• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skärpning om vi ska ha ställplattser kvar!

P

Peter Pettersson

Guest
Hej! Ytterligare en ställplats som har blivet tidsbegränsad. Pga nerskräpning,ställer ut camping stolar o bord. .. släpper gråvatten rakt ner på backen mm.
Platsen ligger på Tjörn (Smedjan ute i skärhamn). Platsen där uppställnings platsen låg(Parkering) har en otrolig utsikt med badplats,resturanger mm. ca 100 meter där i från.
Nu kan ingen skylla på ungdomar. Ju äldre folk blir ju värre blir dom. Tror dom får göra precis som dom vill. förlåt.Men med tanke på att medelåldern är 58 år.. :)
Fick höra från en annan rast plats. Det kom en hus bil. Dom stannade och åt pizza. Plockade inte ens kartongerna i från rast bordet när dom åkte. Finns otroligt mycke sådant här om man läser på olika forum. Skälv klart vet jag att i långt i från alla gör så här. Men dom finns

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025
Sv: Skärpning om vi ska ha ställplattser kvar!

Visst finns de. När vi stod på den aktuella platsen för ett par år sedan var det en husbil som åkte därifrån med vattnet rinnande. Såg förfärligt ut.:mad:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

jag bor på tjörn har själv sett detta fenomen ,skrev i ett anat inlägg om ställplatser ,
det var synd på en jättefin plats men det finns flera kvar ,,mvh håkan

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025

Hur ska det gå till? I vårt fall var bilen långt ner i backen med en liten å efter sig.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Hej! Ytterligare en ställplats som har blivet tidsbegränsad. Pga nerskräpning,ställer ut camping stolar o bord. .. släpper gråvatten rakt ner på backen mm.
Platsen ligger på Tjörn (Smedjan ute i skärhamn). Platsen där uppställnings platsen låg(Parkering) har en otrolig utsikt med badplats,resturanger mm. ca 100 meter där i från.
Nu kan ingen skylla på ungdomar. Ju äldre folk blir ju värre blir dom. Tror dom får göra precis som dom vill. förlåt.Men med tanke på att medelåldern är 58 år.. :)
Fick höra från en annan rast plats. Det kom en hus bil. Dom stannade och åt pizza. Plockade inte ens kartongerna i från rast bordet när dom åkte. Finns otroligt mycke sådant här om man läser på olika forum. Skälv klart vet jag att i långt i från alla gör så här. Men dom finns

Detta har du inte sett själv utan det är vad man kallar för hörsägen. Jag undrar var det en svensk husbil? Tycker att det låter mycket märkligt att man stannat på en rastplats för att äta pizza? Varför stod man inte kvar utanför pizzerian på parkeringen där och åt? Ja, det vet ju du inte såklart eller hur?

Och till dig som såg detta
När vi stod på den aktuella platsen för ett par år sedan var det en husbil som åkte därifrån med vattnet rinnande. Såg förfärligt ut

Det är mänskligt att glömma. Och vad innehåller gråvatten mer än vatten uppblandat med diskmedel, tandkräm,duschtvål och sådant. Och så klart använder vi ju endast sådant som är så kallat miljövänligt, eller hur?

Ha ett bra www.husbilsliv.se önskar vi er alla för det har vi.

Eva

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Visst finns dom..., eller rättare sagt vi! För det är bland oss det här sker. Det är säkert ibland olycksfall. Men resultatet är detsamma. Vi husbilister stämplas alla rättmätigt av de här "svinerierna". Samtidigt vill vi inte "leka poliser". Många tycker det är obehagöligt att säga till. Vi vill inte ha regelverk, utan hänvisar till diffusa begrepp som "sunt förnuft". Något sådan existerar inte och har aldrig gjort, eftersom det har olka betydelse för alla.

Det är dock inte min mening att förstöra stämningen en fredagskväll, så ha en riktigt trevlig helg alla goa HBK:are! :)

:-/<rister

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Det är väl typiskt svenskt. De flesta tycker att vindkraftverk, mobil master, behandlingshem, flyktingförläggningar måste finnas men bara inte "just här".
Ställplatser verkar helt klart vara på väg in i "inte just här" gruppen. :mad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Krinil!

