• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Scooter Hållare / Ställ

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025
Hej alla där ute ,

Vi har just blivit med scooter en 125cc som vi vill ha på ett ställ monterat (i) /(på) dragkroken , är det någon här i klubben som vet var man kan se på olika sådana alternativ? eller vet någon som tillverkar på beställning enl. önskemål.

Har även följt "tråden" ang. lastning av "tvåhjulingar"och vi skall ha vår utanför garaget.

Tack på förhand till er som kan ge oss tipps E & U:mcride:

F

F.d. 8491

Guest
Sv: Scooter Hållare / Ställ

Hej på er,

Vi bor i grannstaden Avesta.

Du har ju en firma i Hedemora som tillverkar drag, Bröderna Olsson. Kanske de kan göra något som passar.

Sven-Åke

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025

Hej Sven-Åke

Tack för tippset , jag fick just samma tipps över telefonen för bara en liten stund sedan , av en infödd Hma. bo , men vi är jätte tacksamma inför alla "anfallsvinklar" för en smidig & snabb lösning.
E & U

F

F.d. 13050

Guest

Jag söker också efter ett smart montage...funderar på om det är ok att använda draget till det ?

Eva & Ulf

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2025

God afton janase ,

På vår bil är draget så konstruerat att det skulle gå att skjuta in fyrkantsprofil i infästningen och bygga någon slags ramp,,,,,,, men det får en kunnigare än jag klura ut.

Såg att ( HBK 912 ccmax ) har en bild på en sådan ramp som jag funderar på , här på forumet.
Jag skall kontakta honnom och höra om han har byggt det själv.
E & U

F

F.d. 4879

Guest

Det finns många som bygger ramper att sätta på dragkroken för att ställa en moppe eller crosshoj på (en crosshoj väger ca 115kg). Men man ska ju som vanligt tänka på något.. Även om dragkroken är godkänd för att DRA 2000kg så är det inte samma sak som att den tål att belastas med 2000kg nedåt. Ett rätt kultryck oavsett vad man än dra är 75 kilo. En dragkrok sitter oftast fast med ca 4 bultar på varje sida vilket blir 8 bultar som tar upp en dragkraft. Bultarna brukar var M12. Om du belastar kroken uppifrån så är det bultarna längstbak som får ta upp momentet, då är det bara två bultar som jobbar. Sitter det dessutom bara bultat i färdiga mutterstycken i en rambalk utan ovanliggande plattjärn som stöd så håller det inte för ca 150kg som moppe och ramp väger då det guppar och myggan väger en elefant imellanåt. Jag har sett exemplet på en Volvo som var lite "kexig" därbak men ändå gick igenom besiktningen, ramp och hoj släpade plötsligt i asfalten..

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Vi har nu under två sommrar (ca 2000 mil) haft en Suzuki 125a där bak på ett hemmagjort mc-ställ. Det har fungerat fint.
I och med att vi har ett Fiat campingchassi så har Rapid i Påarp fått förlänga chassit med balkar för att kunna montera drag.
Tack vare detta har vi fått bra förutsättningar att montera mc-stället.
Stället är tillverkat helt i aluminium och väger ca 18kg, och är fäst 1m in på chassibalken och avlastad med spännband i fästena där bak till cykelstället.
Scootern har en torrvikt på 99kg. Uppskattad vikt med bensin, hjälmar, lås, spännband, uppkörningsramp alu, och mc-stället, ca. 140 kg.
Med mitt överhäng på 2m, utan ramp, så vill jag inte va utan luftfjädringen som jag monterat i. Med 2,5kg extra lufttryck i bälgarna så både lyftes och stabiliseras bakvagnen.
Man får se lite mer när man har scooter i stället för cyklar. Lite mindre motion
kanske, men mindre öl också, så det jämnar ut sig.
Det finns några bilder i mitt album. Frågor? Ring gärna.
Hälsn. Krister.:mcride:

C.o.L

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2027

..... Såg att ( HBK 912 ccmax ) har en bild på en sådan ramp som jag funderar på ,........
Halloj.
Vår mcramp var fabriksmonterad sedan förstärkte vi för att vi skulle ha en sådan tung hoj (270kg)
Jag har sett att KAMA Fritid AB | Husvagnstillbehör Båttillbehör & Husbilstillbehör - Tillbehör för Husvagn Husbil & Båt har färdiga ialla fall för alkochassi tror de tog upp till 170kg och det finns förborrat i chassit tydligen.
Vad de kostar har jag inte tagit reda på.

Hej/Conny

BabsanoKent

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2025

Hej!

När vi köpte vår begagnade "Bürstner" satt en ALKO-kober MC-hållare typ LST 200-1 med lastvikt 130 kg som nu är till salu. Fästen finns. Är du eller någon annan intresserad så kontakta oss via ett privat mail så kan vi ta kontakt. Vi bor i Eskilstuna.

Hälsningar

Barbro och Kent

Bilagor

• CIMG3221.JPG
    CIMG3221.JPG
    620,3 KB · Visningar: 80
F

F.d. 24489

Guest

Hej
Jag har oxå en bunstner. Har du mc-stället kvar?
Jag bor i Jakobsberg.
Vad vill du ha för det?

MVH
Uffe & Kicki

F

F.d. 55335

Guest

Hej jag har ett scooter ställ som jag byggde till min charisma som jag inte använder längre det är till salu
ha de gott det har vi. :)
0709640548
Buabor Thomas & Gunliz

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Halloj.
Vår mcramp var fabriksmonterad sedan förstärkte vi för att vi skulle ha en sådan tung hoj (270kg)
Jag har sett att KAMA Fritid AB | Husvagnstillbehör Båttillbehör & Husbilstillbehör - Tillbehör för Husvagn Husbil & Båt har färdiga ialla fall för alkochassi tror de tog upp till 170kg och det finns förborrat i chassit tydligen.
Vad de kostar har jag inte tagit reda på.

Hej/Conny

Jisses vilka bakaxeltryck ni har,(får) o vilka överlastade däck ska vi inte tala om!

Ett tips är att ni väger HBn innan ni monterarar lastramper.(axelvis).
100kg på 2meters överhäng trycker bakaxeln med ca 145 kg.

I all välmening
Hejs
Claes 105

bryngan

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
3001
Medlemskap
2025

tyvärr stämmer det med axeltrycket vi har tre axlar och en ramp med en 125 a bakdå är det 140 kg för mycket på tredje axeln.

Toppen