• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sitter fast i Ernst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Nu är vi ute på vår tredje vecka i Europa. Vi har varit i södra Makarska och letat oss så sakta uppåt igen. I Lördags när vi skulle lämna Ernst i Mosel, så ville bilen bara varva max 1500 rpm. Insåg att vi inte skulle ta oss upp för serpentinvägarna i Cochem. Ringde solid där vi har en assistans försäkring och vi kom överens om att vår bil skulle bärgas idag måndag kl 08.00 till märkesverkstad. 07.30 ringde de från solid och sade att bärgare skulle komma inom en timme och att vi skulle ha kontakt via sms.

Kl 10.00 hade ingen bärgare kommit. Ringde igen och efter en timme meddelade solid att deras datasystem ligger nere och de bokningar som gjort av bärgare ej nått fram.de bokade nu manuellt. Det kom en bärgare som var för liten för husbilen trots att jag fått lämna alla mått på husbilen. En större bärgare ska komma efter 13.00. Hoppas vi hinner till en verkstad Idag.
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Tråkigt när det blir stopp och bärgning behövs, men det händer ibland. Har själv råkat ut för det ett par gånger. Det har alltid löst sig på bästa sätt. Ta det bara lugnt och gör något trevligt medan ni väntar på att bilen blir reparerad.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er tydeligvis normalt at de sender ut en liten tass selv om de har fått beskjed om at det er en stor bil. Har opplevd det samme selv.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Detta fel kan uppstå om slangen från turbon har lossnat eller spruckit.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Frugan behövde hjälp med sin personbil nere i ett parkeringshus under mark.

Påpekade när jag ringde att det var lågt i tak (2,05), och att det därför behövdes en garagebärgare.

Gissa vad som kom...

Pålle
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Vi bärgades till Fiat i Mayern. När bärgaren lossar bilen så kommer en allvarlig verkare med mätinstrument. Har startar bilen och den varvar som den ska. Hur gick det till? Både bärgarkillen och jag står som levande frågetecken. Efter en tuff provkörning så säger verkaren att han inte kan hitta något fel på bilen. Ej heller några felkoder. Han antydde att givaren för gaspedalen kunde ha varit felande. Han vill ha 10 € för provkörningen, men fick 20 €. Nu har vi kört 30 mil och beräknar vara i Flensburg i morgon. Bilen har gått som ett urverk...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Krånglar den igen innan Flensburg så försök att ta dig dit & kontakta BAUER AUTOMOBILE GMBH
Schleswiger Straße 50, 24941 Flensburg. Jag har använt dom några gånger & dom är väldigt bra & serviceminded.


Hauke Petersen
Serviceleiter Fiat
Alfa Romeo
Jeep & Abarth
0461 99 90 85
eller
Christina Löw
Serviceassistentin
0461 99 90 80
fiat-service
 
F

F.d. 24550

Guest
Eller Raudzus i Husum. Märkesverkstad för Fiat, Iveco och en radda annat, samt fixar även sånt som hör till bodelen. Vi servar alltid vår husbil hos dem.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Det tyder på att kablarna till spridarna har dåligt kontakt. Har haft samma problem ett antal gånger. Fick bytt 2 ans spridare på garantin men efter detta har det strulat ett antal gånger. Det ska finnas en felkod att läsa av. Ett tips är att spraya kontaktspray på kontakterna till spridarna och sätta tillbaka kontakterna. Det har funkat bra för oss nu i ett års tid.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
När detta händer att den inte varvar ut riktigt, tänds motorlampan då? Känns det som den går normalt när du kommit upp i hastighet på rak slät plan väg? och när det börjar luta mot och du trampar mer gas händer inte mycket? Om det är så är det spridarna som inte funkar!! När vår trilskade så slutade även farthållaren att fungera.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Inga lampor tändes. Bilen dog även idag på motorvägen i Danmark. Jag stampade till några gånger på gaspedalen så gick den igen. Fast trögt. Körde in på en mack, hällde i en flaska stp rengöring för spridarna. Bilen kvicknade till och gick sedan som ett urverk igen. Styrkan i motorn återvände.
 
F

F.d. 53814

Guest
Jag hade faktiskt ett liknande problem med vår -10 Fiat.
Där var det EGR-ventilen som gav upp slumpmässigt.
Ett antal torrspruckna slangar kring ventil och turbo byttes samtidigt.
Kostade dryga 5000:-
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Idag var det dax igen.Motorn hackade till och som tur är så tändes motorlampan denna gången. Blev så småningom upphämtad av bärgare i Åhus. Ingen av If godkänd bilverkstad kunde titta på motorn i husbilen. Bärgarkillen Daniel på Falck i Hässleholm fixade till slut en verkstad som ligger i Everöd ute på landsbygden. Mekaniker ska mäta motorn i morgon och skruva på tisdag. Vi får helt enkelt vänta i fem dar. Vi står på en gräsplan utanför verkstan. Har fått el och fyllt på färskvatten, så det går ingen nöd på oss. Vi har sol och 25 grader varmt. I morgon ska vi cykla i grannskapet.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Tack Roger ! Vi har haft en otroligt trevlig kväll med paret som har verkstan. De bjöd in oss på några glas vin och vi kollade in deras mkt fina husbil. I morgon är vi bjudna på grillning hos dem. Ja detta har vänts till något riktigt trevligt , trots att det borde vara det motsatta. Tänk vad vi husbilsåkare får vara ute för och uppleva under våra resor.
 
F

F.d. 24550

Guest
Nog är det lustigt hur det kan bli. Vi råkade ut för att motorlampan började lysa igår, ungefär 6 mil från Rennes i Frankrike. Hittade en verkstad i Rennes som heter Martenat, en Fiat Professional och Iveco verkstad. Supereffektiva, efter ca 1 1/2 timme hade vi fått ny partikelfiltersensor och kunde köra vidare. Men där var vi bara en i mängden av kunder. Effektivt men lite opersonligt.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Lämnade idag Everöd tack vare Meca Everöd bilservice. En 1 mans firma där ägaren "Salvis" med fru har byggt upp en verkstad som jag aldrig har sett maken till. Har dessutom en yrkeserfarenhet och fordonskunskap som är enorm. Salvis mätte upp bilen imorse. Datorn visade att gasgivaren på gaspedalen felade. Dessutom så var även bromskontakten ur funktion. Detta gjorde att när bromskontakten meddelar datorn att bilen bromsar så spärras funktionen från gaspedalsgivaren. Gasspjället vet då inte vad den ska göra utan felindikerar till luftmassemätaren och motorn går i felsäkert läge. Ungefär så fick jag det beskrivet av Salva. Han bytte bromskontakten och gasgivaren och vi kunde rulla ut på vägarna 4 dagar tidigare än beräknat. Vi ligger i kväll på campingen i Kristianopel, omgärdas av den gamla stadsmuren. Detta är en av Sveriges mest blodiga krigsskådeplatser som idag är en vacker idyll av små fina och välskötta trähus, där stockrosorna växer efter husväggarna.

Slutligen så har jag redan i år bestämt med Everöds bilservice att de ska serva husbilen nästa sommar innan det bär iväg ut i europa igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen