• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Seriekoppling av olika paneler

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Tjenare. Första gången jag ställs inför detta dilemma så jag frågar här. På husbilen finns i dag en 110w panel och nu vill jag komplettera med 2st 125w paneler.

125wattarna är identiska men 110wattarn är olik, ger lite olika både spänning och ström. Tanken är att seriekoppla alla paneler och behålla kablarna genom som går genom taket idag.

Inte borde det väl vara några problem eller kommer den sämre 110w panelen på något sätt begränsa dom två nya 125wattarn? Tänker att vid seriekoppling plussas ju bara spänningen ihop och regulatorn fixar resten.

Regulatorn kommer jag byta ut till en victron mppt 100/20 , står max 290W i databladet och panelerna hamnar på 350w men av egen erfarenhet så är det väldigt sällan om än någonsin man får ut exakt all effekt som ligger på taket. Hade 330W på min förra bil och såg sällan laddström över 15A men tanken har slagit mig om jag ska köpa en 100/30 bara för att.

Ha det fint!
David
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.112
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tjenare. Första gången jag ställs inför detta dilemma så jag frågar här. På husbilen finns i dag en 110w panel och nu vill jag komplettera med 2st 125w paneler.

125wattarna är identiska men 110wattarn är olik, ger lite olika både spänning och ström. Tanken är att seriekoppla alla paneler och behålla kablarna genom som går genom taket idag.

Inte borde det väl vara några problem eller kommer den sämre 110w panelen på något sätt begränsa dom två nya 125wattarn? Tänker att vid seriekoppling plussas ju bara spänningen ihop och regulatorn fixar resten.

Regulatorn kommer jag byta ut till en victron mppt 100/20 , står max 290W i databladet och panelerna hamnar på 350w men av egen erfarenhet så är det väldigt sällan om än någonsin man får ut exakt all effekt som ligger på taket. Hade 330W på min förra bil och såg sällan laddström över 15A men tanken har slagit mig om jag ska köpa en 100/30 bara för att.

Ha det fint!
David
Om du seriekopplar paneler med olika effekt, kommer 110W panelen begränsa dom större panelerna, du får inte ut max effekt, att panelerna skulle ge mer än regulatorn klara är inget problem du kommer sällan upp i max.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
egulatorn kommer jag byta ut till en victron mppt 100/20 , står max 290W i databladet och panelerna hamnar på 350w men av egen erfarenhet så är det väldigt sällan om än någonsin man får ut exakt all effekt som ligger på taket. Had

Du kan parallellkoppla om alla är 12v
Jag vill helst inte ta fler hål i taket men ja, 4mm2 borde räcka för 350w. De är ju max 20A ish eller lite mer på en 4mm2, annars kanske man kan byta till 2x6mm2 genom taket om det får plats i genomföringen.

125 wattarna skiljer något mot 110wattarn. En volt kanske 21-22,7v ish
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Om du seriekopplar paneler med olika effekt, kommer 110W panelen begränsa dom större panelerna, du får inte ut max effekt, att panelerna skulle ge mer än regulatorn klara är inget problem du kommer sällan upp i max.
Så 125w panelerna blir 110w kan man säga? Kanske bör fundera på paralellkoppling men visst, 330w räcker nog gott och väl också.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Med högre spänning (serie) behöver du inte grövre kablar.
Det går att seriekopplad 12V och 24V paneler bara dom ha samma ström,men du har ju bara 12V
Jo det har jag koll på men panelerna har ju inte exakt samma ström. Det skiljer ju lite, den mindre har kanske 0.3A mindre ut än dom andra. Antar att alla 3 kommer jobba som den mindre då och att jag lika gärna kan köpa 110w paneler, problemet är att jag bara har 600mm till godo i bredd där dom ska sitta och de flesta paneler är 670mm breda. Sunlux hade ett par smalare 125w som jag tänkte köpa.
 
Toppen