• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skådebröd??

F

F.d. 1370

Guest
Vid en av vårens första turer var vi på väg till Österlen och Haväng och med barnbarnen för att ha det lite mysigt och grilla lite korv. Därför inhandlades Pågens eminenta korvbröd som ett nödvändigt tillbehör. Nu blev det ändrade planer och korvbröden blev liggande...och liggande...och liggande. Dom blev helt enkelt bortglömda. Hittade dom efter ett tag, fräscha, mjuka och fina. Dom var bakade den 16 maj med bäst före datum 24 maj.

Idag den 7 oktober är de fortfarande lika fräscha och fina!!

Tänker nu se hur länge de håller sig, utan att skrumpna och mögla. Kan bli en neverending story. Kommer att rapportera fortlöpande.

Som en onödig upplysning har vi strukit korvbröd från framtida inköpslistor...

Nils och barnbarn

Bilder från mobil 012.jpg

Bilder från mobil 013.jpg

Bilder från mobil 010.jpg

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skådebröd??

Här har du ett alternativ, så slipper du skippa korvbrödet på inhandlingslistan!
En del har ju gnällt över att vissa ekologiska livsmedel (speciellt frukt, grönsaker och bröd) ser ofräscha ut, ruttnar eller möglar snabbare.
Det har ju naturligtvis sin förklaring!
Jag köper ju hellre en ask ekodruvor, med risk för att jag kanske måste slänga några i botten, än en ask konventionellt odlade druvor som ser helfräscha ut.
Valet är helt konsumentens...:yes:

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Skulle inte tveka en sekund att käka det brödet .... med de ingredienserna så skulle jag bli ca 150 år ... ( skrivet med ironi) ...

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Norrlänningarna äter bröd från Skåne och skåningarna äter bröd från Norrland. Måste allt bröd konserveras och transporteras in absurdum? Jag köper mitt bröd från lokala bagerier, givetvis!

Hundramilabröd

Mitt bröd som jag äter
även kakor och klenäter
har färdats långt i riket
men det är ju sista skriket
med bröd som konserverats
skurits i skivor och paketerats
lastats i lastbil för långmila färd
genom stora delar av vår värld
för att jag som modern konsument
ska kunna berika avlägsen producent

Jag minns den tiden när jag var magrare
och handlade bröd hos kvarterets bagare
färskt och gott och då kunde man vara lugn
man visste att det kom från bagarens fina ugn
råvarorna kom från den egna traktens lantbrukare
då fanns inga tillsatser i maten som gjorde oss sjukare

Jag minns fortfarande de ljuveliga dofterna i bagarboden
undrar just hur det luktar i Omne, långt där uppe i Norden

Jappe

F

F.d. 1370

Guest

Äntligen en poet med folklig förankring! Du borde fått dela Nobelpriset med Tomas Tranströmer. Lysande Jappe!

/Nils

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det finns ju mat som fraktas ännu längre än det "degenererade" konservbrödet. Frankrike är ju känt för sin gåsleverpastej! Det är väl inte så att det är tillåtet att plåga djur på det här viset i Sverige? Någon som vet?

Foie gras-fritt Sverige | Facebook

Foie gras

Hur kan någon så bete sig
blott för att fresta gommen
det är att skämma ut sig
och kanske hela nationen

I ett land som hyllar
frihet jämlikhet och broderskap
djurplågeriets fula nyllar
syns i månget fint gemak

Jappe

F

F.d. 5322

Guest

Det finns en annan fabrikant som inte använder konserveringsmedel i sina korvbröd. Åtminstone inte om man ser till hur snabbt de möglar. Korvbrödsbagarn.
Enligt mig är de dessutom de godaste, men smaken är ju som bekant olika.:D
Efter detta är Pågens korvbröd uteslutna här!

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

Frågade PågenAB om detta.
Se svar här:

Hej Mats,

Tack för ditt mail. Vi förstår att det kan tyckas konstigt att dina
korvbröd inte möglat, för visst brukar de vanligtvis göra så efter ett
antal dagar.

Vi bakar våra bröd i ett mycket modernt bageri där kontakten mellan
"händer" och produkt sällan möts. Med andra ord kan man säga att vi har
bakat dina korvbröd under mycket goda hygieniska förhållanden där
mögelsporer troligen inte överförts i förpackningen och att förpackningen
varit mycket tättslutande. Detta tillsammans med ingredienser som surdeg
och socker gör att bröd kan hålla sig mycket länge. En av surdegens
egenskaper är t.ex att bakterier inte trivs i den sura miljön. Ett annat
skäl är att bröd som åldras sluter porerna, och är därmed inte lika
mottagligt för mögelsporer.

Som du ser finns det alltså flera skäl till att dina korvbröd inte möglat.
Pågen Korvbröd innehåller för tydlighets skull inte konserveringsmedel. Det
kan du se på ingrediensförteckningen.

Vi hoppas att du har fått svar på dina frågor och att du trots allt är nöjd
med våra goda Korvbröd.

