• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sidorutan smällde som ett pistolskott.

F

F.d. 1565

Guest
I går fredagen den 6/1 var jag på väg upp till Gävle när plötsligt passagerardörrens främre fasta ruta smälle som ett pistolskott. Först tänkte jag köra vidare med den krackelerade rutan, men efter ett tag började den rasa i bitar så det var bara att köra in till en mack, köpa tejp och plast och sedan vända åter och köra sakta på mindre vägar så att inte plasten skulle blåsa bort också, det var kallt ute och jag ville inte ha in kylan i bilen.

Men vad var det som hände egentligen? Stenskott? Vid skadetillfället var närmaste bil långt, långt borta. Själv tror jag på spänningar i glaset, är det möjligt?

Fasen vad svårt det är att köra husbil utan att kunna se den yttre spegeln, plasten var inte genomskinlig.
Så av detta har jag lärt att ha en bit kapellfönster och en rulle tejp i bilen ifall något liknande händer igen.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Sidorutan smällde som ett pistolskott.

Udda händelse , maximal otur. Trologen spänningar i glaset. Har du garanti?
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Sidorutan smällde som ett pistolskott.

Är nog inte så ovanligt.
Körde på 70-talet över Billingen mellan Skara och Skövde när det small utav h-te. Bakrutan.
Jag trodde jag var beskjuten så jag sökte igenom närliggande terräng efter spår i snön - nej inga spår - förmodligen snabba temperaturskillnader - den sprack av sig självt.
Det var en Alfa Romeo 2000 GTV. :msn_wink:
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Sidorutan smällde som ett pistolskott.

Jag körde från Stockholm, ca 3 mil innan det hände. Fast jag förstår inte varför det skulle vara mer naturligt ifall jag hade kört en längre sträcka.

Bilen är från i somras, så garanti finnes.

Temperaturskillnad? Kan det verkligen vara möjligt? Bilar har ju defroster som blåser riktigt varm luft på rutorna, även i lappland med -40 utanför.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Sidorutan smällde som ett pistolskott.

Jag körde från Stockholm, ca 3 mil innan det hände. Fast jag förstår inte varför det skulle vara mer naturligt ifall jag hade kört en längre sträcka.

Bilen är från i somras, så garanti finnes.

Temperaturskillnad? Kan det verkligen vara möjligt? Bilar har ju defroster som blåser riktigt varm luft på rutorna, även i lappland med -40 utanför.


Kan faktiskt vara kvarvarande spänningar från själva härdningen av rutan och när den sedan fick varmluft från defrostern så blev det lite för mycket.
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Sidorutan smällde som ett pistolskott.

Tack för svaren, jag ska ta ett snack med återförsäljaren.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Sidorutan smällde som ett pistolskott.

Det händer då och då att dom självspricker, det är som sagt spänningar i härdat glas, har du då haft hög värme på insidan och utsidan var väldigt kall så kan det ju bero på det. Men det är ju inte jättevanligt.

Kan ju bero på hur den suttit i limmet med, det kan ju vara stora spänningar som drar i glaset med som hjälpt till.neller om något legat mot kanten på glaset som är den känsliga punkten på ett härdat glas.

/Ronny
 
F

F.d. 24320

Guest
Sv: Sidorutan smällde som ett pistolskott.

Vi har också i somras varit med om precis samma.
Sidorutat till synes oprovocerat bara exploderade mitt under färd.
Hyundai hade inte varit med om något liknande sa dom, men det tror jag vad jag vill på.
Vi har som tur är fortfarande nybilsgarranti och det var inget snack utan dom löste allt som tur var.
Men lite otäckt när man kommer i 100 km/h och det sen bara exploderar några cm från örat.
Tur det gick bra iaf.
 
Toppen