• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skördetid för vindruvor

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Druvorna i växthuset är rekordtidiga och aldrig har vi fått så mycket.
Runt 50 klasar på 9 m2...
Vi har även några stockar växer utomhus, de brukar bli ganska små och söta.
Nu kommer ca 100 klasar som är färdiga i september...samma tid som man skördar i Tyskland, otroligt...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1,5 MB · Visningar: 11
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Skördetid för vindruvor

Bukar få en flaska emellanåt från min dotters "vinodling" i Åsa, men tycker att det är betydligt mera givande att åka ner en bit i Europa för att få "känslan" av att vara på plats.
En av favoriterna är en by som heter "Maischoss" i närheten av Ahrweiler.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Nu är det skördetid för druvorna i mälardalen...mosel kan slänga sig i väggen :D
Vinstockarna drösar av druvor, då vädret har varit extremt bra i ca 3 månader
På mälaröarna...vi gillar druvor, fast helst i förädlad form.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1,9 MB · Visningar: 1

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Då kan vi snart förvänta oss ett Chateau Gripsholm Gran Cru eller liknande i hyllorna på vårt monopol. Det kanske inte är så illa med den globala uppvärmningen ändå. :)
En skatteväxling från koldioxidskatt till alkoholskatt kan ju vara något att driva politiskt.:) I dagens röra kan man kanske både bli minister och talman på kuppen:D

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Kan man inte få någon form av EU bidrag för småskalig vinproduktion?
Ser fram emot den nya regimens öppna inställning till gårdsförsäljning av vin:rolleyes:

Vinbonden...

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det finns säkert EU bidrag för vinbönder och de är säkert inte så små. Funderar på om man inte skall börja köpa upp mark efter våra älvdalar och starta i större skala. En vingård i Göta älvs dalgång kombinerad med ställplats och gårdsförsäljning låter ju toppen.
Om nu sedan EU finansierar köpet och delar av driften så kunde man kanske erbjuda ställplats för en hundring inkl fritt vin. Dit kom det nog bra med gäster:D

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Du är helt inne på min gata...ställplats med gårdsförsäljning...mycket trevlig combo.
Jag tror att gratis vin och gratis ställplats skulle bli populärt, med tanke på hur tongångarna brukar gå i ställplatsdebatten. ;)

Toppen