• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

SCR och ställplatser

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: SCR och ställplatser

Förvisso är många utav SCR´s campingar kommunalt ägda och drivs av Fritidsnämnden eller arrendator. Men att det skulle skapa intressekonflikter som utmynnande i omotiverade hinder för övernattning för våra husbilar har jag svårt att tro.

Av egen erfarenhet vet jag hur "kommungubbarna" runt om i landet drömmer om de stora volymerna turister, som skall komma och besöka just deras kommun. Att det sedan är en, i verkligheten föga förankrad utopi. är en helt annan sak. Men att de medvetet skulle försvåra för en enda turist har jag svårt att tro, däremot kanske de inte vet vad vi vill och vad vi behöver.

Men vi måste nog till stor del hoppas på "kommungubbarna". Det är helt enkelt svårt för en privat entrepenör, att rent affärsmässigt räkna hem en investering i Ställplatser på de flesta platserna i Sverige. Säsongen är kort, betalningsviljan relativt svag, som en konsekvens små volymer och investeringen skall inte förringas.

Kommunen kan använda andra parametrar, t.ex. att det gynnar handel, restauranger osv. inom kommunen, samt använda redan investerad infrastruktur och på det sättet försvara en investering.

Har själv egen erfarenhet, där jag i anslutning till en anläggning jag drev, gjorde det
möjligt att besöka med husbil. Numera står det stora stenbumlingar vid infarten som hindrar andra bilar än små personbilar att komma förbi och ner till stranden. Det finns orsak till att jag bad kommunen att smalna av infarten.

Trodde i min enfald att om vi skapade en trevlig produkt, direkt vid havet och GRATIS, med vatten, toa, osv. så skulle vi få se husbilsfolket i barer och restauranger, men icke! De satt i sina bilar och överlät till oss att städa efter dem och ta driftskostnaderna.

Nu var detta inte i Sverige, men jag tror inte det är bättre här. Vi var t.ex. på Böda Sand för ett par veckor sedan och passade på att äta middag i deras nya restaurang. Snyggt,
fräscht, god mat......... men vi var 4 gäster i restaurangen! Hur många tusen gäster de
hade på campingen vet jag inte, men många var det. Det är inte enkelt att vara turistföretagare i vårt kära Sverige!

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Av erfarenhet vet jag att kommuner stödjer sin campingarrendator och har svårt att ta till sig nyttan av husbilsfolket.

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023

Missar vi inte en detalj i den här frågan?

"....................att SCR driver frågan hur en ställplats bör vara utformad." Om jag förstår rätt från det citerade, är det SCR själva som tagit ett intiativ, för att söka skapa en produkt som passar oss med husbilar.

Det kan vi knappast ondgöra oss över, utan mera se som att man inom SCR ser att den här delen inom turismen ökar och är intressant även för dem.

Tror vi har mera att tjäna genom att söka samarbete än att bara måla faen på väggen och anspela på deras inkompetens och brist på kunskap, vad gäller våra behov.

För mig är det självklart att vår styrelse tar kontakt med SCR och erbjuder den kompetens och expertis som finns inom vår egen förening. Är alldeles säker på att vi skulle tas emot med öppna armar, eftersom SCR´s medlemmar delar vårt intresse att det blir något bra som vi gärna nyttjar och lägger pengar på.

Om SCR får bestämma kommer det att stå på skylten "övernattning förbjudet" med uppmaning att besöka närmaste camping med Quick Stopp. SCR:s medlemmar delar INTE vårt intresse. Det ligger i sakens natur att dom vill ha in husbilarna på campingarna.
Vill du betala 200:- för att få stå på en grusparkering utanför campingen efter kl. 21.00 och köra kl. 09.00 på morgonen? Detta kallas Quick Stopp. Nej tack säger jag.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Nej tack det vill jag inte och gör det inte heller!

Men tråden började med att SCR tagit intiativet till att söka utforma en ställplats. Det intiativet tolkar jag med att man insett att man idag inte erbjuder oss en attraktiv produkt och vill förändra! Att man insett att man helt enkelt tappar en stor potientiell business, i alla husbilar som idag fricampar runt om i landet.

Känner inte till hur SCR fungerar idag, men hade en del med dem att göra på 80-talet och min uppfattning var då att man var konservativa, protektionistiska och försökte "tvinga" in alla i sin organisation. Men vi lever i en ständigt föränderlig värld och jag har en positiv grundsyn. Det blir i det här fallet att SCR ser potentialen och vill skapa något som vi vill ha och som vi vill betala för.

