• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sidoplacerade sittplatser i bodelen , hur är det ??

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Vi har väl hittat en husbil som kan vara något iofs inte mitt stora garage men det får man väl acceptra för det är ju rätt bra utrymme ändå under bädden men till saken ..

Bilen är reggad för 5 passagerare + förare och har sittplatserna längs med fönstrena och ett bord i mitten .

Är denna modellen "livsfarlig" att åka i som passagerare det är ju iofs bältade platser enligt annonsen men OM något skulle hända så åker men ju frammåt och man sitter ju på sidan .


Hur är dessa att åka i för passagerare eller det kanske inte känns om man åker på sne .

Denna bilen som vi kikat på har stått sedan januari 2008 och då undrar man ju vad har vi missat som andra har tänkt på ..

Det är en Hymer B 654 av årsmodell 2004 och då man inte får publicera andras foton så vore jag enormt tacksam om ni vill kika på blocket efter Hymer B 654 årsm 2004 och se på hur det ser ut och komma gärna med en kommentar .
 
J

Jarn

Guest
Sv: Sidoplacerade sittplatser i bodelen , hur är det ??

Är där verkligen bälten för de 4 platserna som är längsgående där bak?
Hur skulle de fungera, de är ju inte direkt gjorda för att ta upp sidokrafter

Tycker inte man kan se dem på bilderna. Tror att det på den tiden fanns någon dispens att man inte behövde bälten på sittplatser i sidled. Kan ha fel, men vet att det varit så tidigare i alla fall.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Sidoplacerade sittplatser i bodelen , hur är det ??

Det stod i annonsen och dom hade 3 stycken 654:eek:r på den firman och det stod "Bältesplatser 6 st" och stämmer inte detta så går den ju bort direkt .

Visserligen så är det väl bara 1/5 del av tiden som vi har minste grabben ( 15år) med oss men man vill ju inte att dom skall sitta osäkrare än oss .
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Sidoplacerade sittplatser i bodelen , hur är det ??

Bilar som togs i bruk före 2005-01-01 behöver (ur lagens synpunkt) inte ha bälten på sidoriktade platser för att räknas som "registrerade passagerare".

Troligtvis finner du bara två bältade platser i förardelen.
/David
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Sidoplacerade sittplatser i bodelen , hur är det ??

Jag hade aldrig haft någon sittande på en längsmonterad soffa. Den modellen anser jag vara en ren 2-personers bil.
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Sidoplacerade sittplatser i bodelen , hur är det ??

hej Bengt
vi har haft en hymer med sideplacerede pladser, vores datter synes ikke om at sidde der.
hun bliver ellers ikke dårlig af at køre men blev det i den.
desuden var det en af hovedårsagerne til at vi byttede bil, tror at det var efter 1. januar 2007 man ikke fik anvende de pladser, i danmark i allefald.
jeg hitter ikke noget på skrift om det just nu , da jeg er på vej til jobbet.
hilsen marianne
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Sidoplacerade sittplatser i bodelen , hur är det ??

Det blev en Hymer 544 2005:a till slut och vi diskuterade vad vi helst ville ha i husbilen och jag ville ju inte ha en för lång då vi reser ofta och ställer oss i vanliga rutor .
Jag ville ju ha garage men som det är tidigare så har jag ju inte fyllt dom utrymmena vi hade samt var det ju cykelhållare i bak och vi har väl användt den vi har nu 1 gång .
Barnen åker ju inte med så att köpa en husbil med 6 sovplatser val lite onödigt också och den nerfällbara var ju skön .
Det var ju väldigt öppen i planlösningen om man jämför om vi kulle köpt med garage för det är ju som en trång korridor i mitten .

Det blir skillnad på motor också nu bilr det ju 146 som skall till KCR och bli 167 mot 95 hk i den vi har nu men en del hästar har nog försvunnit under milen som gått .

Vi skall hämta den på Onsdag .
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Sidoplacerade sittplatser i bodelen , hur är det ??

Vad kul att ni har hittat rätt. Då får vi väl komma på husesyn på årsmötet.
Det finns bara lite jag undrar över. Ni har inte fylld de utrymmen ni har...?
Hur går det till????
Calle
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Sidoplacerade sittplatser i bodelen , hur är det ??

I våran gamla så hade vi en tackbox och i den så var det ett campingbord och 2 stolas samt ett par solstolar och 2 strandmadrasser = knappt halvfull .

I sidofacket så hade jag 4 engångsgrillar , 2 uppkörnings"ramper" och ett par plankbitar för stödbenen , 1 verktygslåda åsså ett parasoll veven till markisen , verktyget till stödbenet sen låg det även en 10 liters vattenkanna ( som använts 1 gång) samt elkabeln till laddningen och original domkraften.

Vad behöver man ha med sig mera ??

Det finns ju dom som har med som blomstergrupper och ställer utanför men det är lite "för mycket" ...
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Sidoplacerade sittplatser i bodelen , hur är det ??

Så kul att ni hittade en lämplig husbil! Grattis och lycka till!
Ha ett trevligt veckoslut.
/David
 
Toppen