• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skakar vid vänstersväng

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 1999
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Årsmodell Husbil: 1999
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Ibland när jag kör runt 80-90 och svänger vänster så upplever jag skakningar i ratten.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Det samma hände mig i fjor. Det var särskilt vid vänstersväng i ca 90 km/tim och med jämn fart. Vid inbromsning eller acceleration försvann skakningen.

Verkstan hävdade att det var slitna drivaxelknutar, så i samband med att jag fick lagat växellådan lät jag även byta jag drivaxlar och därmed var problemet borta.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Problemet försvann inte när jag bytte till vinterdäck med andra fälgar.
Så Gunnar det lutar nog åt drivknutarna som på din, vilket också Fiat-verkstaden trodde.
Får köra fram tills våren när det är dags för nästa Service.

F

F.d. 13924

Guest
Var det drivknuten Håkan?Det kan även vara de inre knutarna som kärvar, ett vanligt fel på SAAB tex. Bäst är att man lättar på damaskerna (det kan man göra på plats utan att demontera axlarna) och trycker i lite nytt fräsht fett, sätter dit nya damasklåsningar igen och sen brukar det rulla 8000 mil till! Skrev Kölis 75. Jag hoppas nu att killarna på verkstan hittar felet på min Fiat som liknar ditt Håkan. Den skakar i ratten åt höger vid friläge innan man växlar upp på t.ex högre växel. Damasken satt bristfälligt på höger sida iaf. Hoppas det räcker att byta den o spruta in fett. Annars kanske det är hjullager eller fjäderben, eller bromsen på hö hjul.

Toppen