• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sidomarkeringslykta på importbil

ThomasG

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2025
Importerade 2003 en ett år gammal Frankia alkovbil, tyckte att jag var väl påläst om hur det skulle gå till men en sak hade jag missat! När besiktningsmannen på bilprovningen tog fram ett måttband för att ta ett mått från fronten till främre sidomarkeringslyktan var det om jag inte missminner mig 2,12 meter, det fick vara max 2.0 meter. Efter lite snack frågade jag om vi kunde titta i hans dator. Jag gick in på Forsbergs i Hyssna (general agenten i Sverige) och kunde visa honom på att alla bilar dom hade tagit in till Sverige satt sidomarkeringslyktan på samma ställe som på min bil och var således godkända i här i landet! Ok sa han vi bortser från de 12 centimeter som diffar! Allt var frid och fröjd!

Nu efter 11 år har jag sålt bilen och funderar på att köpa ny husbil i Tyskland då kommer samma problematik upp igen.
Har tittat på nyare begbilar i både i Tyskland och här hemma och upptäcker att på de flesta så sitter nu de främre sidomarkeringslyktorna ännu längre bak än det gjorde på min Frankia. Och alla bilar i Sverige om det så är bilar intagna av generalagenter eller privatimporterade bilar är godkända för bruk här i landet!

Vad göra jo leta reda på Transportstyrelsens författningssamling och börja studera. TSFS 2013:63

Övergripande krav

§ 96 Buss o. lastbil som överstiger sex meter........ osv.

Vänta nu den bil jag tänker ta in är personbil klass 2, då kanske reglerna inte gäller min blivande bil??? Förra bilen var lätt lastbil???

§ 97 Typgodkännande av lykta .....bla bla

Installationskrav

§98Sidimarkeringslyktans placering i höjdled.......bla bla

§99Sidomarkeringslyktans placering i längsled får vara högst 2000mm framifrån och högst 2000mm bakifrån......bla bla

Jag började bli ganska trött, vad gäller för min tänkta husbil klass 2, längd ca 7,2meter vikt 4250 kg?

Nästa steg ringde upp Transportstyrelsens fordonstekniska enhet, regelinformation.
Där jag får reda på att det kan vara en tolkningsfråga som ligger lite på den enskilde tjänstemannen. Någonstans står det skrivet i författningssamlingen att när någonting var svårtolkat gällande personbil klass 2 så bör man gå på lastbil, obs bör så paragraferna är inte hugget i sten! (Har inte lyckats hitta ordalydelsen i Författningssamlingen)

Nu till min fråga har ni råkat ut för detta och hur har ni gjort?

Montera två nya siomarkeringslyktor är inte så lätt i dag med canbus på de nyare bilarna.
Verkar bara vara Dethleffs som har original medsidomarkeringslyktor.

ThomasG

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Sv: Sidomarkeringslykta på importbil

Hej.

Är du säker på att sidomarkeringarna går över canbus ? På vår Dethleffs årsmod 2012 går sidomarkeringarna utanför canbussystemet. Om de inte går över canbus är det inga stora problem att eftermontera sidomarkeringar.

Mvh / Roland

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

CoC godkjenning er en EU overstyrning av tidligere nasjonale bestemmelser.
Har bilen et CoC nummer så tar de ikke fram målbåndet ved regbesiktningen.
Problemet er vel størst på alkover og halvintegrerte hvor påbygget starter omlag 2 m fra fronten :rolleyes:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Lyssna på Knut !
Det enda som gjordes på vår regbesiktning var att kolla chassienummer och idplåten med vikterna i motorutrymmet.
Resten var att knappa in lite uppgifter i systemet.

Peter :)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kan tilføye en ekstra opplysning: underveis siden 2000 har nesen på Fiat Ducato blitt over 20 cm lengre i forhold til ratt/førerplass. Tror ikke 2015 facelift blir kortere :rolleyes:

ThomasG

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2025

Tack Knut!
Misstänkte nästan att det var så, hade tänkt att mäta på en kompis bil men nu slipper jag.
Två vägar att gå, åka till bilbesiktningen och prata med ansvarig besiktningsman eller ta en rövare när jag kommer hem och bara åka dit.
Eller man kanske inte ska väcka den björn som sover?

ThomasG

F

F.d. 25045

Guest

Man ska inte ställa frågor som man inte vill ha svar på.

F

F.d. 55359

Guest

Tack Knut!
Misstänkte nästan att det var så, hade tänkt att mäta på en kompis bil men nu slipper jag.
Två vägar att gå, åka till bilbesiktningen och prata med ansvarig besiktningsman eller ta en rövare när jag kommer hem och bara åka dit.
Eller man kanske inte ska väcka den björn som sover?

ThomasG

Lyssna på Knut och Peter & Helena!

Du behöver aldrig ta en rövare om du nu med nyare begagnat menar en bil nyare än 2005! En gång godkänt i ett EU-land, alltid godkänd i andra EU-länder.

Som Peter & Helena skriver är det bara en formalitet med inregistrering. Inga måttband kommer fram. Allt tas från papper du har med dig så det är det är viktigt att du ser till att få med dessa. Vår bil vägdes inte ens utan tjänstevikten blev satt till vikt enligt CoC.

Spara nojjorna till fukt, service, bilens tidigare liv å säljaren uppträdande istället.

Toppen