ni veta att med cyklar bak blir säkert den sammanlagda längden över 6 meter. Och därmed den dyrare avgiften på många färjor och broar, dock inte alla.

Lasse

F

F.d. 1689

Guest

Challenger GENESIS 21 2010, er en alkove, og køyeseng, 2 kan ligge sammen, og 2 kan ligge hver for seg i køyeseng bak. Den bobil er under 6m.
De har helt identisk lik i Chaussen-serie også, vet ikke modell nr.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Om det är kostnaden för färja/bro som ligger till grund för valet av bil under sex meter så tänk på att den merkostnaden är försvinnande liten i förhållande till kostnaden för bil plus resor (om du inte tänker pendla med färja eller bro).

Min erfarenhet är att det oftare är bilens bredd och ibland höjd som är det besvärliga, inte längden. När vi köpte förra husbilen var vi också inne på detta med max sex meter men som tur var tänkte vi till en gång till. Nu har vi en bil på strax över sju meter och det är mycket sällan som längden ställer till besvär.

keskendal

HBK Medlem
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025

Hej,
år 2000 köpte vi en Dethleff 5812A (= alkovbil), under 6 m och med enkelsängar bak. Problemet som vi upptäckte var att sängarna samtidigt var soffor till sittgruppen, vilket betydde att vi varje kväll fick ställa undan bordet och ta ner bäddmadrasser och sängkläder från alkoven och varje morgon återställa det hela. Väldigt bökigt i längden tyckte vi och när vi två år senare hittade vår nuvarande bil, en Elnagh Joxy 26, slog vi till direkt.
Vi var från början också ute efter en kort bil p.g.a. färjepriser m.m. men upptäckte snabbt att merkostnaden var ganska marginell. Dessutom var Dethleffen väldigt vindkänslig eftersom den var både kort och hög p.g.a. alkoven. Detta är vår erfarenhet. Dethleffen var vår 5:e och Elnaghen är vår 6:e bil sedan 1984 då vi började köra husbil efter ett antal år med husvagn.
Hoppas ni hittar en lämplig bil.
Karin;)

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Våran McLouis Lagan 202 2009 är under 6 meter och har våningssängar bak. Alkov.
Underslafen kan fällas upp så att man får in cyklar. Därmed klarar man 6-metersgränsen även med cyklar.

Själv tycker jag att det är smidigt med en kort bil. Inte bara på grund av priset på broar och färjor, utan även för att den är enklare att parkera.
Själva är vi över till Tyskland tre gånger pr. år, och då tycker vi att det är en del pengar att spara.
Dessutom har vi sett många betydligt längre husbilar som upplevs som betydligt trängre inuti än våran.

MvH
Karianne

F

F.d. 27056

Guest

Åker mycket i Norge och där är det väldigt stor skillnad i pris på färjor om du överstiger 6 meter...men visst blir gaderober och skåp större om man har längre bil...som barnfamilj prioterade vi utrymmen före låga färjekostnader. Men den dagen som bara jag och frugan åker då blir detnog en kortare bil.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Det vi tycker är bra med att ha en bil på ca. 6 meter är att man kan använda nästan alla parkeringsplatser. Om man kan ha överhänget bak över kantstenar eller dylikt så får den plats i en vanlig ruta.

Har t.o.m. fickparkerat centralt i storstäder och det är nog svårt med bilar på 7-8 m.

F

F.d. 52945

Guest

Hej!
Vi är oxå ute kollar, vi har en Pilote i dag som är ca 6.60 lång där man antingen bäddar i dinetten eller sover i nedsänkbar dubbelsäng där fram.
Vi var inne på en bil under 6m, men den finns inte med enkel sängar bak(hel/halvintegrerat) och skulle den finnas så kommer det att bli så liten plats på övriga delen av utrymmet att det förmodligen skulle ta udden av "mysfaktorn" om det blir byte av husbil för oss så kommer den nog att vara ca 640-700cm skulle jag tro, jag tror att man annars inom snar framtid kommer att vara hos en glad husbilshandlare igen!

//Pilot;)

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Köpte vår nuvarande Plåtis på 6 m i februari i Lilla Edet.
Var ni och tittade på den?
Har längsgående enkelsängar.
Har en ombytlig hustru - och vi kommer ev att sälja den i höst vinter.
Kolla in bilderna jag lagt ut.

Toppen