Med Vänlig Hälsning,
Susanne

Konsumentforum
-------------------------------------------------------
Susanne Wiborn - med mjöl på fingrarna
Pågen AB
Box 8143
200 41 Malmö
Konsumentforum: 020-740 600
Öppettider: må-to 10-12 och 13-15, fre 10-12
susanne.wiborn@pagen.se
http://www.pagen.se

F

F.d. 1370

Guest

Hej Mats,

Tack för kontakten med Pågens. Med tanke på svaret kan man dock stillsamt undra varför bäst före datum är satt till inom 8 dagar. Har man denna gång lyckats baka bröden under optimala förhållanden. Svaret kan ju tolkas som att det är mer normalt med mindre goda hygieniska förhållanden. Likaså att förpackningen för en gångs skull varit tillräckligt tätslutande.

Vad som är klon i det hela är att bröden känns och ser ut som de vore helt färska och kunde vara inköpta som idag. De känns inte och ser absolut inte ut att vara gamla och "slutit porerna" och därmed minimerat mögelbildning. Och jag som konsument förutsätter att inköpta varor alltid producerats under optimala förhållanden. Jag gläder mig inte åt att jag haft turen att finna den perfekta förpackningen. Den vill jag finna varje gång!

Kanske tolkar jag svaret lite som fan läser bibeln, men vilket annat svar kunde förväntas från Pågens?

MVH
Nils

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det finns en annan fabrikant som inte använder konserveringsmedel i sina korvbröd. Åtminstone inte om man ser till hur snabbt de möglar. Korvbrödsbagarn.
Enligt mig är de dessutom de godaste, men smaken är ju som bekant olika.:D
Efter detta är Pågens korvbröd uteslutna här!

Du har helt rätt. Det är inte bra att äta "ren" mat. Det måste finnas lite "skit" i maten som rensar magen. Annars blir vi inte motståndskraftiga.

Det är samma med kryddor och arsenik, i rätt mängder är de nyttiga men i för stora doser dör man.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Frågade PågenAB om detta.
Se svar här:

Hej Mats,

Tack för ditt mail. Vi förstår att det kan tyckas konstigt att dina
korvbröd inte möglat, för visst brukar de vanligtvis göra så efter ett
antal dagar.

Vi bakar våra bröd i ett mycket modernt bageri där kontakten mellan
"händer" och produkt sällan möts. Med andra ord kan man säga att vi har
bakat dina korvbröd under mycket goda hygieniska förhållanden där
mögelsporer troligen inte överförts i förpackningen och att förpackningen
varit mycket tättslutande. Detta tillsammans med ingredienser som surdeg
och socker gör att bröd kan hålla sig mycket länge. En av surdegens
egenskaper är t.ex att bakterier inte trivs i den sura miljön. Ett annat
skäl är att bröd som åldras sluter porerna, och är därmed inte lika
mottagligt för mögelsporer.

Som du ser finns det alltså flera skäl till att dina korvbröd inte möglat.
Pågen Korvbröd innehåller för tydlighets skull inte konserveringsmedel. Det
kan du se på ingrediensförteckningen.

Tror hon på fullt allvar att vi ska gå på det? Vilken tur du måste ha haft Brianda!
Shure....tror att det blir samma utfall om man köper 10 påsar från olika butiker och lägger dom på hög. En sak är väl om livsmedel vacuumpackas, men korvbröd i plastpåse, tillsluten med en enkel påsklämma....

/Ludde

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

E471

FUNKTION
Emulgeringsmedel.

FRAMSTÄLLNING
Framställs av fetter och oljor eller av glycerol (E 422) och fettsyror (E 570). Både fetter och fettsyror kan komma från djur, t.ex. gris.

ANVÄNDNINGSOMRÅDE
Används i t. ex. spraygrädde, chokladdryckspulver och vaniljkrämspulver.

KÄNDA HÄLSORISKER
-

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

Tror hon på fullt allvar att vi ska gå på det? Vilken tur du måste ha haft Brianda!
Shure....tror att det blir samma utfall om man köper 10 påsar från olika butiker och lägger dom på hög. En sak är väl om livsmedel vacuumpackas, men korvbröd i plastpåse, tillsluten med en enkel påsklämma....

/Ludde

Vad är det vi ska gå på?
Att det är bakat utan konserveringsmedel i steril miljö?
Så funkar det på fabriksbagerier idag.

F

F.d. 1370

Guest

Enligt Statens Livsmedelsverk är E471 framställt av mono-och diglycerider av fettsyror.
Det är ett emulgeringsmedel som ofta används i mat och kosmetika. Tillverkas mestadels från talg och annat animaliskt fett, men kan även vara vegetabiliskt.

Med animaliskt fett menas oftast slakteriavfall (ex. inälvor), vilket även innefattar amylas, ett enzym som framställs av från öronspottköteln och bukspottkörteln. Amylas bryter ner stärkelse till maltos, vilket under viss värme och Ph medverkar till förtjockningen. Avändningen av amylas är mest utbredd inom industribagerierna.

