• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skade i husbilstaket

F

F.d. 8470

Guest
Vi var i Lidkiøping på Krono Camping for 14 dager siden og på kvelden blåste det veldig opp, vi hørte ett fryktelig brak og det føltes som om bilen knelte. Det viste seg at det var en stor gren av en stor tall som traff taket på husbilen. Det ble ett hull på ca 4 cm + krakkelering rundt.
Campingen har ingen forsikring som dekker denne skaden, kun personskader fikk vi beskjed om av plasssjefen. Egenandelen på vår forsikring er på ca kr. 4000,-.
Vi har fått anbud på skaden fra kr. 2000,- til kr. 5700,-
Er det noen der ute som har hatt en lignende skade og hvordan taklet dere det?
Veldig takknemlig for tips. Vi skal forøvrig til Åmål i helgen hvor det er marked på lørdag.

Hilsen Svein-Harald og Solveig i mommo sin :confused:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Skade i husbilstaket

Det borde ju Campingen ta hela kostnaden för att dom är väl skyldiga att se till så man bor på en säker camping och jag har ju svårt att tro att dom inte skulle stå till svars om en stor gren åkte ner på en människa .

F

F.d. 13449

Guest

Även om de inte har någon försäkring på det hela borde campingen i så fall betala din självrisk i alla fall. Du betalar en avgift för att stå på deras område och får en skada på husbilen, borde ju inte vara du som blir ansvarig för det.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Nu när det var en SCR-camping så är det väl upp till bevis.

Säkert eller osäker plats.

F

F.d. 8470

Guest

Nu när det var en SCR-camping så är det väl upp till bevis.

Säkert eller osäker plats.
Selv om det er en SCR plass så dekkes ikke denne skaden desverre selv om vi har bilder som bevis og vitner. Det er kun personskade. Det vet vi sikkert for min kone var utsatt for ett uhell på Stocken Camping den 7.08 i år. Plass sjefen der hadde kopiert opp forsikringsbetingelsene og fylt ut skjema som vi kunne sende inn for å få dekket utgiftene våre. Vi tar det på vår egen reiseforsikring. Der er det ingen egendel heldigvis.Min kone lå først på Uddevalla sykehus, så Fredrikstad og Ullevål i Oslo. Det ble to uker sykehus og 3 uker på opptreningssenter. Så hendte dette på vår første tur etter hennes uhell. Vi dro hjem etter at vi fikk treet i taket. Det ble litt mye.

F

F.d. 12848

Guest

Är det så dåligt med försäkringar i Sverige jag fick ett träd över husbilen i La manga camping i spanien campingen täckte hela reperationen samt bjöd på en vecka det kallar jag service

F

F.d. 53078

Guest

Det är inte ditt problem vad Campingen har för försäkring det är deras. Prata med ditt Försäkringsbolag du har säkert rättshjälp i din försäkringen som kan hjälpa dig.Så lðnge du ber om ett råd så behöver du inte betala självrisk. Tror ett allt som kommer ifrån ovan skall täckas av campingen, en gren är ett klart fall en del av kampingens ansvar

juan

F

F.d. 13050

Guest

frågan handlar om skadeståndsskyldighet...är campingen skadeståndsskyldig pga bristande underhåll när sånt kan hända ?

F

F.d. 8470

Guest

frågan handlar om skadeståndsskyldighet...är campingen skadeståndsskyldig pga bristande underhåll när sånt kan hända ?
Det var bare vinden som hadde skyld i uhellet. Det blåste plutselig veldig opp og det var en kjempehøy tall. Vi stod ikke direkte under tallen heller. Når grenen traff regner vi med at den veide ca 300 kg pga vekt og at den kom fra så stor høyde. Vi er bare takknemlig for at den ikke traff noen mennesker.

F

F.d. 13050

Guest

borde campingen insett att risk för sådan händelse föreligger så kan det vara deras ansvar att se till att det inte inträffar? Jag skulle nog kolla om jag kunde få skadeståndet prövat av en jurist eller i alla fall kolla om det finns en möjlighet att få ersättning. Förlikning eller att campingen betalar självrisken.
Har detta hänt tidigare på campingen då är det stor möjlighet att få ersättning.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest

Har nu pratat med camping Fuengirola och han säger att campingen är skyldiga att ha en försäkring för sina gäster där det skall ingå ersättning för B.l.a stormfällda träd eller grenar. Vill Campingen inte betala så anmäl dom på SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation Tel 031-355 60 .Mässans Gata 10
Box 5079SE-402 22 Göteborg Fax 031-355 60 03 Reglerna är internationella och gäller i hela Europa. han sade vidare att försäkringen täcker allt som orsakas av campingen. en gång hade det blåst ner en tegelpanna på en bakruta som hans försäkring fick betala. I mitt jobb som antennistalatör så är vi också skyldiga att ha en försäkring om man skulle råka förstöra någonting.

