• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Självrisk vid inlåst nyckel

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Låste nycklar, kreditkort mm inne i husbilen i veckan. Ringde bärgare som kom direkt. Han sa att det inte var möjligt att gå in via de främre dörrarna utan han måste knäcka tre vridlås på insidan i bodelens mindre fönster. Han gjorde så och fiskade ut nyckeln via fönstret inom en minut. Ringde därefter försäkringsbolaget (Dina) och det var inga konstigheter men de ville att jag skulle betala två självrisker då de förstörda låsen skulle gå på vagnskadedelen. Ringde bärgaren som tyckte det var märkligt. Han sa att om han istället krossat en sidoruta så hade det varit en självrisk under bärgning. Hittar inget i villkoren om nödvändig skada orsakad av bärgare för att få ut nycklar. Någon som vet om det är rätt med två självrisker i detta fall?
 

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Läs dina försäkringsvillkor... Bolagen har ju olika vilkor, så det är ju omöjligt att svara.
Har läst villkoren mycket noga men texten säger inget om tex krossad ruta vid bärgning. Öht är texten så utformad att den lämnar mkt utrymme för olika tolkningar. Och, som jag skriver, så gäller det Dina försäkringar men antar att även andra bolag saknar specifik text om detta. Tidigare vet jag att tex LF sagt att ett skadetillfälle är en självrisk.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.263
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Såhär står det i Dinas villkor:
13 Gemensam självrisk Om ersättning för en egendomsskada regleras genom flera delar av försäkringen eller genom flera försäkringar hos oss, tillämpar vi endast en grundsjälvrisk, den högsta.

Be bolaget visa var i villkoren dom hämtar stöd för att ta ut två självrisker.
Du kan hänvisa till ovanstående i Dinas villkor och hävda att det är endast en självrisk som gäller.

Min tolkning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såhär står det i Dinas villkor....

13 Gemensam självrisk Om ersättning för en egendomsskada regleras genom flera delar av försäkringen eller genom flera försäkringar hos oss, tillämpar vi endast en grundsjälvrisk, den högsta.

Frågan är väl om försäkringsbolaget tolkar din händelse som en eller flera skador..
Är det bara en skada så stämmer ju det som Michael S skrev...
 

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Låste nycklar, kreditkort mm inne i husbilen i veckan. Ringde bärgare som kom direkt. Han sa att det inte var möjligt att gå in via de främre dörrarna utan han måste knäcka tre vridlås på insidan i bodelens mindre fönster. Han gjorde så och fiskade ut nyckeln via fönstret inom en minut. Ringde därefter försäkringsbolaget (Dina) och det var inga konstigheter men de ville att jag skulle betala två självrisker då de förstörda låsen skulle gå på vagnskadedelen. Ringde bärgaren som tyckte det var märkligt. Han sa att om han istället krossat en sidoruta så hade det varit en självrisk under bärgning. Hittar inget i villkoren om nödvändig skada orsakad av bärgare för att få ut nycklar. Någon som vet om det är rätt med två självrisker i detta fall?

Om han bara knäckte de tre låsen på ett fönster, är det ju inga stora kostnader att byta dom, når det ens upp till självrisken?
 

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Om han bara knäckte de tre låsen på ett fönster, är det ju inga stora kostnader att byta dom, når det ens upp till självrisken?
Väntar på prisuppgift men prel 1500 -2000 kr. Är ett Dometic 4 fönster där de yttre låsen också är fästa i gångjärnen med klickinställning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Väntar på prisuppgift men prel 1500 -2000 kr. Är ett Dometic 4 fönster där de yttre låsen också är fästa i gångjärnen med klickinställning.

Om nu inte glaset är skadat, behöver du alltså 2st fönsteruppställare med lås och ett separat lås?
Kollade hos Fritz Berger i Tyskland, där går delarna på ca 700:- plus frakt, lite beroende på längden på fönsteruppställarna.
 

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Positiv utveckling !!
Mailade Dina i em och bad dem hänvisa till den text i villkoren som skulle resultera i dubbla självrisker. Fick snabbt svar att de nu ändrat sig och bärgningen och låsen skulle nu gå på bärgningens självrisk. Tack Michael för ditt råd. Googlade runt lite grann och hittade faktiskt alla tre lås hos Scandihill för totalt ca 600 kr. Blev en aning förskräckt när jag såg hur enkelt bärgningskillen tog sig in via fönstret. Tänker inte beskriva hur han gjorde men det krävdes bara två helt vanliga verktyg, inga uppblåsbara kuddar som man använder för att öppna bildörrar. Det lämnade inga spår på själva rutan. Endast yttre låsklacken på varje lås knäcktes. Vete fasen hur man skall skydda sig mot inbrott via rutan med hans teknik. Ibland ser man annonser om ett låsbleck som man skall komplettera vredet med men det kommer inte att skydda ett dugg om man använder den här killens teknik.
 
Toppen