Vi trampade sönder kopplingen i Nederland för fyra veckor sedan . Bilen (Fiat 250, 130 Mtj,) från 2007, har gjort mer än 150 000 Km.
Assistansen inom min vanliga husbilsförsäkring Fiat Professional (Trygg Hansa) skötte sig exemplariskt, vi fick allt vi ville, bärgning utan självrisk inom en halv timme, bra och ny hyrbil i 7 dagar + boendeersättning. Det som meddelades omgående, vilket jag redan visste, var att maskinskadeförsäkringen upphört och att jag själv fick stå för kopplingsreparationen.
Kopplingshaveriet skedde 2/8 på en fredag eftermiddag kl.16.00 mitt i rusningstrafiken och Fiat-verkstaden på väg att stängas.
Jag hade kravet att bilen skulle repareras på närmaste Fiat Professional-verkstad i Apeldoorn.
Dit bärgades husbilen på måndag morgon, med löfte att den skulle vara klar på torsdag eftermiddag. Regelbundet telefonkontakt med SOS, TryggHansa, Bärgaren och Fiatverkstaden. Alla skötte sig exemplariskt! Kostnadsförslaget höll också. Jag fick betala € 1480 för ny koppling (alla rörliga delar); lamell, uttrampn.lager, styrkolv, olja, växellådsolja, m.m. Avtalade tider hölls. Jag har för övrigt, inte lagt ut en Euro ur egen ficka mer en nämnda verkstadskostnad (bränslet till hyrbilen förståss som vi körde dagligen ca. 150 Km.)
Nu till min fråga!
Hade en extra (/tilläggs-) assistansförsäkring stått för kostnaden av kopplingen? Om inte, varför har man sådan försäkring när assistansen inom min vanliga husbilsförsäkring uppenbart sköter assistansen till punkt och pricka? Vilket de även tidigare gjorde när vi hade haveri i Grekland.
Är det något jag inte har förstått eller missat?
VH Julian