• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Scooter på dragkroken!

Gert8

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Scooter på dragkroken!

Vill i det här sammanhanget fråga till råds
Hade fundering på att skaffa en fyrhjuling som är vägreggad och ha den i garaget. Det finns ett fåtal som går att få in , vikten ligger på 200-250 kg.
Var och tittade på en yamaha men enl. dom får man inte åka två på den.
Vidare att det finns länder i europa som inte tillåter vägreggade fyrhjulingar.
Har inte kollat med något land.
Tanken är ju att vi två skall kunna åka lite längre från ställplatsen och titta på intressanta ställen.
Har nu tittat på Yamaha scooter 250 kubik, vikt 175 kg. Enligt andra så räcker inte 125 kubikaren riktigt till om man åker två och vill ta sej 4-5 mil turer.
Det finns ju lösa ramper som man kan rulla in scootern på för c:a tusenlappen.
Men sen hur förankrar man scootern därinne. Kan man sätta öglebultar genom golvet och sen spänna från styret så att framfjädringen går i botten och låta bakändan stå fritt?
Har aldrig haft MC så jag måste fråga Er som har erfarenhet
hälsningar Gert

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Du kan bruke festeskinner og bånd som f.eks. Title sine - Hvis fjæringen lager problemer så fest hjulene på samme måte som en kan feste biler. Skinnene festes med gjennomgående bolter.

Det finnes EU-godkjente registrerbare ATV-er på samme måte som for andre kjøretøy. Det er viktig at de er registrerte, noen få land tillater bruk av uregistrerte.

Selv valgte jeg lett-mc, regisrert for 2 i stedet for ATV. De fleste som kan registreres for 2 er store og passer ikke inn i garasjen i biler som Flair og Carisma.

Gert8

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024

Tack Knut för tipset. Fanns mycket bilder och lösningar. Jag monterar öglebultar genomgående och fäster med textilband enl bilder på tyska hemsidan.
Gert

F

F.d. 3682

Guest

Hej Hans och Gisela!
Mina föräldrar som heter Fjärrkontroll här i husbilsklubben ha en smart anorsning på sin husbil. Dom har en motorcykel (125:a) bak på sin husbil. Jag föreslår att ni skriver ett mail till dem och frågar om de kan visa er ett fotot eller kanske beskriva sitt mc-stativ. //Susanne o Micke Högberg

F

F.d. 11791

Guest

Hej jag har ett mcställ till dragkroken som jag tänkte sälja fästs med 3 bult under dragkulan och mc n hålls fast med en arm med snabbfäste mycket enkel att använda mvh Tom

F

F.d. 52994

Guest

Hej Fleetwod. Kan du lägga ut en bild på hållaren

F

F.d. 5570

Guest

Titta på denna,inte så dyr heller..... http://www.xpit.se/prod-info.asp?pid={F01B62DD-D9A6-4442-996C-F7290B262871}

F

F.d. 13313

Guest

Dum fråga kanske, men måste man beställa en ny nummerplåt för detta? Bakljusen på husbilen tror jag kommer synas ändå (dock inte från alla vinklar, någon som vet vilka regler som gäller inom EU?), men helt klart syns inte nummerplåten om man häktar på en EU-scooter.

(Misstänker att man inte får tillverka en egen nummerplåt och hänga på bak)

/Johny

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Många campingar i speciellt Kroatien tar betalt om man har med en scooter. Vill man då inte på just den campingen använda den så är det bra om den kan stå inne.

Vi har alltid haft vår scooter i garaget. Lite trångt ibland men mera fördelar än nackdelar tycker vi.

Nästan alla jag sett på kontinenten gör på detta sätt!

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Sharky

Där ser man vad olika man råkat ut för. Har aldrig stött på det under dom sju år vi haft scooter med oss mer än i Kroatien. Och där bara på ett par campingar.

Dom flesta länderna besökta.

F

F.d. 10627

Guest

Ska bara tillägga att vi fick betala för vår lilla katt som var med i Kroatien på en camping, helt horribelt, nå det vara en liten inflikning bara :)

VI kommer också skaffa en EU skoter och ha den i garaget.

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nu vet jag inte hur mycket mc:n väger och hur stort överhänget är men bilen måste ha blivit väldigt lätt att styra. Servostyrning överflödigt!

C.o.L

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2027

mc:n vägde 180 kg och det var väldigt lite överhäng
men man kände ingen som helst skillnad på att köra bilen
med eller utan hojen.:p

Hej/Conny

F

F.d. 5962

Guest

Hej!

Har skaffat oss en EU- Moppe typ Sccoter.:)
Tanken var att ha den i garaget på vår Hobby Van Exl. L 2008.

Men tycker kanske att det blir lite trångt därinne.

Tanken har därför slagit mig att sätta på en dragkrok och ett MC ställ på den.
Moppen väger ca 80kg

Är det någon som har erfarenhet av detta, som kan ge lite tips om ett bra ställ m.m.

Hur det funkar.....osv.:confused:
Hej. VI har en ställning för scooter som är tillverkad av Sawiko. Den är till salu. Maxlast 150 kg. Hör av Er om intresse. Pris kan diskuteras. Max o Berit. Tel. 070-7440948.

C.o.L

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2027

Hej.
Nej det gjorde vi aldrig.
Och vikten på mc:n skall vara 280kg

Conny

majsan332

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2025

Hej
vi har en elektriskt upphissbar scooterramp där bak. Kanske inte syns så mycket på avatarfotot men jag kan ta närbilder om någon vill se. Den är inköpt i Tyskland! :wub:

Toppen