• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sjuk inom EU

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Hittade en bra artikel, skriven av Rickard Ydrenäs, på Privata Affärers hemsida för några dagar sedan. Den handlar om vad som gäller då man blir sjuk och t.ex. är på resa inom EU. Av artikeln framgår även vad som gäller utanför EU/EES.
Kan vara bra att känna till för oss husbilsåkare.
V-backen :)

Bilagor

• Sjuk inom EU.doc
    32 KB · Visningar: 118
Senast ändrad:

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Sjuk inom EU

För några år sedan skadade min sambo ögat när vi var i Bayern/södra tyskland hos min dotter.

Snabbt till en bra ögon läkare i Garmisch Partenkirchen. Han kom in till läkaren innan jag förklarade för personalen där hur det ligger till med kortet.Var nog den första där som kom med kortet.
Vi betalade patientavgiften där och sedan var det bra. Läkaren sydde först hornhinnan och sedan fick vi gå till röntgen hos en annan läkare. Förklarade igen detta med kortet men sedan var det bara fritt fram. Varje dag fick vi åka till kontroll av ögat.

Men när vi kom hem igen så skulle han kolla det här igen. Det blev Mölndals sjukhus då, men vad krångligt. Min Sambo tyckte det skulle vara enklare och gå fortare att flyga ner till Garmisch Partenkirchen igen.

Nu hade han ju den fördelen att jag pratar tyska. Men ändå, det går smidigt

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026
Sv: Sjuk inom EU

Även vi har bara positiva erfarenheter av att bli sjuk inom EU när man har "kortet" med sig. Jonny fick en stroke i Spanien och allt gick utan problem med sjukhus, apotek, rehabilitering, hemresa via SOS i Köpenhamn mm. Givetvis hade vi även förlängt vår reseförsäkring då vi var borta mer än 45 dagar från Sverige.

Anne-Louise o Johnny

Toppen