F

F.d. 55328

Guest

Det där fina kortet som nästan alla campingar kräver, med argumentet att annars gäller inte försäkringen.
Jag trodde att det var i sådana här fall försäkringen gick in.
Personskador täcks oftast av hemförsäkring/reseförsäkring.
Jag hoppas att detta fallet kommer visa vad som gäller, vad det gäller campingägarens kontra gästens ansvar vid ev skada på fordon.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Kalle,
SCRs försäkring gäller ju bara om någon hade fått grenen i skallen.
Takskadan på husbilen täcks inte av SCRs försäkring, men det innebär ju kanske inte att ägaren av campingen går fri om ärendet skulle dras till en rättegång i tingsrätten.
Markägaren är med all säkerhet ansvarig för att se till så att inte campare på området eller deras ägodelar riskerar att skadas av nedfallande träd och grenar.
Det finns förmodligen en viss likhet med nedfallande istappar som en fastighetsägare har ett direkt ansvar för. Jag skulle kolla upp juridiken ordentligt, ta hjälp och sedan rikta ett skadeståndskrav mot campingägaren. Väl värt att pröva.
V-backen :wink:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Ja så är det V-backen. Vad jag ville visa med länken var att den av SCR så omskrutna försäkringen har stora hål. Det skulle var av intresse att veta vilka övriga försäkringar näringsidkarna i SCR har/är tvungna att ha.

F

F.d. 13050

Guest

SCR försäkringen är bara ett argument för att få medlemmar. Campare som råkar ut för olycksfall ska/bör ha egen olyckfallsförsäkring.
I det här fallet handlar det om försummelse att inte se till att sånt här kan inträffa och då är det skadestånd. Finns försäkring så är det plånboken, finns ingen försäkring då får campingen använda egna pengar. Sänder den skadelidande ett krav på campingen så utreder campingens försäkringsbolag om skadeståndskyldighet föreligger och i så fall betalar. Troligtvis är självrisken 8-20 000 kr så campingen får använda sin egna plånbok i den här skadan. Ansvarsförsäkringen finns i den kombinerade företagsförsäkringen som banken kräver ska finnas för verksamheten.

F

F.d. 13050

Guest

SCR försäkringen har ett användbart undantag särskilt på campingar för att den inte ska behöva användas så ofta

Ersättning utgår inte heller för följande

_ Kostnader för olycksfall som uppstått genom yrkesmässigt kroppsarbete.
_ Kostnader för olycksfall som en följd av att du medvetet utsätter dig för uppenbar risk att
skadas.
_ Vård-, behandlings-, rese- eller andra kostnader som beror på att vårdbehov förelåg då resan
påbörjades eller rimligen kunde förväntas uppstå under resan.
_ Kostnader för vistelse på bad- eller kuranstalt eller privat sjukvård.
_ Kostnader för olycksfall som orsakats av allvarlig psykisk störning, påverkan av alkohol,andra berusningsmedel, sömnmedel eller narkotiska medel.
_ Kostnader som uppstått i samband med rutinmässiga hälso- eller tandundersökningar.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Tycker nog att det känns som ganska rimliga undantag? Det skall väl handla om sådant som campingen är ansvarig för! Om jag berusar mej och sedan ställer till det, är det väl mitt ansvar?
Undrar om ens en så kallad drulleförsäkring täcker det?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag fick ett mailsvar idag och så här stod det men man kan ju tycka att denna kostnaden är ju mindre för ett företag med storomsättning än för en privatperson och när man ser hur det kan gå så vill nog inte många ha en plats under ett träd eller annat som kan flyga omkring och skada ens egendom .
Sen kan man ju kanske överklaga deras beslut .
----------------------
Hej Bengt Åke

Har tagit emot ditt mail och även vart ute på forumet för att se vad som skrivits.

Det som hände vår gäst Svein-Harald med fru med deras husbil som fick en gren från ett av våra träd ner i taket som gör ett hål känns även för mig här som sitter på plats väldigt olustigt.

Klart att man känner med dem

Men vår försäkring inom SCR är endast personskador inte fordon.
Vad som gäller Fordon är då den försäkring man har själv.

Efter ditt mail så har jag ringt både SCR samt vår kommun som ombesörjer de träd som är på vår mark här.

De svar jag får är att det inte går att ta ansvar för naturens lagar ( i detta fall en väldigt kraftig vind)

Man kan låta saken prövas och om man kommer fram till att vi här har varit försumliga när det gäller våra träd (låta döda träd stå ) så kan man bli ålagd att ta en viss del av skadan.

Min syn när det gäller översynen av vår anläggning och de träd som står här, kan vi ej känna själva att vi är försumliga.

Har årligen en översyn tillsammans med vår skogvaktare i kommunen.

Hoppas att jag gett dig svar

Mvh
Platschef
Peder Andersson

Toppen