• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Se upp utomlands ev kan det behövas Färdskrivare?

MiRe

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Det verkar som att man behöver Färdskrivare o förarkort när man kör husbil med släp över 7,5ton i Tyskland?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Märkligt, körtider m.m. gäller väl endast körning i tjänst, och inga privatresor, eller?

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Om du kör privat eller i en hobbyverksamhet, så är den transporten icke-kommersiell. För att du ska vara undantagen från kör- och vilotiderna och kravet på att använda färdskrivare när du kör icke-kommersiellt får fordonet eller fordonskombinationen inte väga mer än 7,5 ton.

Klippt från transportstyrelsens sida därav fet text. 8e punkten om du tittar på sidan jag länkar till.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så här skriver VD för Morelo: (Google översatt från Tyska)
Färdskrivare?

Hej kära Morelo-ägare och de som vill bli det.

Tyvärr, som ofta är fallet på Internet, skriver alla sina kommentarer, mestadels anonymt, om många ämnen. Ämnet färdskrivare hade inte mer intresse för oss husbilsförare än för oss tillverkare, tills en samvetsgrann polis från Kirchheims motorvägspolis misstänkte att det fanns ett område för handling.

Att vi tillverkare hittills hållit en låg profil beror enbart på att vår förening försöker få ett juridiskt bindande förtydligande, vilket förmodligen tar lite längre tid i den politiska miljön.

Morelo menar att dessa regler endast gäller kommersiella godstransporter. Själv kör jag en 12-tons lastbil utan färdskrivare!

Om en Morelo-förare får en biljett, vänligen meddela oss omedelbart och lämna in en invändning. Vi deltar gärna i den juridiska tvisten.

Så snälla sluta bara med kommentarerna och forskningen. Det här hjälper ingen och gör alla galna.

Njut bättre av stressen innan jul med din familj.

Med vänlig hälsning, Reinhard Löhner
"biljett" = böter

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Transportstyrelsen skriver svar på frågan, "Behöver jag färdskrivare i husbilen?"

Om vikten på din husbil inte överstiger 3,5 ton behövs ingen färdskrivare. Husbilar som väger över 3,5 ton men där vikten inte överstiger 7,5 ton måste ha färdskrivare om de används vid kommersiell transport som inte är undantagen av annat skäl. En husbil med en totalvikt över 7,5 ton eller en husbil med tillkopplat släp som i kombination överskrider 7,5 ton ska alltid ha färdskrivare installerad. Detta gäller oavsett lastkapacitet, vilken kategori fordonet är registrerat som i vägtrafikregistret eller om husbilen är utrustad som tillfällig privat bostad.

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Detta har varit uppe till diskussion så många gånger. I EU direktivet beträffande kör och vilotider så framgår det att icke kommersiell transport med fordon eller fordons kombinationer under 7,5 ton är undantaget från reglerna. Enligt direktivet så finns det inget undantag för fordon eller fordonskombinationer över 7,5 ton som är "husbilar"(används i icke kommersiell trafik/hobbyverksamhet) såvida de inte är över 30 år.

De senaste 10 åren i min polisiära bana jobbade jag på en trafik avdelning, någon gång då och då uppkom diskussionen om kravet på färdskrivare i husbil över 7,5t. Det var är inget man prioriterade och jobbade mot att lagföra. Förmodligen så är det inte så glasklart som det framgår i direktivet skrivelse. Som alltid så kan lagar och förordningar tolkas på olika sätt, man måste titta på förarbeten till lagtexten. Man måste få ett prejudikat på detta och det framgick ju i klippet från youtube.

Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Vad jag har fått lära mig så gäller kravet på färdskrivare endast vid yrkesmässigt framförande av fordonet.
Ett tveksamt fall kan vara då tillverkaren levererar sina tunga husbilar till kunden och då dennes personal kör den dit.

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Köpte ny 7,49 t husbil för några år sen, säljaren sa att om jag väljer till dragkrok så måste jag ha färdskrivare. Så ingen nyhet för mig. Toltalvikt över 7,5 så måste du ha färdskrivare i fordonet även på husbil.

Toppen