• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Service av robotlåda Hudiksvall

Mysan

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
35079
Medlemskap
2025
Hej. Mitt första spörsmål på Husbilsklubben efter 2 års medlemskap.
Är det någon som kan tipsa om en bra Fiat verkstad för att göra service och uppdateringar av programvaror i närheten sv Hudiksvall.
Jag har en LMC Explorer I725G 2017 och har inte någon aning om hur den är servad och uppdaterad i motor och robotlåda.
Nivåerna i alla små burkar är inom intervallet men efter att läsa på om denna låda är jag orolig ändå.
Ska till Bornholm i höst och vill ju inte bli stående efter vägen eller ännu värre på färjan.
Tacksam för snabbt svar, räknar med att åka om 4 veckor.
Mvh Mysen och Mysan
 

Krillekrut

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
32060
Medlemskap
2026
Hej M&M

Har ingen aning om hur det är med verkstäder norröver, men Dahlgrens Auto i Uppsala ska visst vara duktiga.

Mvh K
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
149
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Tackar för tipsen, hittade serviceboken, senaste service 2020 med oljebyte motor 2023.
Bokar nu tid för helservice inkl. låda på aukt.fiat verkstad.
Tack igen M&M
Kolla så de är med på att byta ALLA 3 oljorna till robotlådan. Jag försökte först med en firma 7 mil öster om Sundsvall som höll på med transportbilar i husbilsstorlek. Det slutade med att de inte kunde byta oljan i högtrycksdelen på lådan pga de visste inte hur man fick bort högtrycket. Kunde vara farligt för personen som mekade…
Så det blev akturiserad firma i Sundsvall istället. Jag poängterade att jag inte vill komma åter om ni inte bytt alla 3 oljor.. Inte fasen funkade det. Kom hem och kolla fakturan. 2 oljor bytta. Då gick topplocket kan man säga. Åter till verkstaden och var skogstokig. ”Enligt Fiat ska bara 2 oljor bytas”. Då kan vi gå ut och mäta oljans fuktighet (typ bromsljus). Deras mätare visar upp till 5% fuktighet. Den slog i topp direkt och de bytte den oljan dagen efter. Tokdårarna ville ha 1500kr för detta. Glöm det, ni får oljan och en kopek mer vilket blev slutet på historien.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.371
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kolla så de är med på att byta ALLA 3 oljorna till robotlådan. Jag försökte först med en firma 7 mil öster om Sundsvall som höll på med transportbilar i husbilsstorlek. Det slutade med att de inte kunde byta oljan i högtrycksdelen på lådan pga de visste inte hur man fick bort högtrycket. Kunde vara farligt för personen som mekade…
Så det blev akturiserad firma i Sundsvall istället. Jag poängterade att jag inte vill komma åter om ni inte bytt alla 3 oljor.. Inte fasen funkade det. Kom hem och kolla fakturan. 2 oljor bytta. Då gick topplocket kan man säga. Åter till verkstaden och var skogstokig. ”Enligt Fiat ska bara 2 oljor bytas”. Då kan vi gå ut och mäta oljans fuktighet (typ bromsljus). Deras mätare visar upp till 5% fuktighet. Den slog i topp direkt och de bytte den oljan dagen efter. Tokdårarna ville ha 1500kr för detta. Glöm det, ni får oljan och en kopek mer vilket blev slutet på historien.
Detta är ett exempel på verkstäder som inte vet vad dom sysslar med eller inte kan serva en robotlåda, högtrycksdel? det finns en tryckackumulator men denna har inte med oljebyte att göra, det är 2 oljor/vätska som skall bytas på roboten, sedan antar jag att du vill byta olja i växellådan också, något som normalt inte ingår i något serviceschema, men kan vara lämpligt om bilen gått långt.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Hej M&M

Har ingen aning om hur det är med verkstäder norröver, men Dahlgrens Auto i Uppsala ska visst vara duktiga.

Mvh K
Dahlgrens i Uppsala är verkligen duktiga. Hade lite småproblem med robotlådan vid 5000 mil. De bytte tryckackumulatorn och kalibrerade växellägena. Har gått perfekt sen dess. Snart uppe i 10000 mil...:)
 
Toppen