Statesman eller Bruichladdich?

Sunt förnuft finns visst, men inte överallt!

Jappe

F

F.d. 52909

Guest

Straffa syndarna - inte kollektivet:mad:

Lite kul faktiskt, hur då straffa syndarna ?...berätta gärna det för mig som för övrigt håller med övriga talare att det är för jävligt att se o höra att stpl efter stpl läggs ner o det p.g.a nedskräpning o jävla dåligt uppförande med ett konstigt försök till bortförklaring.¨

Tycker det är höjden att ni alla som försöker bortförklara att ni aldrig har ställt ut möbler, markis, tömt gråvatten etc på platser som det inte är tillåtet på.

Har ett ord som kan kallas för patetiskt... sen kan ni gärna gapa på mig eller allmänheten för övrigt hur dåligt ni har det med stpl, kräva service etc.

mvh

P

Peter Pettersson

Guest

Lite kul faktiskt, hur då straffa syndarna ?...berätta gärna det för mig som för övrigt håller med övriga talare att det är för jävligt att se o höra att stpl efter stpl läggs ner o det p.g.a nedskräpning o jävla dåligt uppförande med ett konstigt försök till bortförklaring.¨

Tycker det är höjden att ni alla som försöker bortförklara att ni aldrig har ställt ut möbler, markis, tömt gråvatten etc på platser som det inte är tillåtet på.

Har ett ord som kan kallas för patetiskt... sen kan ni gärna gapa på mig eller allmänheten för övrigt hur dåligt ni har det med stpl, kräva service etc.

mvh
Håller med. Finns många självgoda. Finns rätt många plattser som stängt eller fått ett antal timmar man bara får stå där. Så hörsägen är det inte. Plattsen på tjörn vet jag helt säkert mf l.
Men det var detta som var meningen att få lite fart i tråden. För problemet finns ..

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

jag förstår varför man satte stopp för parkering vid smedjan ,,,när man ställer ut bord o stolar på nästa p- plats ,så dom som kommer för att titta på en fin utsikt, milslång över havet får parkera i samhället, och får gå en bra bit i branta backar för att se denna otroliga solnedgång, som vi på rätt sida om Sverige har,, jag tycker synd om dom som kommer att missa detta,pga dåligt uppförande ,, jag personligen skiter i detta för jag bor där och ser solen varje dag gå ner på rätt sida ,synd att bara vissa uppskattar sverige som best vem fan vill byta ,,mvh håkan,på rätta sidan

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Krinil!

Statesman eller Bruichladdich?

Sunt förnuft finns visst, men inte överallt!

Jappe
Hej Jappe!

Inte riktigt Bruichladdich, men en annan rätt rökig Islay..., Laphroaig. Dessutom en cask. Jag behöver det för att komma över min blyghet. Det är skitjobbigt att vara så här tystlåten av naturen.

Skämt åsido. Jo jag provocerade en aning, och det funkade ju! :) Visst finns en sorts sunt förnuft, precis som gott omdöme, magkänsla, bondförnuft, mm, vad vi nu än väljer att kalla våra personliga gränser och referenser.

Problemet är att vi aldrig har samma gränser. Det som är sunt för mig kan vara åt helvete för dig, osv. Därför är gemensamma och kända regler viktiga. De innebär inte att alla gillar dem lika mycket, men vi får ett gemensamt förhållningssätt. Vi får gemesamma referenser.

En del tycker att 70 är lagom på den aktuella vägen, andra vill ha 120 medan någon vill ha 50! Det funkar inte om var och en använder sitt sunda förnuft, vi kan inte samarbeta då.

:-/<rister

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

Det är mänskligt att glömma. Och vad innehåller gråvatten mer än vatten uppblandat med diskmedel, tandkräm,duschtvål och sådant.

O det kan vi då hälla ut på gatan?

Mamma

HBK Medlem (P)
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2025

Det är mänskligt att glömma. Och vad innehåller gråvatten mer än vatten uppblandat med diskmedel, tandkräm,duschtvål och sådant.

