• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Scooter på dragkroken!

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Har skaffat oss en EU- Moppe typ Sccoter.:)
Tanken var att ha den i garaget på vår Hobby Van Exl. L 2008.

Men tycker kanske att det blir lite trångt därinne.

Tanken har därför slagit mig att sätta på en dragkrok och ett MC ställ på den.
Moppen väger ca 80kg

Är det någon som har erfarenhet av detta, som kan ge lite tips om ett bra ställ m.m.

Hur det funkar.....osv.:confused:

F

F.d. 16416

Guest
Sv: Scooter på dragkroken!

Hej,

Sawiko i Tyskland har en katalog med ett antal olika lösningar för att transportera en EU-moppe baktill på husbilen. Tror inte det finns något alternativ där dragkroken utnyttjas. Du kan säkert få förslag på ett lämpligt alternativ till din husbil, om du ställer en fråga till dom. Köpte en dragkrok av dom och fick omedelbart svar på mina frågor.

Mvh Owe

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej
Scoter ställ har jag inte erfarenhet av men jag gjorde cykelställ som är byggd på dragkroken, jag tyckte att fästerna i bakväggen på husbilen såg klena ut. Det bidrog nog att en arbetskompis hade sett några cyklar i diket och en husbil på andra sidan vägen som höll på att stanna med trasig cykelställ bak.Har ingen riktigt bra bild men visar den bästa jag har
13062008693.jpg

Hittade en till som jag gjorde till förra bilen också på dragkroken
FORD 021.jpg

Ha de paffw 1977

Senast ändrad:
F

F.d. 4424

Guest

Innan du bestämmer dig betänk ett par saker. Det blir trångt i garaget med scooter där men den står torrt, rent och ej stöldbegärlig. Enl erfarenhet är scootern alltid smutsig eller ännu värre blöt när den står på "dragkroken". Vikten 80 kg är mycket att få nästan en meter längre från bakaxeln, även om du har boogie. Alternativet är att bygga en låda men då kommer säkert vikten att spela roll. Det är lätt att vara negativ, men erfarenhet säger en del. Så tänk två gånger innan du bestämmer dig.
Scooter som kompis i husbilen ger en ny dimension åt husbilsåkandet.

Bästa hälsn. Kalle W 320

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Pssstt.
Optimal vikt på en dragkrok är 75Kg vid släpvagns framförande.
Så nog bör våra fordon klara detta + några extra kilo utan att "storkna"...

Sedan kan väta, smuts mm. vara ett kosmetiskt problem, dock inget mer
om cyklar, scoters etc. är av kvalitet, då står de pall för de dagar som de får
förmånen att hänga med bak på husbilen! (vid ett ev. överdrag, tänk då på ev. vibrationer och påföljande lack slitage)

Mitt råd. häng på det som önskas bak till (med sunt förnuft) och använd garaget till övrigt som önskas vara torrt!

Framför allt, gör det som passar Er själva bäst! *S*

Mvh. Magnus

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hej, 75 Kg är vad som är tillåtet att lasta på de flesta dragkrokar, men du måste också kolla axellasten på husbilen! I värsta fall får du inte hänga något alls på kroken, beroende på hur mycket du har lastat i bilen?! Överlast kan ge däckexplosion, och det är inte alls kul kan jag säga av egen erfarenhet!

MVH

Montreal :rolleyes:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag hade nog köpt en mindre scooter som passade in i garaget alternativt om man kunde "strippa den" på någon kåpa på höjden .

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Många campingar i speciellt Kroatien tar betalt om man har med en scooter. Vill man då inte på just den campingen använda den så är det bra om den kan stå inne.

Vi har alltid haft vår scooter i garaget. Lite trångt ibland men mera fördelar än nackdelar tycker vi.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej, 75 Kg är vad som är tillåtet att lasta på de flesta dragkrokar, men du måste också kolla axellasten på husbilen! I värsta fall får du inte hänga något alls på kroken, beroende på hur mycket du har lastat i bilen?! Överlast kan ge däckexplosion, och det är inte alls kul kan jag säga av egen erfarenhet!

MVH

Montreal :rolleyes:

Hahaha..
Här försökte jag att vara en "Meschersmitt" men blev överkörd av en "Mother of all, Meschersmitt;)" direkt! Hehehe
Visst allt beroende på fordonets kapacitet, men det överlåter åtminstone jag, till ägaren!

Schmid, hoppas ni får många bra tips som ger Er möjlighet att välja det som
passar Er bäst. Alla våra inlägg är ju, hoppas jag, till för Ert bästa!

Bästa Hälsningar,
Magnus

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Konstigt, när vissa människor inte alltid får sista ordet blir dom otrevliga i stället?!! :confused:

MVH

Montreal

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Konstigt, när vissa människor inte alltid får sista ordet blir dom otrevliga i stället?!! :confused:

MVH

Montreal

F'låt...
Jag menade inte att vara sarkastisk!!!

Får helt enkelt bättra mig i min kommunikation via webben...

No heart feeling Montreal?
Mvh. Magnus

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är o.k. En liten fråga bara? No heart feeling, är det något finess jag inte förstår, eller bara inverkan av den sena timmen och eventuella brända eller destillerade vätskor i den sena fredagskvällen/tidiga lördagsmorgonen?

:twitcy:

Hälsningar

Montreal

Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Montreal, ;)
Endast en mindre bra "swengelsk" ursäkt! + ev, en/två cl. mycket bra destillerad Caol iie :D (åter igen, sorry för mitt tangent missbruk!)

Schmid, ursäkta sidospåret.
Ser fram emot att höra om ert val & lösningen på Er fråga!

Bästa Hälsningar, :)
//Magnus

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Jag såg en Tysk förra sommaren, synd jag inte tog bilder, de hade en elektrisk
höj och sänkbar anordning bak på husbilen, såg mycket behändigt och trevligt ut.
Den var monterar, om jag inte missminner mig, vi rambalkarna bak och upp.

Skulle tro dock att bara den anordningen i sig själv vägde 35-50kg.
Men som sagt, nu vet ju bäst hur ni vill ha det och vad er Hb klarar i vikt m.m.

Själva har vi en rejäl anordning som sätts på dragkroken för cyklarna.
Fantastiskt fiffig och behändig, väger kanske runt 15kg (skulle kanske även klara en scoter på 50-60kg inte mer) Den sitter så lågt så det knappt hade behövts någon ramp.
Flera personer har vart framme och fotograferat vår anordning när vi stannat på ställplatser.

Lycka till med shoppingen!!
Mvh. Magnus

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Den här såg jag förra sommaren på en tysk bil. Grejen var att dom hade en HD på så där kanske man kan ifrågasätta viktfördelningen.

PICT2834 (Small).JPG

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det här ändrar ju viktfördelningen enormt pga hävstångseffekten. Men det går nog betydligt lättare att vrida på ratten. Servon blir överflödig.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej Lasse m.fl.
Jag gick sonika ut i garaget, hämtade och häktade på cykelstället på HB'n
Här kommer bilder; Det är ett Montblanc som dras fast i dragkulan med en ~M30 bult.

Cykel1.jpg

Cykel2.jpgCykel3.jpgCykel4.jpg

Mvh. Magnus

Toppen