• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sifo: 7 av 10 säger ja till obligatoriska hälsokontroller för äldre bilförare

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vilken vårdcentral var det? Jag gjorde det också på en vårdcentral (regionansluten) för något år sedan. Efter flera veckors väntetid så fick jag betala, patientavgift, läkaravgift och avgift för att skriva intyget allt som allt nästan 900 kr.

Min läkare missade en nolla, så jag betalade bara 90 kr för hela läkarintyget när det var dags att förnya C-behörigheten för något år sedan.

Pålle
 
Senast ändrad:

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Kanske ett första enklare steg skulle vara krav på synundersökning. Snabbt och relativt billigt hos optiker. Tänker att detta egentligen skulle vara en ganska naturlig rutin, säg var 5e år, under hela körkortsinnehavet.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Så hur många olyckor tycker du är ett bra mål?
Hur många olyckor vill du ha?
Nollvisionen är ju bara ett tjusigare sätt att säga "så få som möjligt". Och det kan vi ju se till att det sker "så snart som möjligt". Låter ju tjusigt, omöjligt att klanka på, och till intet förpliktigande. Realistiska mål och tidsramar kan ju däremot ge resultat.
Och nu åter till trådens egentliga ämne :)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Så hur många olyckor tycker du är ett bra mål?
Hur många olyckor vill du ha?
Jag förstår att du vill förmå mig att svara noll. Men eftersom det är en utopi så gör jag inte det. Att sätta upp utopiska mål är meningslöst. Det kommer bara att leda till misslyckanden. Och efter tillräckligt många år av misslyckanden kommer vi att försöka glömma hela frågan. Mänskligt. Jag är inte rätt person att avgöra vad dom är ett möjligt mål gällande olyckor i trafiken och önskar naturligtvis färre men är inte då naiv att jag tror att noll är möjligt, någonsin.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag förstår att du vill förmå mig att svara noll. Men eftersom det är en utopi så gör jag inte det. Att sätta upp utopiska mål är meningslöst. Det kommer bara att leda till misslyckanden. Och efter tillräckligt många år av misslyckanden kommer vi att försöka glömma hela frågan. Mänskligt. Jag är inte rätt person att avgöra vad dom är ett möjligt mål gällande olyckor i trafiken och önskar naturligtvis färre men är inte då naiv att jag tror att noll är möjligt, någonsin.
Nä, men det mest riktiga och rimliga är att sträva mot den visionen och göra vad man kan för att komma så nära som möjligt.
År efter år.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Ok åter till ämnet. Hittade den här statistiken. Och ska man göra något för att minska olyckorna är det grupperna 18- 19 och 75+ man ska satsa på. Att kräva läkarundersökning på 50 åringar kostar bara utan att ge resultat.
Screenshot_20210323-134644-01.jpeg
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Visa bilaga 207671
Att drömma ger inte mycket!
Du skrev det själv! ”Idealbild”
Men eftersom din inställning är att eftersom det inte kan bli noll, behövs det inte eftersträvas.
Där med avslutar jag det här
Lite säkrare källa än din:
c) [utvecklat ur b] föreställning om hur ideal ska förverkligas l. om framtida mål (för ngn l. ngt), idealbild, idé (se d. o. 4 a). Företagets vision är att bidra till ett hållbart samhälle.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ok åter till ämnet. Hittade den här statistiken. Och ska man göra något för att minska olyckorna är det grupperna 18- 19 och 75+ man ska satsa på. Att kräva läkarundersökning på 50 åringar kostar bara utan att ge resultat.
Visa bilaga 207670

Tydligen är det ju på Män man skall sätta in stöten?! :wideeyed:

Vad skall man gör?

Diskussionsunderlag med lite glimten i ögat..? ;)

Utbilda unga Män bättre, med körkort på prov under flera år? Begränsa vilka bilar och mc dom får köra de första åren?
Kolla detta ordentligt!

Kolla berusning hos Män i alla åldrar mycket mera.

Kolla bältesanvändning hos Män oftare

Straffa återfallsförbrytande Män hårdare.

Kräva Läkarundersökning för Män över 75år.

Minska viltstammarna/ utöka viltstängsel. Troligen inte lika könsrelaterat,
men män kör väl mera och fortare, så risken blir högre?
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Tydligen är det ju på Män man skall sätta in stöten?! :wideeyed:

Vad skall man gör?

Diskussionsunderlag med lite glimten i ögat..? ;)

Utbilda unga Män bättre, med körkort på prov under flera år? Begränsa vilka bilar och mc dom får köra de första åren? Kolla detta`

Kolla berusning hos Män i alla åldrar mycket mera.

Kolla bältesanvändning hos Män oftare

Straffa återfallsförbrytande Män hårdare.

Kräva Läkarundersökning för Män över 75år.

Minska viltstammarna/ utöka viltstängsel. Troligen inte lika könsrelaterat, men män kör väl mera och fortare, så risken blir högre?
Jajamen det är detta som är målsättning. Läkarundersökningar ger inte mycket. Det finns många som har varit hos doktorn och blivit förklarade helt friska och dött veckan efter. Inte heller senilitet upptäcks vid en vanlig hälsoundersökning. Jag var arbetsledare för en mekanisk verkstad för många år sedan. En av mina svarvare som jobbat i många år frågade plötsligt vad är den här spaken till för. Jag sände svarvaren till företagshälsan för att få en bedömning. Det fanns inga problem! För säkerhets skull flyttade jag honom till ett ofarligt jobb. Sex månader senare hittade han inte till jobbet.
Synen kan man dock pröva och få svar på om det funkar. Kanske nya glasögon.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Minska viltstammarna/ utöka viltstängsel. Troligen inte lika könsrelaterat, men män kör väl mera och fortare, så risken blir högre?
Om x antal vilt korsar en viss vägsträcka under en viss tid, så borde det vara bättre att köra denna sträcka så fort som möjligt. Om en man kör dubbelt så fort som en kvinna, så är väl risken för en man att träffa på ett vilt bara 50%.

Eller?
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Om x antal vilt korsar en viss vägsträcka under en viss tid, så borde det vara bättre att köra denna sträcka så fort som möjligt. Om en man kör dubbelt så fort som en kvinna, så är väl risken för en man att träffa på ett vilt bara 50%.

Eller?
Blir inte detta lite samma resonemang där vissa tror att de blir mindre blöta om de springer en viss sträcka istället för att gå densamma?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Om x antal vilt korsar en viss vägsträcka under en viss tid, så borde det vara bättre att köra denna sträcka så fort som möjligt. Om en man kör dubbelt så fort som en kvinna, så är väl risken för en man att träffa på ett vilt bara 50%.

Eller?
Eller ännu långsammare... så hinner du kanske stanna
 
Toppen