• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Seriekoppla Solceller 24V/12V

F

F.d. 940

Guest
Jag har en 24volts 180W solcellpanel på husbilstaket som går till en IVT MTTP regulator 60volt max 20A.
Nu har jag en solcell på 130W 12v liggande och undrar då om jag kan seriekoppla dessa till denna regulator.
Är det något som behöver ändras i så fall ( backdioder eller något annat).
Arne.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Seriekoppla Solceller 24V/12V

När solen steker på så bör det bli omkring 54volt tillsammans, men då passeras också gränsen för 20A. Det blir nog lite "cutNtry":cool:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Seriekoppla Solceller 24V/12V

Det stämmer bra med min erfarenhet också, fast det kan sticka upp ibland. Gissar att du har display kopplad till IVT och då ser du om det ligger för nära max-områdena.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Seriekoppla Solceller 24V/12V

Ja jag har en display kopplad till regulatorn sen har jag en BM1 för att ha full koll på laddningen.
Jag tror att jag chansar på att detta fungerar,det är sällan som batterierna är nerkörda så att det laddar fullt.
Jag är ute efter och få en skaplig laddning vid mulet väder.
Arne.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Seriekoppla Solceller 24V/12V

Jag har en 24volts 180W solcellpanel på husbilstaket som går till en IVT MTTP regulator 60volt max 20A.
Nu har jag en solcell på 130W 12v liggande och undrar då om jag kan seriekoppla dessa till denna regulator.
Är det något som behöver ändras i så fall ( backdioder eller något annat).
Arne.

Hej,

130W-solcellen kommer att utnyttjas motsvarande en 90W-solcell eftersom den stora solcellen inte vill släppa igenom fler amper än vad den själv ger.

Har som max kommit upp till 11A med 180w.
Arne.

Det betyder att Du som max kan komma upp i 17A.


Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Seriekoppla Solceller 24V/12V

Hej Bengt.
Jag är fullt medveten om detta,det är inte högre Amper jag är ute efter utan
bättre laddning vid lätt molnighet.
Jag tror att jag skall få detta genom att seriekoppla panelerna.
Rätta mig om jag har fel.
Arne.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Seriekoppla Solceller 24V/12V

Hej Bengt.
Jag är fullt medveten om detta,det är inte högre Amper jag är ute efter utan
bättre laddning vid lätt molnighet.
Jag tror att jag skall få detta genom att seriekoppla panelerna.
Rätta mig om jag har fel.
Arne.

Hej,

Solceller har egenheten att de alltid ger full spänning så snart de träffas av något ljus. Så det är endast ljusmängden som träffar dem som bestämmer laddningen. En molnig dag kan man uppnå ca. 10% av solcellernas watt-tal, dvs. i Ditt fall 27 watt (=2A).

Mvh Bengt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Seriekoppla Solceller 24V/12V

IVT MPPT regulatoren starter laddningen allerede ved 5V fra panelet, men med så lav spenning blir det ikke mye strøm den kan suge ut av panelene. Det du vinner ved å seriekoble 3x12V paneler er noe lengre ladeperiode tilgjengelig - kan bety mye vår og høst. Om et 12V panel kommer over 2V så vil din nye rekke komme over 6V og ladning. Med litt flaks skulle du ha litt ladning fra en gatelykt!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Seriekoppla Solceller 24V/12V

Jo, det stämmer. Det är ju inte så att den större panelen påverkar den mindre när dom är kopplade i serie. Varje panel består av ett antal seriekopplade celler, så det är bara ett sätt att bli större, men sen är det upp till regulatorn att ta hand om det.
 
Toppen