• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sillar

F

F.d. 25246

Guest
Ja nu har jag blivit mindre populär..... står på reningsverket i Ystad och vi är inte ensamma. Nu märks det att sommaren är här, men blir så förundrande hur en del tänker parkera ingen tanke på brandfaran... det rekomenderas 4.5m men vilken camping förljer detta? inte många.

Ex. vi har ca 5m mellan grannen och oss, men in skall en i mellan hur tänker man då???? lika illa är det i min hemkommun Västervik på hamnplanens ställplats helt horibelt finns det inget säkerhetstänk kvar??? som jag sa till vedebörande stå där gärna men då åker jag...

Vad tycker ni andra?

Lev o må

Mikkeman

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Sillar

Hej
Det du påpekar är helt rätt fundera bara på en bilbrand mitt i natten vilket kaos det skulle bli.
Utrymningsvägar när alla skall snabbt ut.
Det är kommunenen och räddningtjänsten som borde ta en titt på parkeringen.
Men det skall till en incident innan någon reagerar.
Men ni parkerar på egen risk eftersom ingen tar betalt.:music-icon:2179
Båt jo Micael jag har varit båtägare har även arbetat med skydd och säkerhet.
Har du sett en båtbrand när båtarna ligger packade och folk flyr för livet vuxna och små barn?
Bara ett sätt att belysa vilka risker man tar när man tummar på säkerheteten.:music-icon:2179

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Ingen som har eller haft båt och legat i en populär hamn en midsommarafton?

Då ligger båtarna kloss an med endast en puttifrånkorv emellan. Dessutom i flera rader utanpå varandra. Många av dessa båtar, antagligen de flesta, har gasolutrustning som är igång för varmvatten och matlagning. Reningsverket är lite som en populär gästhamn, många vill stå där. Med upp mot fem meter mellan bilarna så lär det vara många som inte får plats.

För den som vill ha stora avstånd mellan bilarna så är ett tips de parkeringar som finns i Sandskogen öster om Ystad. Där brukar det inte stå så många bilar utan det är fullt möjligt att ha 4 - 5 meter emellan. Men det är klar, där växer det träd och en skogsbrand är inte rolig heller.

//Michael, medlem

F

F.d. 3088

Guest

Hej Konstigt så fort man kommer till någon populär plats råder kaos, svavelosande uttal mm. Dom flesta människor klarar inte att strukturera sitt liv, får det exempelvis plats tio bilar så måste prompt några till parkera där fast det blir fel.:swoon: Sådan är människan, klarar inte en så enkel sak som att se att det är fullt hur beter man sig för övrigt då:confused:
Är det dom som det skrivs om i olika trådar nedskräpning mm:confused:

Gurra

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Om vi nu ska vara exakta på säkerhetsavstånden behöver vi ju inte roffa åt oss extra utrymme när vi kommer till en plats som senare kan bli knöka full. Jag accepterar inte att någon klämmer in sig och campar i säkerhetszonen.

Min grannes kylskåp krånglade och hela köket brändes ut innan han fick stopp på elden.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Med risk för att stöta sig med någon resonerar jag så här:

1, Vill man ha minst 4 meter mellan bilarna, ska man välja ställplats då?

2, Om man står på så kallad ställplats, är det inte att jämföra med parkering?

3, Vill man absolut ha svängrum runt bilen kanske man ska välja en SCR camping.

Sedan kan jag hålla med om att visst är det trevligare med lite yta runt bilen, och med tanke på ev brandrisk ska väl inte bilarna stå för tätt, men jag kan nog tycka att på ställplats så räcker det med 1,5-2 meter mellan bilarna så är ok.

//Tommy

F

F.d. 7282

Guest

Jag tror inte 4-5 meter räcker om det skulle bli en ordentlig brasa i en husbil / husvagn.

Men säkerhetsavståndet är ett påfund i förhållande till hur mycket utrymme det finns på en camping.

I verkligheten skulle avståndet vara betydligt större ,men är inte rimligt i förhållande till campingarnas begränsade yta.

Så sluta sjafsa om avstånden , du ligger förmodligen i riskzonen i alla fall.

// Pär

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det mest sprø er at det på mange campingplasser brukes disse 4 til 5 meter mellom vognene, men fortelt og personbiler i mellom vognene gjør at det ikke er noen sikkerhetsavstand igjen. Ser jeg dette så kjører jeg andre steder!

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Utan att ha någon statistik som grund vill jag ändå påstå att husbilsbränder på ställplatser är väldigt sällsynta. Skulle det varit vanligt förekommande skulle aldrig länder som Tyskland och Frankrike godkänt sina "Stellplätzen" med 1-2 meter mellan husbilarna.

I dessa länder borde dessutom risken vara mycket större eftersom det finns betydligt fler husbilar ute och övernattar på ställplatser. En normal ställplats är där ca 4 X 8 meter och det finns ofta förbjud att tända grillar och att sätta upp förtält eller ta ut markiser.

Varför vi i Sverige skulle behöva ha det annorlunda på ställplatser, har jag svårt att inse.

Platsen i Ystad är lite speciell eftersom den inte är reglerad eller varit menad som parkeringsplats. Den är dock väldigt populär så många vill gärna stå där med sin husbil eller husvagn. Det är därför upp till besökaren att agera så att man inte tar större plats än nödvändigt. Det bör räcka med att kunna ställa ut möbler och fälla ut markisen och i övrigt samsas med de närboende, tex så att man inte tänder grillen så att de blir störda.

Var aktsamma om denna plats och möjlighet!

Har man krav på reglerade större fria ytor runt omkring sig så finns de att tillgå på campingplatserna som det finns gott om i området särskilt nu under sommarhalvåret.

Gunnar /medlem

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021

Jag har aldrig stått på en ställplats, men då jag är sugen på att köpa husbil så läser jag igenom alla möjliga trådar här på forumet.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t19165/

Här hittade jag bland annat följande text i dokumentet:
Kan vem som helst anordna en husbilsplats?
Ja, alla de som har en lämplig yta på sin tomt för en ordentlig P-plats har i princip redan en husbilsplats,
husbilarna behöver inte en större P-plats än en personbil i de flesta fall."

Och en vanlig p-plats har ju knappast 4-5 meters marginal till nästa bil...

Så hur ska man då veta vad som gäller på ställplatserna igentligen ?

Räcker det med en "normal" p-ruta, eller ska det vara 5 meter mellan bilarna ?

Mvh Peter

F

F.d. 7282

Guest

Det blir upp till var och en att avgöra vad som är säkert eller inte.
Personligen tycker jag det är allvarligare att gasolkontrollen nu är frivillig.

Eller kollar ni grannen om denne har besiktigat sin anläggning :wideeyed:

// Pär

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021

Har ju som sagt ingen egen erfarenhet av ställplatser, men vi var förbi en idag som ligger i borgholm/öland och där var det garanterat inga 5 meter mellan bilarna...

Men den såg verkligen fin ut med havsutsikt och allt.

Men det gällde då inga 4 - 5 meter mellan bilarna där i alla fall.

Peter

Toppen