Efter 10 år verkar mitt bodelsbatteri (EXIDE GEL G85) ha tappat orken. Bilen används årligen maj-okt. El förbrukas, förutom till bilens standardutrustning d.v.s Truma luftvärme och frostvakt, belysning och kylskåp (vid körning), till måttligt användande av TV med separat dekoder samt till frugans hårtork. Inget bruk av inverter förekommer. Har ingen solpanel. Bilen står aldrig längre än ett dygn på samma plats utan elanslutning.
Jag vore tacksam för råd om ett GEL- eller AGM-batteri är lämpligast med hänsyn till mitt behov av el.
I manualen till EBL (sid 8-9) står dessutom följande beträffande batteribyte:
"Only use batteries of the same type and capacity and those installed by the
manufacturer.
You can change from lead acid to lead gel batteries.
You cannot change from lead gel to lead acid batteries. Ask your dealer for
advice."
Innebär detta att om jag nu skulle byta från GEL till AGM kan jag aldrig återgå till att använda GEL-batterier i framtiden?
Jag vore tacksam för råd om ett GEL- eller AGM-batteri är lämpligast med hänsyn till mitt behov av el.
I manualen till EBL (sid 8-9) står dessutom följande beträffande batteribyte:
"Only use batteries of the same type and capacity and those installed by the
manufacturer.
You can change from lead acid to lead gel batteries.
You cannot change from lead gel to lead acid batteries. Ask your dealer for
advice."
Innebär detta att om jag nu skulle byta från GEL till AGM kan jag aldrig återgå till att använda GEL-batterier i framtiden?