• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sensor för gråvatten

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Min sensor för gråvatten har slutat fungera.
Tagit upp - rengjort, men tyvärr till ingen nytta.
Har någon haft liknande problem och kunnat åtgärda - utan att byta givaren? IMG_20201002_125408.jpg
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Är det en kapacitiv (kapacitansen ändrar sig med vätskenivån) givare så skall pinnarna vara isolerade från gråvattnet. Inte ovanligt att den isolerande plastbeläggningen har blivit skadad.
Är den resistiv (resistansen ändra sig med vätskenivån) så skall pinnarna vara så rena att metallen har elektrisk kontakt med vätskan.

Annat inte ovanligt fel är att kontakterna eller kablaget från givaren till den elektronik som sköter mätningen har skadats så det har uppstått brott.

MVH
Hans
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Är det en kapacitiv (kapacitansen ändrar sig med vätskenivån) givare så skall pinnarna vara isolerade från gråvattnet. Inte ovanligt att den isolerande plastbeläggningen har blivit skadad.
Är den resistiv (resistansen ändra sig med vätskenivån) så skall pinnarna vara så rena att metallen har elektrisk kontakt med vätskan.

Annat inte ovanligt fel är att kontakterna eller kablaget från givaren till den elektronik som sköter mätningen har skadats så det har uppstått brott.

MVH
Hans
Tack för informationen.
Nu har jag troligen fått ordning på det. Var nog jag som rengjort dåligt längst ner på den isolerade delen. Dvs. Kortänden längst ner.
Nu ser det ut som vanligt vid tom tank. 100%säker en lösning blir jag nog först nästa helg, då det nog blir en sväng med Hb'n

Trevlig helg på er!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har 2 st. exakt samma nivåmätare. Du har fått fukt innanför den ena elektroden som har ett plasthölje, troligen underifrån genom den lilla knopp som ska försegla tätningen. Jag brukar plocka bort "knoppen", låta torka och sedan försegla igen med lite silikon runt om, då fungerar allt igen. Försök att tömma tanken oftare så elektroderna inte är i vätskan hela tiden samt spola då och då och göra rent. Den elektroden kostar över 1 000:- att byta...
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Vi har 2 st. exakt samma nivåmätare. Du har fått fukt innanför den ena elektroden som har ett plasthölje, troligen underifrån genom den lilla knopp som ska försegla tätningen. Jag brukar plocka bort "knoppen", låta torka och sedan försegla igen med lite silikon runt om, då fungerar allt igen. Försök att tömma tanken oftare så elektroderna inte är i vätskan hela tiden samt spola då och då och göra rent. Den elektroden kostar över 1 000:- att byta...
Menar du att det ska vara tätt längst ner!? Trodde att det var så att det skulle finnas kontakt mellan genom den lilla öppningen längst ner...?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Menar du att det ska vara tätt längst ner!? Trodde att det var så att det skulle finnas kontakt mellan genom den lilla öppningen längst ner...?
Det är som "ingbe" säger, den ena ska vara isolerad (den högra på din bild) och den vänstra har inget överdrag. Får du vatten i den högra då lyser alla lampor trots att tanken är tom. Som sagt, torka och försegla med den lilla ploppen som du sprutar lite silikon i så ska du se att allt fungerar som vanligt. Tag gärna ett nytt foto på elektrodernas ändar så att jag kan se hur det ser ut (det är där problemet ligger)!
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Det är som "ingbe" säger, den ena ska vara isolerad (den högra på din bild) och den vänstra har inget överdrag. Får du vatten i den högra då lyser alla lampor trots att tanken är tom. Som sagt, torka och försegla med den lilla ploppen som du sprutar lite silikon i så ska du se att allt fungerar som vanligt. Tag gärna ett nytt foto på elektrodernas ändar så att jag kan se hur det ser ut (det är där problemet ligger)!
Återkommer i denna fråga.
Jag har efter ett par olika försök att täta änden av den isolerade pinnen - misslyckats.
Det kommer fukt in ändå.
Min tanke är att jag helt saknar den "plopp" som ska sitta på änden av den isolerade pinnen.... Är det någon som möjligen har en bild på hur den då ska se ut?
Eller har en bra idé om hur det kan göras tätt?
Har provat med silikon. Sedan både löda och silikon i änden - men inte. Nu är det samma igen. Snart köper jag en ny givare... Men sista halmstrået kanske ni kan hjälpa mig med?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag köpte ny nivåmätare (dyrt) men fick samma problem på den också. Bättre att hitta passande plasthölje med tätad ändslut än slänga pengar på dyra nivåmätare. Kanske höra med Votronic själva?
 

Göran & Monica

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Borås
HBK-Nr
29068
Medlemskap
2024
Toppen