O det kan vi då hälla ut på gatan?

Hej der finn de som även har skittunnan samma ställe er det ok då

P

Peter Pettersson

Guest

Detta har du inte sett själv utan det är vad man kallar för hörsägen. Jag undrar var det en svensk husbil? Tycker att det låter mycket märkligt att man stannat på en rastplats för att äta pizza? Varför stod man inte kvar utanför pizzerian på parkeringen där och åt? Ja, det vet ju du inte såklart eller hur?

Och till dig som såg detta
När vi stod på den aktuella platsen för ett par år sedan var det en husbil som åkte därifrån med vattnet rinnande. Såg förfärligt ut

Det är mänskligt att glömma. Och vad innehåller gråvatten mer än vatten uppblandat med diskmedel, tandkräm,duschtvål och sådant. Och så klart använder vi ju endast sådant som är så kallat miljövänligt, eller hur?

Ha ett bra www.husbilsliv.se önskar vi er alla för det har vi.

Eva
Inte svenskar bara alla andra....."Glömmer"mm,,Tror du på det själv det du skriver ....:spinny:
" Problemet är ju att andra husbilägare sett det. I dag är det ju oftast så att ingen säger till. Folk vill inte stöta sej. Vilket är full förståligt.
Men det kan va bra med lite snack om detta. Ger mej/alla kanske en tankeställare. Allt handlar om hänsyn o lite smidighet .

Senast redigerad av en moderator:

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Har upptäckt på våran hb kan det ligga kvar gråvatten i tanken även om det har slutat rinna till tömmningskärlet
Och när jag kör i väg kan det rinna ut ett par liter om kranen är öppen
Erkänner att jag har glömt kranen öppen ibland

P

Peter Pettersson

Guest

Har upptäckt på våran hb kan det ligga kvar gråvatten i tanken även om det har slutat rinna till tömmningskärlet
Och när jag kör i väg kan det rinna ut ett par liter om kranen är öppen
Erkänner att jag har glömt kranen öppen ibland
Jo. men det är en helt annan sak. Tror säkert dom flesta sköter det bra . O visst kan alla missa . Det är ju alltid så att den lilla skaran som inte sköter sej förstör för alla:mad:

Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 11118

Guest

Att skräpa ner är inget nytt fenomen, fanns redan i min ungdom för 50 år sedan. Folk som hade picknick, folk som var på stranden osv skräp slängdes där man var dvs på marken där man satt. Inte har det blivit bättre idag, det skräpas ner överallt av många, bara där jag går med hunden på morgon, middag och kväll är det ölburkar, papper, kartonget från hamburg ställen osv. Titta på alla grönområden i städerna, längs våra sjöar och vid våra stränder inte ligger allt i en papperskorg. Nu har det drabbat husbilsfolket, dvs man kan stänga av ställplatser men man kan inte stänga av parker, stränder, skogen eller var nu folk har picknick.

Sorgligt att vi människor inte kan sköta sig utan den klick som förstör gör det för alla.

Går det att göra något åt problemet, tevksamt, för enligt mej har inget hänt på 50 år.

F

F.d. 2621

Guest

Den här trista verkligheten tror jag spelar campingarna och deras starka organisationer i händerna. Där kan kommuner ställa krav och utöva den kontroll på att kraven efterlevs. Att det i framtiden kommer att kosta mer och mer att parkera, använda och övernatta med husvagn och husbil är en annan konsekvens.

Därför är det enligt min mening självklart, att HBK-organisationen aktivt ska delta i och utöva inflytande på utvecklingen inom även campingsektorn. Det behöver inte alls ta focus från huvudintresset - att skapa flera ställplatser.

Jag tror att det vore synnerligen olyckligt OM beslutsfattare inom stat och kommun fick intrycket att HBK är motståndare till camping-sektorn. OM jag nu, liksom tidigare gånger jag har försökt föra fram liknande positiva tankegångar, än en gång får svaret att det inte alls är på det sättet, så kan jag bara önska att HBK blir ännu tydligare i frågan.

Toppen