• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Semesterkrångel

Mats62

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Norberg
HBK-Nr
31080
Medlemskap
2022
Joo.. Så här blev det!
Bärgare (Viking) till Motorcar i Hammarö som ligger i Skoghall strax utanför Karlstad runt kl 18.
Vi sov i bilen på deras parkering för att kunna prata lite med dom som skulle göra jobbet..innan vi rullade hem i hyrbil som bärgaren fixat.
Detta var på torsdagen förra vecka..och som alla vet är det inte lätt att få en verkstadstid akut i semestertid.
Troligen slavcylinder som har gett upp och därav olja på marken. Den sitter dumt till så framvagn måste bort,för att få ner växellådan.
Iom detta stora jobb så byter man hela kopplingen på en gång,även efter "bara"5400mil. Känns helt rätt!
Stort jobb och myckat att göra med andra kunders bilar...några mekaniker sjuka...jaha..vi får väl se hur det går.

Idag ringer verkstan och berättar att bilen är klar!! Jaa En vecka senare i semestertider.:D
Har fick en hel del beröm i telefonen... Fantastiskt! Eller hur ?:applaus:
Imorgon blir det tåg och buss till Skoghall och hämta hem husbilen!:msn_hot:
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Joo.. Så här blev det!
Bärgare (Viking) till Motorcar i Hammarö som ligger i Skoghall strax utanför Karlstad runt kl 18.
Vi sov i bilen på deras parkering för att kunna prata lite med dom som skulle göra jobbet..innan vi rullade hem i hyrbil som bärgaren fixat.
Detta var på torsdagen förra vecka..och som alla vet är det inte lätt att få en verkstadstid akut i semestertid.
Troligen slavcylinder som har gett upp och därav olja på marken. Den sitter dumt till så framvagn måste bort,för att få ner växellådan.
Iom detta stora jobb så byter man hela kopplingen på en gång,även efter "bara"5400mil. Känns helt rätt!
Stort jobb och myckat att göra med andra kunders bilar...några mekaniker sjuka...jaha..vi får väl se hur det går.

Idag ringer verkstan och berättar att bilen är klar!! Jaa En vecka senare i semestertider.:D
Har fick en hel del beröm i telefonen... Fantastiskt! Eller hur ?:applaus:
Imorgon blir det tåg och buss till Skoghall och hämta hem husbilen!:msn_hot:
Med tanke på hur mycket fanstyg och elände det skrivs om, tycker jag det är väldigt trevligt när någon även kan sprida lite beröm
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Joo.. Så här blev det!
Bärgare (Viking) till Motorcar i Hammarö som ligger i Skoghall strax utanför Karlstad runt kl 18.
Vi sov i bilen på deras parkering för att kunna prata lite med dom som skulle göra jobbet..innan vi rullade hem i hyrbil som bärgaren fixat.
Detta var på torsdagen förra vecka..och som alla vet är det inte lätt att få en verkstadstid akut i semestertid.
Troligen slavcylinder som har gett upp och därav olja på marken. Den sitter dumt till så framvagn måste bort,för att få ner växellådan.
Iom detta stora jobb så byter man hela kopplingen på en gång,även efter "bara"5400mil. Känns helt rätt!
Stort jobb och myckat att göra med andra kunders bilar...några mekaniker sjuka...jaha..vi får väl se hur det går.

Idag ringer verkstan och berättar att bilen är klar!! Jaa En vecka senare i semestertider.:D
Har fick en hel del beröm i telefonen... Fantastiskt! Eller hur ?:applaus:
Imorgon blir det tåg och buss till Skoghall och hämta hem husbilen!:msn_hot:
Vad bra. Sådant ska uppmärksammas och berömmas.
Förresten, kan Du avslöja hur mycket (cirka) kostade det?
 

Mats62

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Norberg
HBK-Nr
31080
Medlemskap
2022
Strax under 20 blev det,och det är ett bra pris med tanke på allt jobb för att byta koppling.
Och att det är semestertider… blev en flaska bubbel till verkstan också..som tack!
 

Husbilsharry

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Östersund
HBK-Nr
32984
Medlemskap
2024
Bytte koppling på min Knaus Sunliner 2005 med 2,8 L Fiat dt & 5 vxl. kostade på Meca plus i Östersund 16,000:- med komplett koppling och urtramp lager + ny olja i lådan (tänk på att de måste ha billyft för 9,0M husbil). Är nu i Montagnana i Italien med bilen. Skönt med ny koppling då den hade gått 14.900mil vid bytet.
 

Mats62

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Norberg
HBK-Nr
31080
Medlemskap
2022
Bytte koppling på min Knaus Sunliner 2005 med 2,8 L Fiat dt & 5 vxl. kostade på Meca plus i Östersund 16,000:- med komplett koppling och urtramp lager + ny olja i lådan (tänk på att de måste ha billyft för 9,0M husbil). Är nu i Montagnana i Italien med bilen. Skönt med ny koppling då den hade gått 14.900mil vid bytet.
Det var urtrampningslagret i min,men kopplingsbyte samtidigt med tanke på det stora arbetet.
Min hade gått 5600mil..
Men precis som du säger...det är skönt att veta att det är nytt! :)
 
Toppen