• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Seniorlån..

F

F.d. 29841

Guest
Sv: Seniorlån..

Hej
Nej jag har ingen erfarenhet av detta lån.

Seniorlånet är för dig som är pensionär eller börjar närma dig pension. Vill du ha en rik fritid men dina tillgångar är låsta i din bostad? Då kan vi erbjuda dig vårt Seniorlån där du som är över 55 år kan låna på värdet av din bostad som annars är ett låst sparkapital.

Lånebelopp
Vårt lägsta lånebelopp med seniorlån är 50 000 kr.

Löptid
Du väljer själv hur lång löptid du vill ha på lånet och anpassar det på så sätt till din privatekonomi. Den längsta löptiden är dock 30 år.

/ Vidhem

F

F.d. 5106

Guest

Vi fixade ett sådant lån till svärmor som hade en taskig pension men en skaplig villa..
hon är otroligt nöjd med det :p. Kan nog rekomenderas å det grövsta .

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Är det så att man har huset nästan betalt och kan ta ett "seniorlån" så är det ju rätt viktigt att kolla vad är det för ränta och uppläggningsavgift samt eventuellea aviavgifter .

Är seniorlånetsränta högre än räntan på hypotektslånen nu som är rörlig 1,55% så är det ju bättre och belåna upp huset som det är på det har man ju inga aviavgifter men möjligen en uppläggingskostnad .

Sen är det om man vill amortera eller bara betala räntorna .

F

F.d. 4927

Guest

Är det så att man har huset nästan betalt och kan ta ett "seniorlån" så är det ju rätt viktigt att kolla vad är det för ränta och uppläggningsavgift samt eventuellea aviavgifter .

Är seniorlånetsränta högre än räntan på hypotektslånen nu som är rörlig 1,55% så är det ju bättre och belåna upp huset som det är på det har man ju inga aviavgifter men möjligen en uppläggingskostnad .

Sen är det om man vill amortera eller bara betala räntorna .
Om jag har förstått det rätt är seniorlånen amorteringsfria och "räntefria". Banken tar igen i slutändan när huset säljs, dvs de lägger vantarna på det de lånat ut + ränta = värdestegringen.
Så var det åtminstone för några år sedan och jag tror det gäller fortfarande.

Lasse

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hmmm då verkar det ju bättre att låna upp huet och "byta köket" angående seniorlånen så när låntagaren har gått i graven så skall dom suga ut vad som kan ....

F

F.d. 55306

Guest

Hej.

Kollade detta med SE-banken i höstas. Då var det enligt exemplet jag fick så att för en villa värderad till 1,6 miljoner så fick man hos dom låna max 410.000 som seniorlån. Och på det tog dom då 5,47% i ränta (bundet 5 år).

Den räntan läggs varje år till lånet, så skulden växer alltså med 5,47% per år. När kåken en gång ska säljas så tar banken tillbaks rubbet. Och efter - säg tio år - så har skulden växt till sig rejält. Och ska man en gång sälja kåken för att köpa sig en bostadsrätt så kanske det inte finns så mycket kvar att slanta in i det nya.

Har man en äldre kåk som har varit skuldfri ett tag så kan det också bli en massa trix med nya pantbrev till en skaplig kostnad.

Så har man en skuldfri kåk kan det nog vara lika bra att ta ett vanligt amorteringsfritt lån till så där en 4 -4,5% ränta.

Vi bedömde det i alla fall som så att seniorlånet inte kändes särskilt attraktivt, men visst, under vissa omständigheter så kan det ju kanske finnas skäl att reflektera över det.

Hälsn. från S-E i E-tuna som väntar på våren.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

sveboo;

Skulle man sen få in lånet som hyptekslån så ligger den på 1,55% och man har ju rätt att få 85% av husets värde som hypetekslån det över blir ju "topplån" .

Det är mycket att tänka på innan man skriver på papprena .

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det verkar vara ett bra upplägg tycker jag även om jag har en bit kvar tills det blir aktuellt för mig.
Man frigör kapital idag som betalas ”sen”.

Det är ju som att sälja en del av sitt hus nu, få loss pengarna och samtidigt bo kvar. Medans man bor kvar så har man precis samma kostnader som innan eftersom räntan ackumuleras och betalas först när man säljer huset.
Lite högre ränta än att låna som vanligt på huset men å andra sidan slipper man en månadskostnad i form av ränta.
Har man planer på att bo kvar i sitt hus tills man lägger in absolut sista växeln är det ju ännu bättre.
De enda som förlorar är ju eventuella arvingar.

Som någon skrev: Mina barn skall minsann få arbeta, det fick mina föräldrar göra.

Toppen