• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sjösättningsplats i Vänern

F

F.d. 25291

Guest
Hej.

Eftersom det sitter en dragkrok på husbilen så går tanken till att hänga båten på den, och kanske pröva fiskelyckan i Vänern (och kanske lite makrillfiske på västkusten).
Då blir min fråga om det finns gott om platser vid Vänern där jag kan sjösätta med husbilen, och kanske kunna ställa den i närheten.


uno
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Sjösättningsplats i Vänern

Hej!

Själv brukar jag sjösätta fiskebåten antingen i Ekenäs, längst ute på Värmlandsnäs, eller i Mellerud. Småbåtshamnar med rejäla ramper på båda platserna. Men det finns ramper runt om hela sjön och du kan hitta diverse förslag i denna länk: Vänern runt

aake
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Sjösättningsplats i Vänern

Hej!

Själv brukar jag sjösätta fiskebåten antingen i Ekenäs, längst ute på Värmlandsnäs, eller i Mellerud. Småbåtshamnar med rejäla ramper på båda platserna. Men det finns ramper runt om hela sjön och du kan hitta diverse förslag i denna länk: Vänern runt

aake


Perfekt länk. Tackar ödmjukast.

uno
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Sjösättningsplats i Vänern

Det finns i alla fall 3 platser som jag är väl förtrogen med varav 2 i Vänern. Sikhall ca 1 mil norr Vänersborg N 58° 29′ 16″E 12° 25′ 37″ & Sunnanå utanför Mellerud N58° 42' 26.6" E12° 30' 17.7". Vad beträffar makrillfiske är Lyckans slip i Fiskebäckskil ett kanonställe N58° 14' 37.4"E11° 27' 35.3". På dessa 3 platser finns möjlighet att övernatta med husbil.
Hoppas detta är till någon hjälp.:)

Bennie
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Sjösättningsplats i Vänern

Grums Slottsbrosundet precis innanför järnvägen finns en publik ramp (även inne på båtklubbens område, men normalt låst)

Karlstad: Vid Skutbergets bad& camping, ligger längst österut
 
Toppen