• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ska Mikael Persbrandt bli medlem i HBK?

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Hittade en film på YouTube, där Mikael Persbrandt tar oss med och kollar en ny husbil som han är spekulant att köpa. Visst är den både stor, lyxig och fin, men jag har sett en ännu vassare i det lyxigaste segmentet, vars ägare redan är medlem i HBK.

Tommy
Jag har sett filmen
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Det var en liknande bil, förmodligen från samma polska byggare, som var intagen av Hobby Fritid i Tenhult.

Pålle
Hobby Fritids Golden Dream byggs i Ungern. Det såldes en styck beg. av Forsbergs för någon vecka sedan.
Kan nog vara så då han äger en Porsche 911 GT3 RS med 500 hästar - i princip omöjligt att köra den lagligt - vet av egen erfarenhet...!
Har inte Porsche fartbegränsare i crusecontrollen
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Hobby Fritids Golden Dream byggs i Ungern. Det såldes en styck beg. av Forsbergs för någon vecka sedan.
Har inte Porsche fartbegränsare i crusecontrollen

Som ägare av många Porsche 911:eek:r så än man van att koppla bort allt ”otyg” som begränsar ”rörelsefriheten” på racerbanor, slingriga alpvägar och på Autobahn i Tyskland där det är fri fart...
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Men var skall man köra och parkera en sådan klump, 28 ton gör ju att man inte får köra in på många vägar, och svårt med plats blir det också,
man är hänvisad till stora vägar och stora parkeringar, eller så får man köpa en tomt på varje ställe man kommer till? :)
Vad blir det för "rörligt" friluftsliv?
Jo jag vet. Men bara känslan av ha en sådan pjäs. Jag bävar att tanka den med 450 liter
 
F

F.d. 22252

Guest
Små husbilar små problem - stora husbilar stora problem.
Pratade med en polis för några år sedan han berättade att han inte var något vidare trevlig när dom tagit in honom.
Men en bra skådespelare så klart, fast nog skiner privatpersonen igenom.
Själv har jag egentligen ingen aning om vad jag skulle ha en sån husbil till även om jag hade råd med en, det strider ju helt med frihetskänslan man får när man kör husbil. Väldigt många har ju gått ner i storlek sen plåtisarna kom för att uppleva friheten.
Det ser verkligen tråkigt ut att sitta där i solen vid stranden och inte ha något att göra fruktansvärt enformigt hur orkar ni egentligen?
 
Senast redigerad av en moderator:

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Men var skall man köra och parkera en sådan klump, 28 ton gör ju att man inte får köra in på många vägar, och svårt med plats blir det också,
man är hänvisad till stora vägar och stora parkeringar, eller så får man köpa en tomt på varje ställe man kommer till? :)
Vad blir det för "rörligt" friluftsliv?
Det är kanske byggt bara för att stå bredvid garaget för folkets beskådan (då avställt) o_O.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Lite mera om den aktuella husbilen,

Tommy
 
F

F.d. 22252

Guest
Det där var väl inget Elvis hade ett jetflygplan som han campade i lite svårt med fricamping förståss och förmodligen höga ställplatsavgifter.
Var till Visby för många år sedan och tittade på Antonov AN2 som står uppställt där efter flykten från sovjet, fick en galen ide att den skulle man kunna bygga om till campingplan har ju sett ett sånt på en flyguppvisning går ju starta och landa på typ fotbollsplan. Då skulle man väl vara kung på campingen!!
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Coola RV:s PeterK ! Allt är på riktigt , bara ÄLSKAR sådant här.
Följande reflektion kommer ut av kommentarer i denna tråd ock liknande.
Har själv några som är 10 till 12 meter dock ej slide out (synd nog) och för det mesta har jag smoker'n efter som plussar på 6 meter. Den lättaste 7 ton och den tyngsta 18 ton och upplever inga som helst problem att ta mej fram fram dit jag vill. Varit på små små gator nere i europa och svängt i korsningar som krävt många fram o back för att trockla sig igenom.
ALDRIG varit sura miner från någon utan tvärs om hjälpsamma o trevliga människor och jätteofta i små byar och städer som folk vänder sig om och bara ler såååå varmt och vinkar, man blir varm i hjärtat och känner sig välkommen.
Det finns för mycket fördomar och rent trams runt dessa storlekar på husbilar/bussar som är väldigt tråkiga i detta janteland men, Vi har det väldigt bra och njuter av att tanka 5 - 600 liter diesel åt gången och åker långt på detta, eftersom Vi inte använder dessa fordon som pendlarfordon så tänker Vi heller inte på att det kostar någon krona extra på överfarter de få gånger detta sker på ett år. Tycker inte det ska rackas ner på vare sig små eller stora fritidsfordon som det gäller i detta fallet.
Önskar ALLA en riktigt go vår och sommar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Nu vet jag inte vem som utnämnt denna ungerskbyggda husbil till "världens lyxigaste",
MEN den finns inte med på denna lista över de 11 lyxigaste husbilarna, där den snikigaste startar på 10milj.

These 11 stunning luxury RVs are nicer than most full-sized homes

Den näst dyraste har swimmingpool och helikopter på taket :)

Ja, dom är ju flotta, men en fundering som jag alltid får när jag ser sådana här husbilar, ofta är det soffor i mängd i dom, ofta på båda sidor, vad har man dom till? Skall man ha party och alla sitter längs väggarna och tittar på varann? Det verkar inte finnas någon matplats i vissa, är det tänkt att man alltid äter på lokal?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Volkner Mobil har väl också gjort sig kända för att bygga husbussar av högsta kvalité men utan allt för mycket glitter-bling-bling. Med garage mitt i "buken" på bussen i en del fall i stället för längs bak.
Och nej, man behöver inte trixa ut bilen, golvet glider ut åt sidan och kan sedan användas som altangolv när lillbilen är ute på äventyr.

Volkner Mobil.JPG

Hemsida.

Film.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Volkner Mobil har väl också gjort sig kända för att bygga husbussar av högsta kvalité men utan allt för mycket glitter-bling-bling. Med garage mitt i "buken" på bussen i en del fall i stället för längs bak.
Och nej, man behöver inte trixa ut bilen. golvet glider ut åt sidan och kan sedan användas som altangolv när lillbilen är ute på äventyr.

Visa bilaga 207441

Hemsida.

Film.

M.v.h. JANKRO.

Helt i min smak, det kunde ju ursäkta en sådan, när man kan ha något roligt med sig! ;)
Man får ju nöja sig med ett släp med ett par MC ibland..?! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Toppen