Jonathanhusbil
HBK Intresserad
- Inlägg
- 197
- Kommun
- Sundsvall
Hej,
Motortemperaturen fluktuerar, åker upp och ner lite väl mycket samt så blir motorn ej tillräckligt varm allrahelst nu när det blivit kallare ute. Brukar ligga på ungefär 1-2/4 av hälften. Jag planerar därför att byta ut termostaten då det troligen är den.
Men eftersom termostatbytet kanske innebär att kylarvätskan måste tömmas, och tomgången vid kallstart dessutom är svajig, så funderar jag även på ifall det kan vara värt det att byta kylvätsketemperatursensorn? Det kan ju vara det som orsakar att motorn ej går ordentligt upp i temperatur också av vad jag läst, och den kan ju även skapa dålig tomgång.
Vad tror ni, är det en onödig utgift att byta ut kylvätsketemperatursensorn i samma veva hos mekaniker? Delen verkar kosta ca 200kr och arbetet som är lätt som jag förstår det? Å andra sidan så har jag ju inga större indikationer på att det skulle vara fel på just den och det är ju onödigt att byta ut någonting som kan fungera. Bilen har gått ca 23-24.000 mil och är en Fiat Ducato Multijet 100, 2.2 2008. Någon som har några erfarenheter eller vettiga tankar gällande detta?
Mvh
Jonathan
Motortemperaturen fluktuerar, åker upp och ner lite väl mycket samt så blir motorn ej tillräckligt varm allrahelst nu när det blivit kallare ute. Brukar ligga på ungefär 1-2/4 av hälften. Jag planerar därför att byta ut termostaten då det troligen är den.
Men eftersom termostatbytet kanske innebär att kylarvätskan måste tömmas, och tomgången vid kallstart dessutom är svajig, så funderar jag även på ifall det kan vara värt det att byta kylvätsketemperatursensorn? Det kan ju vara det som orsakar att motorn ej går ordentligt upp i temperatur också av vad jag läst, och den kan ju även skapa dålig tomgång.
Vad tror ni, är det en onödig utgift att byta ut kylvätsketemperatursensorn i samma veva hos mekaniker? Delen verkar kosta ca 200kr och arbetet som är lätt som jag förstår det? Å andra sidan så har jag ju inga större indikationer på att det skulle vara fel på just den och det är ju onödigt att byta ut någonting som kan fungera. Bilen har gått ca 23-24.000 mil och är en Fiat Ducato Multijet 100, 2.2 2008. Någon som har några erfarenheter eller vettiga tankar gällande detta?
Mvh
Jonathan