J.Bergsten
HBK Medlem
När jag kört hyrbil i Canada så har det varit ”året-runt-däck”. Har kört på snö likväl blöt asfalt.... inga problem. Men Om man tror man kan köra som om det vore torr asfalt året runt så kanska man skulle ta bussen istället.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Vi drabbas alla av att behöva panikbromsa nån gång,
De som kör på vinterdäck den varma årstiden dör oftare då,
Ett ganska enkelt val alltså
Även om vi kör som gudar då kan vi behöva göra en snabb undanmanöver eller bromsa allt vad tygen kan så för mig är valet enkelt !
Liv går före pengar!
Rulla lungt
Tommy
Jag är inne på samma tanke då jag kör ytterst lite i svenskvinter(vit),men hur däcket fungerar i varmt 30+ klimat är också min fråga,men många kör på åretruntdäck, vissa bilar leverers med detta från fabrik.Min tanke är så här:
Vi bor i Skåne, i Skåne är det sällan någon snö numera. 70% av våra husbilresor går söderut, sommar som vinter.
Norrut sker oftast under sommaren, någon enstaka gång till Sälen under vintern.
Ett Europeiskt åretruntdäck som tex Continental VanContact4season och Michelin Agilis Crossclimate som
troligen har en hårdare gummiblandning än ett Nordiskt friktionsdäck, borde kunna vara ett bra alternativ till
de resor som vi gör. Det som oroar mig är hur ett sådant däck uppför sig sommartid i ett varmt klimat.
Där av min fråga om erfarenheter från detta.
Vad tycker ni, tänker jag fel?
Dom Europeiska vinterdäcken har inga större problem med sommaren, det är vintern som är problemet, speciellt om du ska upp till sälen!Min tanke är så här:
Vi bor i Skåne, i Skåne är det sällan någon snö numera. 70% av våra husbilresor går söderut, sommar som vinter.
Norrut sker oftast under sommaren, någon enstaka gång till Sälen under vintern.
Ett Europeiskt åretruntdäck som tex Continental VanContact4season och Michelin Agilis Crossclimate som
troligen har en hårdare gummiblandning än ett Nordiskt friktionsdäck, borde kunna vara ett bra alternativ till
de resor som vi gör. Det som oroar mig är hur ett sådant däck uppför sig sommartid i ett varmt klimat.
Där av min fråga om erfarenheter från detta.
Vad tycker ni, tänker jag fel?
Intresset verkar stort så jag kan berätta lite till eftersom jag har varit i branschen och provkör många däck!
Contis Four Season har jag kört 2500 mil och håller bra i medelhavsvärmen , Mb har fått lite kritik för att dom orginalmonteras på bilar som levereras till Sverige, nu kan man tydligen välja däck vid köp. Däcken har inte varit godkända vinterdäck i Sverige men kommer förmodligen att få alptopp/snöflinga.
Conti VanContact Camper har jag nu kört 2000 mil, det är ett mycket bra däck med bra komfort, CP märkt och alptopp/snöflinga. Även dom fick en sväng till medelhavet på sommaren, bra på lera och blöta gräsmattor. Vinteregenskaperna är som jag redan nämt tidigare i tråden, bra på våta slaskiga vägar runt nollan.
Dom europeiska vinterdäcken har inte varit godkända som svenska vinterdäck förut, men med den nya vinterdäcksmärkningen kommer dom att öka. Dom fungerar ofta väldigt bra som sommardäck och bra på våta slaskiga vägar runt 0˚. Passar bra för den som vill åka lagligt ner genom vintersverige till sydeuropa. Men att använda dom som nordiska vinterdäck skulle jag aldrig rekommendera för att jag är en seriös däckhandlare! En annan sak som många lär få problem med som gäller alla vinterdäck (över 3,5 ton) 5mm mönsterdjup!
Man vill ju utplåna uttrycket ”Året runt” för att det är vilseledande, inte för att sälja dubbel uppsättning av däck. Med den nya däckmärkningen bli det enkelt att se om det är ett vinterdäck men det krävs att man tar reda på vad det är för typ av vinterdäck!
Här kom frågan som jag tänkte ställa. ”Vinterdäcken/ all däcken ” har ju mjukare gummi , hur mycket blöder och svettas de i värme. Hur mycket längre blir bromssträckan?Det som oroar mig mest är när man kör i Italien, Frankrike, Spanien mfl på
sommaren när luft temperaturen är hög och asfalt temperaturen är ännu
högre, klarar ett åretruntdäck det?
Fortfarande skall man skilja på vinterdäck som visas i filmen,och åretruntdäck som TS efterfrågar.Du kan titta på filmen som PeterK hänvisar till i inlägg 18. Där gäller det personbil på ca 1500 kg. Vad blir då sträckan med en husbil på 3 ton eller mer?!
Tommy