• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Se upp för Santander och Östgöta Camping

F

F.d. 5898

Guest
Östgöta Camping och Santander bank kör enbart med lockräntor , dessa höjjer de sedan till en betydligt högre nivå.
Exempel
Slutet 2009 fick jag ett lån på 2,95% idag ger samma företag och bank nya lån på 3,95%
Men mitt eget lån ligger nu på 6,81%

Jag tyckte jag fick ett kanonlån , men nivån på räntan är mer intressant över längre dit än första och andra månaden , redan till månad 3 höjdes räntan med 0,45%

Så undersök även med banker med sämre ränta , det kan löna sig i längden.

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Se upp för Santander och Östgöta Camping

Jo du har gjort en tråkig upptäckt som tyvärr blev dyrare än planerad. Men vill inte på något sätt försvara handlarna som vill sälja bilar eftersom det är deras leverbröd. Om vill härmed förklara varför detta hände. Vid finanskrisen 2008 så drog den största utgivaren Handelsbanken Finans sig ur denna branch med den anledningen att det var högst troligt att det skulle kunna bli ganska många återtag av fordon på just detta som hänt Dig och fler med dig att räntan skulle skjuta upp till dom nivåerna som är idag. Anledningen är följande att upplåningen för banken var mer kostsam för att man skulle få binda mer eget kapital och det ville man undvika. Då kom en ganska ny aktör in som inte hade det problemet just då men fick det senare (läs Spansk bank) och kunde därmed kapa åt sig en stor del av denna växande marknad. Råd gå in på din bank och be om ett bolån och värdera om ditt eventuella boende och försök få in skulden i huset och lägg en större del i amortering nu när du är van vid dyrare utgift. Tips det blir inte bättre tider med det Eu länderna PIGS och till och med Frankrike står inför. Hoppas jag kan ha varit till någon hjälp med denna förklaring. Ingen kreditgivare idkar välgörenhet tyvärr men vill o andra sidan inte stå med en hög av husbilar på bakgården med trasiga AC och urladdade batteri. Skall bara nämna något som inte talas högt om att vid återtag av husbil så är det enligt lag ganska svårt juridisk att (vräka) någon som har flyttat ut i husbilen permanent och hitta den. Det brukar bankens jurister avråda ifrån både svårigthetsmässigt att överlämna beslutet och godwill mässigt. PS vill härmed förklara sakligt bakgrund till agerandet och kommer inte gå i svaromål för varken den ena eller den andres åsikt.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5898

Guest

Jo jag är helt på det klara med att de höjjer räntor om det behövs , men faktum kvarstår att de kör med lockräntor och inget annat , eftersom samma lånegivare och företag idag ger 3,95% och jag betalar 6,81% för mitt 2,95% lån.
Skulle detta stämma skulle även jag ge 3,95% idag om det ej vore lockräntor.

F

F.d. 53012

Guest

Ärendet är faktiskt aktuellt att anmäla till finansinspektionen, pga av otillbörlig räntejustering. Svårigheten blir väl att få tag i någon ansvarig det är inte ovanligt med liknande bolag endast nås på nätet.

F

F.d. 24320

Guest

Jag tycker du ska konfrontera dom med dina siffror och få ett svar varför dom inte ger dig iaf samma ränta som dom idag kan erbjuda andra kunder, särskilt som ni då hade en lägre instegsränta.
Katastrof hur bankerna bär sig åt. .

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Morning vänner.
Jag håller med, Santander har tagit knäcken på mitt husbilsliv och bilen måste jag sälja, jag får väl kanske skylla mig lite själv som är mycket dålig på att hålla i pengar, men jag trodde i min enfald att räntan inte skulle stiga så mycket som den gjort, nu har jag inte råd att ha bilen kvar och håller tummarna varje dag att den skall bli såld.
Vid kontakter med Santander rycker dom bara på axlarna, så jag är mycket besviken.
Jag saknar verkligen husbilslivet.
Ha det fint all goa vänner.
MVH KEJO

Fam Grönberg

HBK Medlem
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
6393
Medlemskap
2024

På min bil har jag räntetak men ränten dit steg väldigt fort.Lånen är på handelsbanken.

F

F.d. 5898

Guest

Morning vänner.
Jag håller med, Santander har tagit knäcken på mitt husbilsliv och bilen måste jag sälja, jag får väl kanske skylla mig lite själv som är mycket dålig på att hålla i pengar, men jag trodde i min enfald att räntan inte skulle stiga så mycket som den gjort, nu har jag inte råd att ha bilen kvar och håller tummarna varje dag att den skall bli såld.
Vid kontakter med Santander rycker dom bara på axlarna, så jag är mycket besviken.
Jag saknar verkligen husbilslivet.
Ha det fint all goa vänner.
MVH KEJO

Ja de kan inte få in i skallen att de kör med lockräntor och inget annat , de kunde inte justera en fjuttig % utan att de var tvungna att tala med Chefen , Jag blev bara förbannad och sa att jag då får ta o leta efter annan som vill lånapengarna till mi , och la på luren.

Toppen