• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Scooter i garaget

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har precis kört hem vår nya scooter.
Nu återstår frågan, hur och med vad sätter man fast samt lastar den?

Vad använder ni för prylar för detta?

karlake

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
20862
Medlemskap
2022
Sv: Scooter i garaget

Har precis kört hem vår nya scooter.
Nu återstår frågan, hur och med vad sätter man fast samt lastar den?

Vad använder ni för prylar för detta?

Det finns speciella "band" att sätta på styret och sedan koppla till spännremmar som man kan dra fast dem med. Jag använder ett sådant på min vespa som jag har i garaget. Har även fraktat mina motorcyklar med sådana. Det behövs bara ett sådant och två spännremmar så står den stadigt.

Är inte hemma nu, annars hade jag kunnat visa bilder på arrangemanget.

Willy

FD HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Har precis beställt en 2m lång U-profil i durkaluminium som skall fungera som en styrskena inne i garaget och en liknande 1m ramp för att rulla upp hojen på.
Tanken är att jag skall lägga spårskenan snett i bilen så när man tar tag i styret och backar in hojen så ställer sig hojen snett bakåt med bakdelen så nära bakväggen som möjligt. Inbillar mig att jag får mest lastutrymme kvar då. Kommer backa in den från den vänstra lastluckan så det blir mest lastutrymme kvar på den sidan som man oftast är.
För att hålla den upprätt tänkte jag använda 1 eller 2 vanliga fästarmar från ett cykelställ. Sätter man dom lite smart i taket eller väggen går det blixtfort att lasta och lossa.

F

F.d. 940

Guest

Har precis beställt en 2m lång U-profil i durkaluminium som skall fungera som en styrskena inne i garaget och en liknande 1m ramp för att rulla upp hojen på.
Tanken är att jag skall lägga spårskenan snett i bilen så när man tar tag i styret och backar in hojen så ställer sig hojen snett bakåt med bakdelen så nära bakväggen som möjligt. Inbillar mig att jag får mest lastutrymme kvar då. Kommer backa in den från den vänstra lastluckan så det blir mest lastutrymme kvar på den sidan som man oftast är.
För att hålla den upprätt tänkte jag använda 1 eller 2 vanliga fästarmar från ett cykelställ. Sätter man dom lite smart i taket eller väggen går det blixtfort att lasta och lossa.

I en plåtis ???.
Arne.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Japp, räknar iskallt med att det skall gå. Eventuellt kastar jag ut sängen och toaletten :D

Nä, skämt åsido. Vi sålde plåtisen i höstas och blev med en LMC helintegrerad istället.
Har dock inte hunnit ta några tjusiga bilder än så jag kan uppdatera min profil.
:)

SEASON

HBK revisor
Kommun
Örebro
HBK-Nr
19707
Medlemskap
2025

Nu vill jag inte vara någon glädjedödare, men...
Jag köpte en MC-scooter för några år sedan, lastade in den i garaget (helintegrerad Hymer med tvärbädd över garaget). Efter några timmars resa skulle vi stanna för övernattning, och märkte då en stark lukt av bensin eller var det möjligen avgaser. Problemet är väl att det inte är helt tätt mellan bodel och garage, och dessutom finns ju dubbelgolvet som en del av utrymmet. Väl att notera att scootern var helt ny, och endast provkörts några kilometer.
Så den åkte raskt ut, och hänvisades till en lastramp baktill. Jättenöjda ändå med vår scooter, ett utmärkt komplement till HB.
Sven-Erik A.

Stratos

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2025

Jag köpte en MC-scooter för några år sedan, lastade in den i garaget (helintegrerad Hymer med tvärbädd över garaget). Efter några timmars resa skulle vi stanna för övernattning, och märkte då en stark lukt av bensin eller var det möjligen avgaser. Problemet är väl att det inte är helt tätt mellan bodel och garage, och dessutom finns ju dubbelgolvet som en del av utrymmet. Väl att notera att scootern var helt ny, och endast provkörts några kilometer.
Så den åkte raskt ut, och hänvisades till en lastramp baktill. Jättenöjda ändå med vår scooter, ett utmärkt komplement till HB.
Sven-Erik A.
Många scootermodeller har automatisk bensinkran (vakumstyrd), dessa kan läka igenom om det gungar och skakar. Så var det på min så jag monterade en manuell kran efter tank och därefter inget mer läckage och lukt från garaget.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Sven-Erik A.

Just för att i möjligaste mån undvika detta, valde vi en modell med insprutning.
Ingen kran eller flottörhus som kan dunsta bensin.

Om den ändå luktar finns det bara ett ställe det kan komma från, tankavluftningen.
Denna kan redan ha ett kolfilter, om inte monterar jag ett.

Vi kommer inte ha problem med bensinlukt.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Jag har bestämt mig för följande system;

Ramp med kanal för att få upp scootern i garaget.

Två stycken sådana på bilden, en för framhjulet och en vänd åt motsatt håll för bakhjulet.
Den för framhjulet skruvas permanent i garagegolvet, och den bockade U-profilen tas bort(kastas).

Den för bakhjulet sätts på plats när scootern står på plats i den främre hållaren och även denna bockade U-profil tas bort(kastas).
Fastsättningen sker med muttrar i garagegolvet och med långa skruvar med någon sorts snabbfäste, (detaljkonstruktion återstår).

Sedan återstår remmar för att stabilisera scootern i sidled.

Med denna lösning kan jag även nå bodelsbatterierna, som ligger i en "balja" under garagegolvet. Detta vore ej möjligt om det ligger en permanent ramp på golvet i garaget.

41-008_l_1.jpg

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag var inne på ungefär samma lösning först men med mitt begränsade utrymme vid luckan misstänker jag att det kan bli lite pyssligt att få hojen att komma rätt i spår med det inre hjulet när man står i ena änden av hojen och skall försöka styra/backa in den upp för rampen och in genom lastluckan.
Har man bred lastlucka eller rejäl takhöjd lär det dock inte vara något problem.

Rännan jag lägger på golvet tänkte jag endast fästa i ett par platta aluprofiler ca 10cm breda och 1m långa som ligger med passning från bakkant garagegolv till framkant garagegolv nära början och slutet av rännan.
Rännan med profilerna läggs löst ovanpå mattan/golvet så kan man lyfta ut allt enkelt. Inga ingrepp i bilen och det blir också enkelt att flytta rännan på golvprofilerna om man vill att hojen skall stå snett eller längre bak/fram i garaget.

Får se hur det blir:D

monsun31

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
11535
Medlemskap
2025

Här ett förslag på Scooterlåsning i garage.

Bilagor

• IMG_2141.JPG
    IMG_2141.JPG
    2,6 MB · Visningar: 47
  • IMG_2142.JPG
    IMG_2142.JPG
    2,3 MB · Visningar: 43
Toppen