• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Service/reparation på importbilar

plåtis-fan

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Karlskrona
Läste att det kan vara problem att reparera importerade bilar, vissa verkstäder tar inte emot och man kan bli tvungen att åka till ursprungslandet om man måpste reparera.
Ska man undvika importerade bilar eller hur ska man tänka? - blev lite orolig över nedan kommentar.

"Angående garantier på "importerade" OUTLET-husbilar så gäller normalt europagarantin. Men då flera märkesverkstäder i Sverige inte tar emot importerade husbilar trots garanti/försäkringsåtagandet. Så måste i värsta fall husbilen tas till Tyskland eller det land den är inköpt för garanti-reparationer"

Någon som vet hur man ska tänka?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Läste att det kan vara problem att reparera importerade bilar, vissa verkstäder tar inte emot och man kan bli tvungen att åka till ursprungslandet om man måpste reparera.
Ska man undvika importerade bilar eller hur ska man tänka? - blev lite orolig över nedan kommentar.

"Angående garantier på "importerade" OUTLET-husbilar så gäller normalt europagarantin. Men då flera märkesverkstäder i Sverige inte tar emot importerade husbilar trots garanti/försäkringsåtagandet. Så måste i värsta fall husbilen tas till Tyskland eller det land den är inköpt för garanti-reparationer"

Någon som vet hur man ska tänka?
Det är nybilsgaranti du avser, ofta 2år, det finns risk för att en svensk verkstad inte vill ta det,beror på om dom i sin tur kan få betalt från tillverkaren.
Jag antar att du skall köpa en begagnad husbil,då är det ofta inte mycket garanti kvar om ens någon, så det är bara att lämna den på verkstad hemma och betala som vanligt.
Det gäller att se till helheten, är bilen betydligt billigare utrikes, så skulle jag ta risken.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, har det inte varit så/är det inte så att problemet att serva importbilar mest beror på att rena husbildfirmor först och främst prioriterar bilar som de själva har sålt när de har mycket att göra, likväl som bilar som sålts av andra firmor kommer i andra hand.
Fiat, Citroën och Renault firmor m.m. struntar nog i bilens historia, och vill nog mest tjäna pengar på sina reparationer.

M.v. h JANKRO.
 
Senast ändrad:

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
365
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Köpte min första husbil som var 6mån gammal i Tyskland. Hade lite garantiåtgärder som handlaren i Sverige inte ville lösa. Kontaktade då tillverkaren som hörde av sig till handlaren, och vips så var det inga problem att dom tog sig an bilen.
 

Pielstick

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
36688
Medlemskap
2024
All garanti gäller nog inte i Sverige. Jag importerade min bil från Tyskland sex månader gammal och 600 mil. I registreringsbeviset fick jag detta tillägg. Detta är förvisso ingen garanti som tillverkaren lämnar utan en lag.
Regbevis.PNG
 
Toppen