• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Service

kul på hjul

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
27255
Medlemskap
2024
Våran Husbil är 2 år till midsommar, jag blev en aning förbryllad när jag undersökte kostnad för service (Fiat, husbilen är på 4500kg).
Serva på auktoriserad verkstad för 6-7500kr, Serva på ej auktoriserad verkstad för 3000kr.
Sedan säger några verkstäder oberoende varandra att det är 4800 mil eller 2 år, någon annan säger varje år.
Har någon bra koll på detta, första gången vi servar, bilen har gått 1100 mil
 

Stefan100

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Laxå
HBK-Nr
25195
Medlemskap
2024
Hej. Har idag hämtat ut våran bil ifrån service (första gången) Bilen har gått 2300 mil och är en 2018, 4400Kg. Betalade 3250 på auktoriserad Fiat verkstad. 4500 mil eller 2 år mellan service sa de till mig, men ett extra oljebyte om man åker en "längre" Europa sväng var inte helt fel heller.
Hoppas att det hjälper lite med min info.. Ha en bra kväll... :cool:
 

Moho

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
25329
Medlemskap
2024
Ska serva vår bil för första gången om en vecka. Den är två år och har gått 1300 mil.
Har fått ett pris på 6500 kr inklusive fukttest och provtryckning av gasolsystemet.
Detta på en verkstad auktoriserad för både bil (Fiat) och bodel.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Våran Husbil är 2 år till midsommar, jag blev en aning förbryllad när jag undersökte kostnad för service (Fiat, husbilen är på 4500kg).
Serva på auktoriserad verkstad för 6-7500kr, Serva på ej auktoriserad verkstad för 3000kr.
Sedan säger några verkstäder oberoende varandra att det är 4800 mil eller 2 år, någon annan säger varje år.
Har någon bra koll på detta, första gången vi servar, bilen har gått 1100 mil
Det är riktigt 4800 mil/2år,6-7000kr på Fiatverkstad är normalt,3000kr service ingår knappast alla punkter.
Att byta olja en gång per år är inte fel,men inget krav från Fiat.
 

kul på hjul

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
27255
Medlemskap
2024
Hej. Har idag hämtat ut våran bil ifrån service (första gången) Bilen har gått 2300 mil och är en 2018, 4400Kg. Betalade 3250 på auktoriserad Fiat verkstad. 4500 mil eller 2 år mellan service sa de till mig, men ett extra oljebyte om man åker en "längre" Europa sväng var inte helt fel heller.
Hoppas att det hjälper lite med min info.. Ha en bra kväll... :cool:
Hej,
Bra pris, var bor ni, namnet på verkstaden
 

ingerbenny

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025
Detta svar har jag fått av en husbilsleverantör, när jag frågade om min Fiat.

"Service intervallen är 2 år(plus minus 1 månad) eller 48000 km.
Så det är dags för en 24 månaders service."
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag köpte en ny Adria på Fiatchassi 1 okt 2018 av Caravanhallen i Västerhaninge.

När jag frågade om serviceintervallet fick jag till svar en gång per år.
Men jag ville ha ett miltal - de var förvånade. Men när jag pressade fram ett sa de 1500 mil eller en gång per år.

Min första service gjordes efter ca 1700 mil och ca 6 månader, till en kostnad av 3 400:--
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag köpte en ny Adria på Fiatchassi 1 okt 2018 av Caravanhallen i Västerhaninge.

När jag frågade om serviceintervallet fick jag till svar en gång per år.
Men jag ville ha ett miltal - de var förvånade. Men när jag pressade fram ett sa de 1500 mil eller en gång per år.

Min första service gjordes efter ca 1700 mil och ca 6 månader, till en kostnad av 3 400:--
Bilen skall servas efter 2år/4800mil,detta vet Caravanhallen om dom är auktoriserade för Fiat,att påstå att man skall serva oftare är för att tjäna pengar.
Man kan byta olja varje är om man anser det lämpligt,det ät troligt att du betalat 3400kr för oljebyte,inte billigt.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
titta i instruktionsboken och servicemanualen det står klart och tydligt vad som gäller beroende på vilken motor det är ! bara att räkna svarta prickar och se vilka punkter som ingår i servicen !
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
titta i instruktionsboken och servicemanualen det står klart och tydligt vad som gäller beroende på vilken motor det är ! bara att räkna svarta prickar och se vilka punkter som ingår i servicen !
Det är precis det som gäller. Sedan kan den som vill byta olja oftare, men inget som serviceboken säger.
Sedan är min "tro" att husbilsfirmor och andra firmor gärna ser att du servar oftare, bra affärer ju.
 

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2024
jag fick till svar från firman där jag köpte ny bil 2018 att den skall enligt fiats nya uppgifter servas varje år oavsett mil
Fick ett pris för första års servicen 5800:- så jag kollade med 4st auktoriserade Fiat verkstäder men då var priset endast 2300:-
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
jag fick till svar från firman där jag köpte ny bil 2018 att den skall enligt fiats nya uppgifter servas varje år oavsett mil
Fick ett pris för första års servicen 5800:- så jag kollade med 4st auktoriserade Fiat verkstäder men då var priset endast 2300:-
Du bör nog kontrollera dessa uppgifter,har inte hört något om årlig service,för 2300kr får du endast oljebyte vilket duger.
Kontakta Fiat för för rätt uppgifter,husbilsfirmorna gör allt för att tjäna pengar om man inte är påläst.
 
W

Weckman

Guest
Oljebyte o filter samt fukttest 2,100:-
Castrol helsyntet och original filter.
 
Toppen