• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Seriöst eller inte? Vem är värst?

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Det regnar och jag sitter slötittar på husbilsannonser. Och som vanligt inget nytt.
Men så slår det mig, är det inte rekordår i år?
Jag menar på prissänkningar, 145 000 kr i rabatt är det mesta jag sett.
Det första jag tänker- är den handlaren seriös.
Om vi nu utgår från att de inte tjänar en krona efter lämnad rabatt så är ju utgången att göra en rätt så bra hacka på försäljningen.
Även om säsongen går mot sitt slut så tycker jag att det är ovanligt mycket utförsäljning och många objekt är från 2022.
Börjar branschen att skaka?
Vem kan leta upp handlaren med största prissänkningen? Kom igen nu.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
165 800 kr i rabatt.
2023 Concorde Charisma

200 000 kr i rabatt.
2023 Concorde Carver
Carthago chic s-plus I 61 XL Iveco 6.7 t - KAMPANJ

Spara
3 611 200 kr
3 858 900 kr

Jag tror att ett jätteproblem för handlarna är att köper man en ny husbil för 3+ mille, då vill man speca den själv och inte köpa "från hyllan"

Exemplen ovan från mig är lagerbilar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Och jag har också tittat på nya bilar, en av dom som jag var intresserad av hade man plötsligt HÖJT med 180 000kr !
Kanske för att skapa lite prutmån eller?

Här en värre:

Carthago Chic e-line 50 LE DA *Fekalietank*KAMPANJ*​




2 851 920 kr
3 168 800 kr
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.002
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Rabatten är oftast ganska oviktig, det är totalpriset! Annars kommer det komma löjligt höga påslag innan rabatten.

Tänker på min dotter och hennes kille som gick in i en exklusiv visning där dom hade 90% rabatt på klänningar, dom köpte ingenting eftersom varje klänning kostade runt 400000, innan rabatten.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.657
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Rabatten är oftast ganska oviktig, det är totalpriset! Annars kommer det komma löjligt höga påslag innan rabatten.

Tänker på min dotter och hennes kille som gick in i en exklusiv visning där dom hade 90% rabatt på klänningar, dom köpte ingenting eftersom varje klänning kostade runt 400000, innan rabatten.
Jag fortsätter att avvika lite från grundtemat men det handlar om rabatter.

Min far sålde och projekterade kyl- och frysanläggningar till olika stormarknader. När det började närma sig diskussionen om priset för anläggningen, så sa kunden ofta: "Hur många procent rabatt får jag?" Pappa svarade i sådana fall: "Säg hur många procent rabatt, som du vill ha, så ska du få reda på priset."
 

Lars Gradén

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37230
Medlemskap
2024
Jag fortsätter att avvika lite från grundtemat men det handlar om rabatter.

Min far sålde och projekterade kyl- och frysanläggningar till olika stormarknader. När det började närma sig diskussionen om priset för anläggningen, så sa kunden ofta: "Hur många procent rabatt får jag?" Pappa svarade i sådana fall: "Säg hur många procent rabatt, som du vill ha, så ska du få reda på priset."
Fiffigt!
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Jag fortsätter att avvika lite från grundtemat men det handlar om rabatter.

Min far sålde och projekterade kyl- och frysanläggningar till olika stormarknader. När det började närma sig diskussionen om priset för anläggningen, så sa kunden ofta: "Hur många procent rabatt får jag?" Pappa svarade i sådana fall: "Säg hur många procent rabatt, som du vill ha, så ska du få reda på priset."
En vanlig metod inom bilindustri. Inköparna har målvärde att få en viss procent på köpet, leverantören justerar upp priset så att inköparen erhåller rätt procent.
Alla är nöjda, men är alla vinnare?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
När jag var i bilbranchen gick det ofta till på följande sätt.

Konstruktionsavdelningen skickar ritningar och underlag till avdelningen cost engineering.
Cost engineering räkar ut vad detaljen kostar att tillverka.
Denna info tillsammans med ritningar och underlag från konstruktionsavdelningen når inköparen.
Inköparen begär offerter från olika leverantörer, förhandlar priset med vetskap om vad artikeln faktiskt kostar att tillverka.
I kontrakten (på 00 talet) ingick det ofta en löpande prisminskning på 3-4% per år.
 
Senast ändrad:

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Jag fortsätter att avvika lite från grundtemat men det handlar om rabatter.

Min far sålde och projekterade kyl- och frysanläggningar till olika stormarknader. När det började närma sig diskussionen om priset för anläggningen, så sa kunden ofta: "Hur många procent rabatt får jag?" Pappa svarade i sådana fall: "Säg hur många procent rabatt, som du vill ha, så ska du få reda på priset."
Lite mer off topic, men i samma anda:
Jobbade på ett entreprenadföretag som förhandlade med kommunen. Det var ett himla tjat om timpriset. Chefen ledsnade och sade något i stil med: "Säg vilket timpris ni vill ha så får ni det. Sedan bestämmer vi hur många timmar det tar att byta en glödlampa"
 
Toppen