• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Servo till gammal Skrutt

F

F.d. 16549

Guest
:mcride: Hej Vi är nya i klubben. Vi köpte en gammal Frankia 570 TME i november.Det är en charmig lite husbil men vi fick slita en del för att ta oss hem med den till Borlänge från Trelleborg. Nu söker vi med ljus och lyckta efter servo som passar. Är det någon som som har någon koll på en sådan? Hör gärna av er. Vi är totala nybörjare när det gäller husbil men Campa har vi gjort tidigare i många år men då med fordon på två hjul. Vi kanske ses på vägen eller på någon camping i sommar
Njut av Livet det går inte i Repris
MVH Fam Rollson
r.lindeborg@telia.com
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Servo till gammal Skrutt

Välkommen in i klubben.
Det finns lite olika metoder att få den mera lättstyrd. En större och mer greppvänlig ratt, det behövs ingen större ökning för att det ska gå lättare. Högre ringtryck i framhjulen gör också gott. Annars är har en billig metod: CASALL HANT.SET7KG och andra Träningsutrustning på stadium.se
Fortsätt gärna att skriva hur ni gjorde.
Calle
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Servo till gammal Skrutt

Framvagnsinställningen är också mycket viktig! Castervinkeln speciellt! Nu vet jag inte om det går att ställa in den på alla bilar, men kan kanske vara värt att kolla upp! Toe-vinklarna går ju absolut att ställa men de har ju mer med riktningsstabiliteten att göra, så om de kan påverka hur lätt styrningen går vet jag inte:confused:. Däremot är det dessa vinklar man ställer om bilen sliter däck snett!

Castervinkeln är lättast att förklara om man tänker cykel!!
Dra en tänkt linje genom styrstaget och se sedan att framhjulcentrumet sitter framför denna tänkta linje. Ju större avstånd desto mera caster! Ju mera caster= mera riktningstabilitet och lite mera tungstyrd! Liten Castervinkel= lite mera lättstyrt och lite mera ostadigt i tex ojämnheter i vägbanan; typ slitagespår:mad:

Sedan har vi ju Cambervinklarna också, men det är nog överkurs på en husbil!

Fast som det står här ovan i ett tidigare inlägg så gäller det nog att kolla lufttrycket först och ev. pumpa lite extra!
Bara att kolla vad trycket skall vara och testa på sedan!:eek:

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Servo till gammal Skrutt

Har du kollat att ingenting kärvar?
Hade en gång en Fiat 600 där jag var tvungen att riktigt ta i för att kunna svänga.
Styrspindlarna hade nog inte sett en fettspruta sen bilen var ny.
Lyft upp bilen med domkraft så bägge hjulen hänger fritt, och vrid på spindlarna och ratten för att känna efter. En Toyota mod F som ocså har funnits i familjen, hade en justerbar ratt med några kardanknutar på rattstången. Dom var inte bra.
Calle
 
F

F.d. 10079

Guest
Sv: Servo till gammal Skrutt

Hej.jag ser att du har en gammal MB, så ock jag, MB O309D -71, står i regbeviset att däckdim skall vara 6.50 R16, finns den att få tag på eller finns det andra dim. som funkar? undrar asplars
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Servo till gammal Skrutt

På min sitter det 8.50 17,5. Det är en 79:a, så den har just blivit veteran. Du kan nog sätta på vilka 16 tummare som helst som håller för belastningen.
Calle
 
F

F.d. 2297

Guest
Sv: Servo till gammal Skrutt

Hej
Vi har också en Frankia 570 den blev mer lättstyrd när vi bytte framdäcken till nya Sava, annars finns möjligheten att leta på skroten efter servo passar med dem som sitter på skåpbilen och lastbilen
Hälsn
Elving
 
Senast redigerad av en moderator:

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Servo till gammal Skrutt

Jag har också funderat på servo men misstänker att det tar för mycket effekt på en redan svag motor.
 
Toppen