• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

SCR och ställplatser

F

F.d. 53498

Guest
Jag läser i Husbil och camping att SCR driver frågan hur en ställplats bör vara utformad. För detta lär man ha startat en arbetsgrupp med namnet Husbilsdestination Sverige. Denna grupp jobbar med frågan och förser Trafikverket med underlag för framtida beslut.

Detta låter skrämmande för mig, ordf i SCR är Ewa Werkelin, här på Gotland känd som husbilens fiende NR1. Även i övrigt upplever jag SCR ganska oförstående för husbilsåkares behov och önskningar.

Vad kan vi i klubben, kanske i samarbete med Caravan Club, göra åt detta? Vi är ju utan tvekan den förening som bäst känner behoven och önskningarna hos husbilsbilisten.

Kan vi på något sätt begära att bli remissinstans och samarbetspartner till Trafikverket. Kan vi kanske vara med i SCR:s grupp.

Vad säger ni klubbkamrater om detta.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: SCR och ställplatser

För mig är det obegripligt att man inte vänder sig till den stora gruppen användare. SCR kan definitivt inte vara representativ i detta sammanhang. Däremot kan SCR tillhöra den kategori som bör vara mottagare av husbilsåkarnas önskemål.
Hoppas att HBK styrelse har uppmärksammat....

F

F.d. 4927

Guest

Jag tycker absolut att Husbilsklubben i första hand bör vara med i arbetet, i andra hand vara remissinstans. Det är ju vi som är de tilltänkta brukarna.

Lasse

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023

Jag förutsätter att HBK driver den här viktiga frågan och inte låter sig köras över av SCR.

F

F.d. 55306

Guest

Hej.

Såvitt jag kan förstå så är väl SCR:s primära intresse att få in så många campingekipage som möjligt på sina medlemscampingar. Därför kännns det minst sagt oroande om SCR ska få någon form av avgörande betydelse för ställplatsers utformning. Känns lite som att sätta bocken till trädgårdsmästare.

Måste absolut vara något för de föreningar och sammanslutningar som sätter husbilsåkarnas bästa i cetrum att delta i som motvikt till SCR. Vilka mer än SCR ingår i arbetsgruppen och hur kan HBK arbeta sig in i den (om vi nu inte redan är med)?

Hälsningar från S-E i E-tuna

F

F.d. 53498

Guest

Jag har sedan tidigare kontakt med Bill-Arne ordförande i Caravan-Club.

Om medlemmar och styrelsen så önskar kan jag lyfta denna fråga med honom för att höra CC syn och intresse för samarbete.

Anders

F

F.d. 11293

Guest

Det enklaste en Campingägare kan göra är att dela en campingplats på mitten (gjord för husvagn och bil) så får det plats 2 husbilar på samma plats, dela summan på campingplatsen (tex 220 kr) det blir 110 kr
alla tjänar på det, jag fattar inte varför ingen börjar med det :confused:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

En gammal artikel som blir aktuell igen med SCR och Werkelin. Hennes inställning till husbilar verkar ju vara mycket tydlig.
Gotlands Allehanda

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Att SCR och fam Werkelin arbetar för sina affärsintressen är väl inget konstigt, det är väl som det brukar.

Det är ju upp till oss husbilsägare och synas, föra fram våra åsikter på samma sätt och skapa möjligheter till bra ställplatser.

Det är ju bara vi som vet hur dom bör utformas.

mvh p-zon

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag är kanske ute och cyklar nu men är det inte så att klubben är "vi"? Då undrar jag naturligtvis om det kanske finns någon där ute som känner sig manad att axla ett uppdrag att jobba med denna fråga? Kontakta i så fall styrelsen genom att använda knappen "Kontakta oss" längst ner på sidan!

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Jag är kanske ute och cyklar nu men är det inte så att klubben är "vi"? Då undrar jag naturligtvis om det kanske finns någon där ute som känner sig manad att axla ett uppdrag att jobba med denna fråga? Kontakta i så fall styrelsen genom att använda knappen "Kontakta oss" längst ner på sidan!

Självklart är klubben vi, man kan ju arbeta för att få fram bra ställplatser på många olika sätt både privat samt att vi har olika funktioner i samhället där man kan passa på att ha denna fråga med sig, något annat menade jag inte.
Fick en känsla av att du tog det som kritik mot HBK, som jag inte hade en tanke på
Det kanske är min tur att cykla nu.

mvh p-zon

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det var inte min mening att peka ut någon utan snarare en uppmaning att kontakta styrelsen om någon känner sig manad eller har bra kontaktnät för denna typ av frågor.

petterssonbj, du kan lugnt kliva av cykeln! Ber om ursäkt om du kände dig utpekad :eek: .

F

F.d. 29925

Guest

För egen del skulle jag vilja föreslå Anders & Carita, under förutsättning att det är OK för dem. Tydligen finns det en gammal kontakt med ordföranden i Caravan Club, och det kan väl vara en bra början.:)

F

F.d. 53498

Guest

Jag åtar mig gärna att kontakta CC i denna fråga. Jag vill dock ha ett mandat från styrelsen att göra det. Det och riktlinjer för hur vi skall jobba med frågan är för mig en bra grund att stå på i ett sådant här arbete.

Du Michael jag hittar inte knappen kontakta styrelsen.

Anders

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Missar vi inte en detalj i den här frågan?

"....................att SCR driver frågan hur en ställplats bör vara utformad." Om jag förstår rätt från det citerade, är det SCR själva som tagit ett intiativ, för att söka skapa en produkt som passar oss med husbilar.

Det kan vi knappast ondgöra oss över, utan mera se som att man inom SCR ser att den här delen inom turismen ökar och är intressant även för dem.

Tror vi har mera att tjäna genom att söka samarbete än att bara måla faen på väggen och anspela på deras inkompetens och brist på kunskap, vad gäller våra behov.

För mig är det självklart att vår styrelse tar kontakt med SCR och erbjuder den kompetens och expertis som finns inom vår egen förening. Är alldeles säker på att vi skulle tas emot med öppna armar, eftersom SCR´s medlemmar delar vårt intresse att det blir något bra som vi gärna nyttjar och lägger pengar på.

F

F.d. 29925

Guest

Att ha kontakt med Caravan Club i frågan kan knappast vara till nackdel. De själva har en hel del husbilsmedlemmar och är nog den största enskilde ägaren av campingplatser i landet, som dessutom drivs av CC.
Men hur som helst så är alla initiativ i frågan bättre än inga alls.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag åtar mig gärna att kontakta CC i denna fråga. Jag vill dock ha ett mandat från styrelsen att göra det. Det och riktlinjer för hur vi skall jobba med frågan är för mig en bra grund att stå på i ett sådant här arbete.

Du Michael jag hittar inte knappen kontakta styrelsen.

Anders

Knappen finns i den mörkblå listen längst ner på sidan, alldeles till höger om bankkontouppgifterna. Lite svår att se eftersom den inte ser ut som en klickbar knapp.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Konflikten mellan husbil och campingägare ligger nog en i önskan hos ganska många av oss att det inte införs omotiverade hinder för parkering med ev. övernattning.
Jag tror att vi är ganska många som imponerats av situationen i Tyskland och längtar efter att samma möjligheter till enkla faciliteter erbjuds även i vårt land.
Den som vill ställa ut grillen och möblerna gör nog inte det i stan utan använder hellre någon annan plats.
Att SCR tar sig an frågan skapar en rädsla att de skall "ta över" ställplatsbegreppet och ge kommunala beslutsfattare en anledning att förbjuda övernattning i fordon annat än för lastbilschaufförer på särskilda platser.
EssoJ

Toppen