Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Har precis kört hem vår nya scooter.
Nu återstår frågan, hur och med vad sätter man fast samt lastar den?
Vad använder ni för prylar för detta?
Har precis beställt en 2m lång U-profil i durkaluminium som skall fungera som en styrskena inne i garaget och en liknande 1m ramp för att rulla upp hojen på.
Tanken är att jag skall lägga spårskenan snett i bilen så när man tar tag i styret och backar in hojen så ställer sig hojen snett bakåt med bakdelen så nära bakväggen som möjligt. Inbillar mig att jag får mest lastutrymme kvar då. Kommer backa in den från den vänstra lastluckan så det blir mest lastutrymme kvar på den sidan som man oftast är.
För att hålla den upprätt tänkte jag använda 1 eller 2 vanliga fästarmar från ett cykelställ. Sätter man dom lite smart i taket eller väggen går det blixtfort att lasta och lossa.
Många scootermodeller har automatisk bensinkran (vakumstyrd), dessa kan läka igenom om det gungar och skakar. Så var det på min så jag monterade en manuell kran efter tank och därefter inget mer läckage och lukt från garaget.Nu vill jag inte vara någon glädjedödare, men...
Jag köpte en MC-scooter för några år sedan, lastade in den i garaget (helintegrerad Hymer med tvärbädd över garaget). Efter några timmars resa skulle vi stanna för övernattning, och märkte då en stark lukt av bensin eller var det möjligen avgaser. Problemet är väl att det inte är helt tätt mellan bodel och garage, och dessutom finns ju dubbelgolvet som en del av utrymmet. Väl att notera att scootern var helt ny, och endast provkörts några kilometer.
Så den åkte raskt ut, och hänvisades till en lastramp baktill. Jättenöjda ändå med vår scooter, ett utmärkt komplement till HB.
Sven-Erik A.
Nu vill jag inte vara någon glädjedödare, men...
Jag köpte en MC-scooter för några år sedan, lastade in den i garaget (helintegrerad Hymer med tvärbädd över garaget). Efter några timmars resa skulle vi stanna för övernattning, och märkte då en stark lukt av bensin eller var det möjligen avgaser. Problemet är väl att det inte är helt tätt mellan bodel och garage, och dessutom finns ju dubbelgolvet som en del av utrymmet. Väl att notera att scootern var helt ny, och endast provkörts några kilometer.
Så den åkte raskt ut, och hänvisades till en lastramp baktill. Jättenöjda ändå med vår scooter, ett utmärkt komplement till HB.
Sven-Erik A.