Sv: Service på VW LT31 -85 med 2,4L bensinmotor
Hej.En syntetisk olja rengör motorn från alla sot avlagringar ,som samlats med en vanlig olja och då börjar motorn ta olja,visserligen är VW husbilen så litet medkörd och litet sliten så det borde gå med synt.olja.Det finns också semi synt.olja(det är ju en vanlig olja färstärkt med synt.olja.
Hälsn.Jan-E
Nu är ni ute på vift denna "sanning" är lika gammal som nylonstrumpa över svartvit tv och ungefär samma sanningshalt .
Från OKQ8 info
Jag har hört att syntetiska oljor är direkt dåliga
för gamla bilar. De får motorerna att läcka olja.
Svar:
Detta är en myt som överlevt sedan de första syntetiska
oljorna introducerades på marknaden. För
många år sedan, innan syntetiska oljor blivit tillgängliga
på marknaden, var mineraloljorna ganska
dåliga. De hade låg förmåga att fånga upp slam
och smuts. Detta innebar att partiklar trängde in
i springorna runt packningarna och hjälpte till att
täta. När man sedan gjorde det första bytet till syntetisk
olja, som renar mycket bättre, blev oljan så
ren att läckage kunde uppstå. Detta var ju ett bra
bevis på att den syntetiska oljan fungerade utmärkt
men att servicen på motorn inte varit lika bra!
Idag är dock mineraloljorna bättre på att rena och
dagens packningsmaterial är av en helt annan kvalitet,
vilket innebär att ”syntetoljeläckage” inte finns
längre. Skulle du, mot förmodan, få ett läckage så
kommer det med största sannolikhet att upphöra
efter ett litet tag eller så är det en viktig indikation
på att du verkligen behöver se över din motor!
Som parentes kan nämnas att Chevrolets ”smallblock”
motorer i början av 1960-talet hade en bit
rep som bakre vevaxelpackning!
Jag har också en äldre bil som jag använder lite
då och då, mest för korta sträckor. Den behöver
väl ingen syntetisk olja?
Svar:
En motor som står stilla mycket mår bättre av att
ha en syntetisk olja eftersom dess oljefilm sprider
sig bättre på cylinderväggarna. Detta tillsammans
med de goda lågtemperaturegenskaperna gör
att dina kallstarter underlättas betydligt. Många
äldre bilar går helt enkelt inte att starta när det är
för kallt. Detta beror oftast på en kombination av
ett svagt batteri och en mineralolja som blivit för
trögflytande vid den kalla temperaturen. Med en
syntetisk olja i motorn får startmotorn det betydligt
lättare att dra igång motorn. Tänk också på att
en gammal bil börjar tappa sina justeringar och
friktion och inre slitage kan uppstå ganska snabbt.
Har du då en syntetisk olja så hjälper den till att
minska friktionen och även hålla rent från slitagepartiklar.
Med syntetisk olja håller din gamla bil
betydligt längre.