• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Semestern slutade efter 4tim

F

F.d. 50651

Guest
Hej alla semester firare.
Efter några dagars förberedelse, va det dags att åker. Några hållpunker hade vi planerat in, starten avgick från Malmö. Första anhalt Gislaved, vidare till Trollhättan, Karlstad, Eskilstuna, Skara... sen hem till Malmö. Två veckor har vi på oss, så vi skulle säkert hinna med ett par avstickare också.
Efter 4tim tog lyckan slut.
Vi kom till Värnamo, svängde av mot Gislaved. Efter någon km på väg 27, då rasa motorn. Den är bara skrot,
Tog den till verkstad, dags att leta motor. Vi är tre personer som sökt på nätet, kan inte hitta någon idag. Får leta vidare.
Fixsade en hyrbil, så nu är vi hemma igen.
Så nu får vi lägga om våra semester
Önskar er alla en trevlig semester.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Semestern slutade efter 4tim

det var ingen rolig läsning ! vad var det för bil ? motor ? vad hände ?
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Semestern slutade efter 4tim

Lider med er. Hoppas ni hittar en motor och kommer iväg.
 
F

F.d. 22435

Guest
Sv: Semestern slutade efter 4tim

Men så tråkigt!!! Hoppas det ordnar sig!
 
F

F.d. 50651

Guest
Sv: Semestern slutade efter 4tim

Hej
Har nu hunnit smälta det hela.

Vad som hände....!!!
Helt plötsligt började det bara slå i motorn, hela bilen skakade så jag stängde av motorn o stannade.
Va ut och tittade....kunde inte se något som skulle kunna vara felet. Väntade på bärgaren....när han kom så testade vi om den startade. Jodå, gick igång på en gång. Men det slog, skakade så jag trorde moton skulle hoppa ut bilen.
Troligen har ramlagren gått, en vevstake o kolv....så långt vad jag fått veta ännu.

Bilen är en Peugot J5 2,5 TD -89 med Bustner 680 hus.

Verkar vara svårt att hitta en sådan motor.
Som du skrev Volker&Titti så kanske det finns i tyskland. Problemet är att jag inte kan någon tyska, så jag vet inte var jag ska börja leta på nätet.
Man vill ju också vet att den motorn är den rätta (passar), är felfri och komplett. Sen är ju frågan om priset o frakten mm. Så det är en del som ställer till det ved språket, så jag får väl be om hjälp någonstans.

Detta lär bli en dyr historia....får se hur vi ska ro detta i hamn. Nåja, det får lösa sig på något vis.

Ha de bra ute i campinglivet.....
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Semestern slutade efter 4tim

Finns säkert utbytesmotor här i Sverige....sök på internet och det behöver inte bli så jättedyrt
ArTi
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Semestern slutade efter 4tim

Kan ju kolla med info@nordicmotorcenter.se ligger i Höganäs. Fick tag på en sådan motor till en bekant för några år sedan. Dom säljer både nytt och renoverade hade även begagnat. Kan ju vara en ide att fråga i alla fall. Annars får man nog se om man kan få tag på en komplett bil att ta motorn ifrån, kan ju vara ett alternativ borde gå att få en sådan till vettiga pengar idag man ser ju en del rullande fortfarande.
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Semestern slutade efter 4tim

Har för mig att det är samma 2.5:a som sitter i gen1 ducato och sånna finns det ett gäng av på bildelsbasen. Kan ju vara värt att kolla upp i alla fall.
 
F

F.d. 50651

Guest
Sv: Semestern slutade efter 4tim

Hej o tack för att ni bryr er och kommer med förslag. Det tas alltid tacksamt emot, man vet aldrig när man behöver den.

Men som en skänk från ovan....blev jag erbjuden att köpa en 2,5 TD.
Så nu ska jag se till att hämta den, så den kommer till verkstaden för montering.

Kanske med hjälp av denna ängel, kanske vi kan få en liten semester i alla fall.

Ta det lugnt på vägarna....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Semestern slutade efter 4tim

Motoren er nesten sikkert PSA motor som og ble brukt i Citroën CX og Peugeot 505.
 
Toppen