Sv: Skådebröd??
Ja, det är ju upp till var och en om man vill tro på det eller ej, för min egen del väljer jag att tro att
man inte framhåller hela sanningen. Att miljön där bröden bakas är väldigt ren är inget som jag misstror. Men att miljön skulle vara så steril att man inte får en enda bakterie eller mögelspor i brödet tror jag inte på.
Minns ganska väl för ett antal år sedan, när konsumenterna upptäckte att viss frukt aldrig ruttnade. Det uppdagades så småningom att livsmedelsproducenterna bestrålat frukten för att ta död på bakterier, larver m.m. Läs mer om detta
här . En sida som f.ö. är riktad till producenter.
Detta deklarerades naturligtvis inte på förpackningen. För det var ingen lag på det. Industrin - vare sig det rör sig om livsmedel, textilier, eletronik m.m., har alltid använt sig av mottot "det som inte är förbjudet är tillåtet", m.a.o. kemikalier som det inte finns forskning om, där man helt enkelt inte vet något om hälsoeffekterna på levande organismer, är tillåtna att använda till någon bevisat motsatsen.
Med detta motto framställer idag industrin allt möjligt som vi har omkring oss - och äter. Och Konsumenterna jublar, - ännu fler valmöjligheter.
Allvarligt, hur kan man tycka att det är okej med den förklaringen att korvbröd inte möglar efter flera månader i sin plastpåse? Vi måste vara lite mer kritiska och inte svälja allt som industrin "garanterar" med hull och hår. Och vad i hela friden motiverar att ha i E471 i korvbrödet??? Det går ju bevisligen att tillverka korvbröd
utan tillsatser, se min länk i inlägget längre upp.
Man ska också vara medveten om att all denna exponering av diverse kemikalier, där man dessutom bara känner till några promille av effekterna av långsiktiga hälsoriskerna, finns det i stort sett ingen forskning på vad dessa kemikalier har för effekter tillsammans. Det blir en s.k. cocktaileffekt, där vi inte har en aning om hur det påverkar oss på lång sikt.
Jag tycker det är så oerhört beklämmande att så många konsumenter ständigt skyler sig för fakta som kommer fram, man viftar bort det med argument som att "det är så mycket skit i luften ändå" eller "det spelar ingen roll vad jag gör för miljön, det betyder så lite" eller "jag är så gammal, så det gör inget om jag får i mig lite kemikalier", eller "jag bryr mig inte"
För er som inte sett Stefans Jarls prisbelönta film
Underkastelsen, råder jag att titta på filmen. Den finns att låna på de flesta bibliotek. Se filmen och begrunda. Var lite mer kritisk.
Sen är det givetvis upp till var och en att handla vad den vill.
/Ludde