• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Seg startmotor!

H

hianders

Guest
Hej!

Jag kikade ner i en av cellerna i startbatteriet och där sticker det upp en liten fyrkantig sak ca 10 mm över vätskeytan. Skall denna vara täckt med syra eller skall en del av den synas.

Hasse

F

F.d. 50340

Guest
Sv: Seg startmotor!

God fortsättning!
Eftersom ditt batteri är möjligt att öppna, är det en nivåindikator som vätskan vid påfyllning skall nå upp till.
Så länge vätskan täcker plattorna är det ingen fara, bara att justera upp med destillerat vatten.:spinny:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

En del batterifabrikat har min-nivåmärken & detta kan vara ett sådant. Kolla de andra cellerna med avseende på nivå & utseende. Om det är ett blybatteri kan du ju testa att fylla upp med dest. vatten & ladda. Lycka till.

Bennie

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Volymen av syran ökar med laddning.
Maxindikeringen avser fulladdat batteri
Alltså ladda först fyll på sedan
/Thomas

I ett fulladdat batteri har batterisyran högre densitet än destillerat vatten. Vid påfyllning efter laddning kommer det att bli en skiktning där vattnet lägger sig överst och inte blandar sig med syran.
Laddar man efter påfyllning så kommer vattnet att blandas med syran p g a rörelsen (gasningen) som sker under laddningen.
Det sker alltid en skiktning i batterisyran vid laddning (stratifiering) därför skall spänningen egentligen ökas till över 14,4 Volt i slutskedet av laddningen för att "röra om" batterisyran genom gasbildning. OBS gäller endast öppna batterier, ej GEL eller AGM.

H

hianders

Guest

Jag har en Cetek av större modell och den ökar laddningsspänningen ordentlig ett antal gånger när batteriet är fulladdat för att s.a.s. röra om i syran.
Nu återstår bara att ta bort plusanslutningen för att komma åt sista två cellerna och till detta måste jag nog be om lite råd från de som vet/kan här på HBK-forumet.

Hasse

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag har en Cetek av större modell och den ökar laddningsspänningen ordentlig ett antal gånger när batteriet är fulladdat för att s.a.s. röra om i syran.
Nu återstår bara att ta bort plusanslutningen för att komma åt sista två cellerna och till detta måste jag nog be om lite råd från de som vet/kan här på HBK-forumet.

Hasse

Lossa alltid minuskabeln först så du inte kommer åt något jordat föremål med verktyget när du lossar pluskabeln.
Annars kan det bli kortslutning och brännskador och batteriet kan t o m explodera vid gnistbildning.

Toppen