Det mindre använda vegetabilska fettet är oftast av soja eller sojalecitin, för vilket det finns en utbredd överkänslighet.

E471 har påvisat en viss cancerogen effekt.
-----

Jag har inga mer synpunkter på ovanstående, mer än att vi lyckas baka gott matbröd och kanelbullar hemma, utan E471.

/Nils

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ja, det är ju upp till var och en om man vill tro på det eller ej, för min egen del väljer jag att tro att man inte framhåller hela sanningen. Att miljön där bröden bakas är väldigt ren är inget som jag misstror. Men att miljön skulle vara så steril att man inte får en enda bakterie eller mögelspor i brödet tror jag inte på.

Minns ganska väl för ett antal år sedan, när konsumenterna upptäckte att viss frukt aldrig ruttnade. Det uppdagades så småningom att livsmedelsproducenterna bestrålat frukten för att ta död på bakterier, larver m.m. Läs mer om detta här . En sida som f.ö. är riktad till producenter.

Detta deklarerades naturligtvis inte på förpackningen. För det var ingen lag på det. Industrin - vare sig det rör sig om livsmedel, textilier, eletronik m.m., har alltid använt sig av mottot "det som inte är förbjudet är tillåtet", m.a.o. kemikalier som det inte finns forskning om, där man helt enkelt inte vet något om hälsoeffekterna på levande organismer, är tillåtna att använda till någon bevisat motsatsen.

Med detta motto framställer idag industrin allt möjligt som vi har omkring oss - och äter. Och Konsumenterna jublar, - ännu fler valmöjligheter.

Allvarligt, hur kan man tycka att det är okej med den förklaringen att korvbröd inte möglar efter flera månader i sin plastpåse? Vi måste vara lite mer kritiska och inte svälja allt som industrin "garanterar" med hull och hår. Och vad i hela friden motiverar att ha i E471 i korvbrödet??? Det går ju bevisligen att tillverka korvbröd utan tillsatser, se min länk i inlägget längre upp.

Man ska också vara medveten om att all denna exponering av diverse kemikalier, där man dessutom bara känner till några promille av effekterna av långsiktiga hälsoriskerna, finns det i stort sett ingen forskning på vad dessa kemikalier har för effekter tillsammans. Det blir en s.k. cocktaileffekt, där vi inte har en aning om hur det påverkar oss på lång sikt.

Jag tycker det är så oerhört beklämmande att så många konsumenter ständigt skyler sig för fakta som kommer fram, man viftar bort det med argument som att "det är så mycket skit i luften ändå" eller "det spelar ingen roll vad jag gör för miljön, det betyder så lite" eller "jag är så gammal, så det gör inget om jag får i mig lite kemikalier", eller "jag bryr mig inte"

För er som inte sett Stefans Jarls prisbelönta film Underkastelsen, råder jag att titta på filmen. Den finns att låna på de flesta bibliotek. Se filmen och begrunda. Var lite mer kritisk.

Sen är det givetvis upp till var och en att handla vad den vill.

/Ludde

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Kom att tänka på vår äldsta dotter som hade glömt en bit "Dansk" leverpastej i kylskåpet där hemma för några år sedan, den var visseligen "bara" ett halvt år gammal men lika fin!!
Mvh.

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Är det någon av er som faktiskt besökt bageriet i fråga?

jag har!! flera ggr (har även varit på flera andra bagerier och nedanstående är det fräschaste)

Har för mig att dessa korvbröd bakas i västra frölunda på Pååls gamla fabrikslokaler. Nu är det ett antal år sedan jag var där... cirka 10 år sedan...men redan då var det väldigt modernt. Som besökare får man inte gå in om man inte har hårnät och vit lång rock. (engångs!) och vissa delar av bageriet får man se bakom en glasvägg.

JAg kan hålla med om att det är märkligt med bröd som inte möglar. Jag håller också med om att "lite skit rensar magen"..

Men jag tror de flesta är överens om att man inte vill ha hårstrån, eller annat människoavfall i brödet som man köper, inte heller vill man ha saker som av misstag tappats ner i degen som man sedan råkar sätta tänderna i.

Det finns ju faktiskt orsaker till att bagerierna idag gör miljön så kliniskt ren som de bara kan!!

Jag tycker trots allt att det är bättre med ett korvbröd utan konserveringsmedel som inte möglar än dito som möglar eller innehåller sådan man inte vill ha in i munnen! :)

Lovisa

F

F.d. 1370

Guest

I morgon den 17 dec fyller mina kära korvbröd 7 månader. Bakdag var den 17 maj med bäst före datum 24 maj. De ser idag fortfarande lika fräscha ut!

Funderade lite på att servera dom som tilltugg till julbordet, men tror att jag väntar till midsommar i stället.....

Nils

telebilder 010.jpg

Toppen