• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Scooter i husbil? Storlek?

Lasse o Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Lidingö
HBK-Nr
504
Medlemskap
2024
Hej vi har gett upp för närvarande att sälja vår Hymer och håller på att utrusta den med luftkuddar bak samt SOG-system. Vi vill ta med oss en scooter men då kommer den stora frågan är det någon som vet vad som kan passa i ett stort garage? Jag tänker först o främst på längden. Verkar vara besvärligt att få fram just längdmått på Scootrar. Bilen är 2.27 invändigt. Dessutom undrar jag vad för motorstorlek som behövs för att kunna åka två på den?
Tacksam för alla förslag
Lasse

F

F.d. 25291

Guest
Sv: Scooter i husbil? Storlek?

Hej.

Längden har inte varit något problem för oss i alla fall. Kanske rena turen?, men vi hade ännu mer tur med höjden.
Vår Kymco City 150 stryker karmen med 5mm tillgodo, men det finns antagligen både bättre och sämre modeller.
Vi föredrar mc framför moped, och tycker 125 - 150 cubik är helt tillräckligt.

Problemet är som störst när det gäller vikten. Med skoter, ramp och annat ligger vi på max belastning på bakaxeln, och får packa försiktigt.

Lailaouno

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Vi har också en Skyteam Dax 125cc. Den är lättlastad väger bara knappt 80 kg men har en maxlast på 150 kg (inkl.förare på mc) och det räcker inte till för oss om vi åker 2 st. Maxlasten på många scootrar är c:a 150 kg så det är någonting man skall kolla innan man bestämmer sig. För att ha glädje av en scooter vill man ha med en topbox för att ha med sig vatten flaskor och det man handlat m.m. och för att kunna stoppa undan hjälmar. Topboxen med innehåll väger också, lätt att glömma.
Åke

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Vi använder en Kymco Fever Zx Eu45 dvs en Eu-moped.
Tjänstevikt 90kg, maxlast 170kg. Den får plats i husbilens garage om vi plockar av speglar och top-box.

Den klarar oss två. Hade nog valt en 125cc om bara en sådan fått plats i vårt garage och dessutom till vettigt pris.
Vi har en top-box, mycket praktiskt att förvara en av hjälmarna eller lättare gods under färd.

Bilagor

• Kymco.JPG
    Kymco.JPG
    65,2 KB · Visningar: 11

Marty

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
7034
Medlemskap
2025

Vi har en Yamaha D'elight, lätt mc. Är 75, 5 cm hög. Väger 98 och klarar lätt två personer. Vi har bytt ut backspeglarna som man ändå inte såg så mycket i till sådana som sitter på ändsrna på styret.
Mycket nöjda hittills.

Willy

FD HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023

Hej,
på Honda Sveriges hemsida finns bl.a. deras scootrar med Tenisk info. Klicka på en scooter modell och välj Teknisk info. Där står bl.a. längd, bredd och höjd.

Skoter - Honda MC Svenska AB

Har själv köpt en SH300R som vi har med oss. Vi är jättenöjda med den. Kan också nämna att vi är gamla hojåkare och vet att Honda = kvalitet.

/Willy

F

F.d. 50051

Guest

Hej
Två mindre cycklar är mitt förslag eller en mindre hund ca 14 kg :twitcy:
anders

Toppen