• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skakningar framvagn Renault Master! Akut!

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Renault
Chassiemodell: Master
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3,0 dci
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Delfin 625
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Hej på er! Bilen: en Renault Master -05, 4000 mil på mätaren.

Har en halvakut fråga ang. framvagn: det uppstår skakningar på höger sida främst vid en vänstersväng tex rondellkörning med gaspådrag. Under acceleration är inte detta märkbart annat än ibland :confused:

Problemet har funnits ett bra tag men kört försiktigt och lät byta drivaxeln på höger sida och det blev bättre men återuppstod om ca 90 mil?

Trodde det var de 11 år gamla däcken och bytte till splitternya fram i morse och visst, bilen går mjukare och inte lika kraftiga skakningar alls men dock....till saken hör också att bilen drar liite då och då till höger..någon som har en idé vad det kan vara? Stödlagern till drivaxeln på höger(den byttes inte vid drivaxelbyte)? Något annat? Bilen besiktades utan anmärkningar för ett par veckor sedan, innan axelbytet).

Ingen verkstad i närheten av Gävle har naturligtvis några tider snabbt och ska till Gotland på lördag :(
 
F

F.d. 50069

Guest
Nedre spindelbult är en sjuka på Renault. Vi fick ombesiktningar på en sån bara efter 1200 mil:mad:
Är det glapp där så kan ju vägegenskaperna bli oprecisa just som ni säger.
Tips.
OM...det är detta fel så försök få reparationen på Goodwill, iom att det är ett känt fel.
Vi fick inte det på Volvo i Linköping...de gjorde en jäkligt ful sak istället! Släckte tvåan själva via en annan LinköpingsBilprovning och anklagade Bilprovningen i Mjölby som underkände bilen första gången för att vara inkompetenta:mad:

PS. Jag såg själv hur glappt det var......
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej ThePirate!
Synd att jag inte såg ditt meddelande igår för då
kunde jag ha "snabbkollat" på det idag på jobbet.

Idag.
Om du vill kan jag kolla lite på det i kväll men då blir det
mekande på backen. :)
Du får gärna skicka ett privatmeddelande.

På Måndag
Åk till firman som gjorde jobbet senast och påtala att
problemet är kvar.

Stödlagret sitter väl på drivaxeln vad jag vet. Drivaxeln byts väl från slutväxeln till navet.

Bilprovningen kan också missa att kolla saker. Tyvärr.

//Tony
 
Toppen