Nu tror jag inte att det är en lätt uppgift eftersom det är så enkelt att fricampa i Sverige. Här är det både lagligt, trygg och helt gratis att fricampa, till motsats i andra länder där ställplatserna också har utvecklats otroligt mycket mera. Det är ju inte så att de privata intiativen till Ställplatser i t.ex. Tyskland tillkommit p.g.a. av en filantropisk inställning till husbilar och husbilsägare..... Nix, det är business, stålar!

Tror inte att det är rätt väg att vi som grupp står upp som en "Tjalle Tvärvigg" som säger NEJ och dömmer ut saker, i stället för att klubben på ett aktivt sätt söker påverka utvecklingen så att det blir en "win-win situation" för alla inblandade parter.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Jag har utan att lyckas försökt att hitta artikeln i tidningen "Husbil och Camping" som Anders & Carita hänvisar till. Tror att det är viktigt att gå till källan innan vi drar igång olika aktiviteter eller drar förhastade slutsatser.

Efter att har studerat SCRs hemsida en stund så kom jag fram till deras tidning "Svea Turism". I det senaste numret (2 juni 2010) finns en intressant artikel på temat husbil, se sidorna 18 - 19 i denna länk Svea - Sveriges enda tidning för campingföretagare Läs även sidan 20.

SCRs inriktning tycks vara att Norden siktar på att bli den främsta husbilsdestinationen och målet är att bli bäst i Europa.

Jag gör därför bedömningen att om HBK ska samarbeta med någon så är det just SCR.
Varför gå vägen över CC som faktiskt prioriterar campingplatser och husvagnar. Förslag på att anordna Quick stop för husbilar röstades faktiskt ner i våras av CC-avdelningen i Stockholm.
V-backen :wink:

Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Tack, intressant! Har tagit del utav artikeln i SCR´s egen tidning och osökt kommer funderingen;

Hur är det med kännedommen, respekten och statusen på vår egen klubb som intresse-/lobbyistorganisation för husbilsåkare?

Här har man skapat en bred arbetsgrupp för en fråga, "Att bli bäst i Europa vad gäller ställplatser"! Läser att gruppen består av representanter för Husvagnsbranschens riksförbund, SCR, Caravan Club, Polismyndigheten, Transportstyrelsen, Tidningen Husbil & Husvagn,
Kabe Husbilsklubb, samt campingplatsägare.

Var är HBK???? Sveriges största Husbilsklubb, som är helt vertikalt nischat, helt konentrerat till husbilar och husbilsåkande. Konstigt, eftersom det är en fråga som enbart gäller husbilar.

Håller med V-backen att det endast är en omväg att gå via CC. CC som säkert måste ha en mera öppen och kompromissande inställning i frågan, för att inte stöta sig med flertalet av sina medlemmar, som trots allt är husvagnsägare och kanske inte alls delar våra uppfattningar, i just den här frågan.

Men den stora frågan, åtminstone för mig, är hur man kunnat att helt lämna HBK utanför?
Är vi okända och därmed misslyckats som lobbyister, eller uppfatts vi i branschen som en samling gnälliga "Tjalle Tvärviggar" som vill ha allt, men gratis?

Förutsätter att styrelsen är ovetande om den aktuella arbetsgruppen, men nu kontaktar den som samordnar gruppen, för att få en inbjudan att vara med och påverka för vår räkning.

Senast ändrad:

Aprilväder

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1819
Medlemskap
2025

Artikeln finns i Husvagn & Camping nr 8 2010 sidan 57-58. Jag välkomnar att vi agerar/samarbetar för att hitta bra lösningar för oss som gillar fritid på hjul.

F

F.d. 29925

Guest

Det finns en medlem i HBK, (Anders) som har visat intresse för att åta sig uppgiften att jobba med frågan.

Rom byggdes inte på en dag, som någon har sagt, så låt honom få den tid och använda de kanaler han anser sig behöva för att få en "fot in" i "arbetsgruppen för ställplatser.

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021

Hej!

Läste artikeln i Husvagn & Camping.

Tyvärr är väl Husbilsklubben ganska okänd för många, men vi borde via vår styrelse ta kontakt med Trafikverket. Husbilsklubben representerar ca 10% av Sveriges 53000 husbilsägare. Betvivlar inte att det finns kompetens hos gruppen Husbilsdestination Sverige, men de har vissa intressen som inte stämmer med våra. Caravan Club är för mycket husvagnsintresse och kan lite om våra behov. Det är ju även av värde att Sverige kan attrahera husbilsturister från kontinenten.

Hans

Toppen