• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Service Ford

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Hej! När vi köpte vår HB VB 685 Eura-08 hade den gått ca 2400km. Hörde med säljaren service osv. Papper på årskontroller? 090607, 090610 (borde vara samma) 100608 och 100830. Problemet började när mätaren slog över 2500km, färddatorm larmar kontinueligt för service och fyll på olja! Nog så viktigt, säljaren är övertygad att olja och filter är bytt men har bara stämplarna. En bilmek här säger att han vore väldigt förvånad om oljan inte är bytt. Vad göra? Göra en olje-filter service eftersom den är programmerad så, eller någon som vet hur man kan få tag i servicepunkterna? Är en Ford med kamkedja. Tacksam för svar, lite nervöst att köra just nu även om nivån är ok.

Mvh Marita

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Service Ford

Ford har en signal i bildatorn att "fyll olja" när service datum närmar sig. Lite missvisande men inget allvarligt. Är bilen servad har väl mekarna glömt att släcka meddelandet. På min Transit 2,2 årsmodell 07 är det kamkedja.

F

F.d. 12358

Guest

Man brukar kunna ringa företaget och kolla vad som är gjort vid respektive service. Om de gjort servicen så har de tydligen glömt att nollställa färddatorn. Så det borde vara lätt att få bort larmen. En van mekaniker borde också kunna se om oljan är gammal eller ny genom att titta på oljestickan.

Om du inte får några riktiga svar, så känns det ändå säkrast att göra en service.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

På min så hade dom också glömma släcka serviceindikeringen så dom fick då ut och göra detta .

Jag kan göra detta själv på mina audisar men mitt instrument men vet inte om jag kan göra på din , har du vägarna förbi så kan vi testa .

Läste detta på en engelsk sida och det är ju gratis att prova :) :

Stäng av tändningen

Press and hold down throttle and brake pedal

Turn on ignition

continue to hold for 30 seconds then release​

Tryck och håll nere gas och bromspedal
Slå på tändningen
fortsätta att hålla i 30 sekunder och släpp sedan

F

F.d. 29827

Guest

Vår information från Ford var att efter processen med gas och bromspedal när displayn har återställt sig får bilen inte startas på 5 min(.Fyll på olja är inget fel endast en egenskap)
:mh: :swoon:

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Jag tänker alltså fel när jag tro(r)tt att servicelampan tänds vid en förinställd intervall, men om jag läser alla hjälpsamma svar så får jag det till värde från föregående (släckta) intervall? Det stämmer att det är kamkedja, vi tyckte det var ett bra köpvärde. Vill bara vara säker att ingen service behövs innan jag följer Bengt-Åkes råd, ska jämföra det med Vivid Workshop.

Mvh Marita

lassewalle

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025

Nästan samma problem
Har problem med min Ford -07
Blir kraftlös vid stort gaspådrag varningslampa tänds
Stannar motorn och kör igen då går den som vanligt tills jag ger fullgas igen .

Nenne

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2025

Hade liknande problem förra året efter att bilen varit avställd för vinterförvaring.
Efter kontakt med verkstaden så tipsade dom mig om att lossa batteriet och på så vis
nolla datorn. Provade detta och felet försvann. Har inte kommit tillbaka ännu. Låt batteriet
vara bortkopplat cirka 5 minuter.

Janne

F

F.d. 29801

Guest

På min så hade dom också glömma släcka serviceindikeringen så dom fick då ut och göra detta .

Jag kan göra detta själv på mina audisar men mitt instrument men vet inte om jag kan göra på din , har du vägarna förbi så kan vi testa .

Läste detta på en engelsk sida och det är ju gratis att prova :) :

Stäng av tändningen

Press and hold down throttle and brake pedal

Turn on ignition

continue to hold for 30 seconds then release​

Tryck och håll nere gas och bromspedal
Slå på tändningen
fortsätta att hålla i 30 sekunder och släpp sedan

Hej!
Provade idag det som Bengt-Åke tipsade om angående varnings texten (fyll på olja)
På Ford 2,4 -07 fungerade perfekt, ingen varning längre
TACK Bengt-Åke och alla ni andra som tipsar på våra sidor.
Roland o Lotta.

Toppen