• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Schaudt EBL119 trasigt kontaktdon

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Hej alla,

Vi märkte häromdagen på semestern att kylskåpet (ett Dometic med AES) inte längre gick på 12V. Igår tog jag mig äntligen tid att analysera problemet. Först tänkte jag på det berömda kretskortet i kylskåpet, men det och anslutningarna såg bra ut. Jag kunde dock inte upptäcka någon 12V-spänning på de tjocka ledningarna ens med motorn igång. Så jag kontrollerade säkringarna på elblocket, men allt var bra där också.

Slutligen var det en halvbränd kontakt på kontaktblock 1 på Schaudt EBL 119. Se bifogade bilder.

Jag kunde återställa funktionen genom att skrapa bort sotet på de två kontakterna,a, men det är naturligtvis ingen lösning. Var är det bästa stället att få tag på lämpliga reservdelar? Tillverkaren verkar inte erbjuda en påse med smådelar.

Jag har tillräcklig expertis och verktyg. Jag skulle vilja byta ut block 1 på både kabelhärvan och kretskortet på den gamla goda Schaudt. Jag lyssnar dock gärna på alternativ.

Tack på förhand, ha det så bra
PösslRyder
 

Bilagor

  • 20230819_145358.jpg
    20230819_145358.jpg
    447,4 KB · Visningar: 63
  • 20230819_145429.jpg
    20230819_145429.jpg
    830,2 KB · Visningar: 65

kallex300

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Bromölla
HBK-Nr
37989
Medlemskap
2023
Hej alla,

Vi märkte häromdagen på semestern att kylskåpet (ett Dometic med AES) inte längre gick på 12V. Igår tog jag mig äntligen tid att analysera problemet. Först tänkte jag på det berömda kretskortet i kylskåpet, men det och anslutningarna såg bra ut. Jag kunde dock inte upptäcka någon 12V-spänning på de tjocka ledningarna ens med motorn igång. Så jag kontrollerade säkringarna på elblocket, men allt var bra där också.

Slutligen var det en halvbränd kontakt på kontaktblock 1 på Schaudt EBL 119. Se bifogade bilder.

Jag kunde återställa funktionen genom att skrapa bort sotet på de två kontakterna,a, men det är naturligtvis ingen lösning. Var är det bästa stället att få tag på lämpliga reservdelar? Tillverkaren verkar inte erbjuda en påse med smådelar.

Jag har tillräcklig expertis och verktyg. Jag skulle vilja byta ut block 1 på både kabelhärvan och kretskortet på den gamla goda Schaudt. Jag lyssnar dock gärna på alternativ.

Tack på förhand, ha det så bra
PösslRyder
Kontaktstyckena hittar du nog på elfa.se . Sök efter 04P UMNL eller 4P MNL.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för detta! Verkar bara att elfa inte säljer enskilda bitar, man måste beställa 100+ stycken :) men nu vet jag att detta är ett Tyco don. På 770019-1 : MATE-N-LOK Rectangular Power Connectors får man beställa 1+; jag kommer att leta efter en svensk leverantör för dessa bitar.
Som det ser ut kommer du förmodligen att få samma problem igen, om du bara byter kontakten. Jag skulle bara använda den som signal och montera ett externt relä.
 

Ronne

HBK Intresserad
Inlägg
17
Kommun
Haninge
Som PeterK säger, Stiftet tål inte strömmen. Särskild om det skakar lite och sen har dåligkontakt. Jag lödde på en sladdstump från kretskorten som jag drog och satt en "abiko" på. Och en abikohona på sladden som ska mata kylen. Har åkt så i 2 -3 år
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Hej alla,

Vi märkte häromdagen på semestern att kylskåpet (ett Dometic med AES) inte längre gick på 12V. Igår tog jag mig äntligen tid att analysera problemet. Först tänkte jag på det berömda kretskortet i kylskåpet, men det och anslutningarna såg bra ut. Jag kunde dock inte upptäcka någon 12V-spänning på de tjocka ledningarna ens med motorn igång. Så jag kontrollerade säkringarna på elblocket, men allt var bra där också.

Slutligen var det en halvbränd kontakt på kontaktblock 1 på Schaudt EBL 119. Se bifogade bilder.

Jag kunde återställa funktionen genom att skrapa bort sotet på de två kontakterna,a, men det är naturligtvis ingen lösning. Var är det bästa stället att få tag på lämpliga reservdelar? Tillverkaren verkar inte erbjuda en påse med smådelar.

Jag har tillräcklig expertis och verktyg. Jag skulle vilja byta ut block 1 på både kabelhärvan och kretskortet på den gamla goda Schaudt. Jag lyssnar dock gärna på alternativ.

Tack på förhand, ha det så bra
PösslRyder
Här finns Köp Mate-N-Lok stort urval @ Electrokit
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
I mitt fall är det dock inget problem med D+ ledningen (den är i bra skick), det är huvudledningen. Tror det var dålig kontakt med för låg kontaktkraft mellan hylsan och stiftet. Det behöver ersättas i mitt fall. Men i alla fall tack för tipsen - nu är det bara att beställa och hitta en bra dag för att laga enheten :)
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Som det ser ut kommer du förmodligen att få samma problem igen, om du bara byter kontakten. Jag skulle bara använda den som signal och montera ett externt relä.

kontakterna och kabelarean är bra dimensionerade för att kunna tåla dem 13 eller 14 Ampere som kylskåpet drar under 12V drift. Det man måste säkerställa är tillräckligt med kontaktkraft. I det här fallet måste jag nog justera dessa sub-prime kontakter litegrann. Relä-lösningen låter professionellt, jag vet vad du menar. Men orsaken här var säkert en slags glappkontakt mellan hane och hona.

Det är den så-kallade kontaktnormalkraften (kraften lodrätt till ytorna) som bidrar en hel del om paret hane/hona kan överföra strömmen eller inte. I fordonsindustri använder man vissa andra konstruktioner för kontaktdonen, då har jag vissa kunskaper pga. av min före detta roll som kvalitetschef hos en tillverkare (en liten, men förfaren konkurrent till Tyco). Men sådana lösningar är dyrare och inte lätt tillgängliga till den allmänna marknaden.....
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Jag har sett flera EBL99 (föregångare till 119) med brända kontakter för kyl/frys på 12V, själv kör jag aldrig kylen på 12V, tar hellre den energin till laddning av batterier.
Under färden vill jag gärna driva kylskåpet på 12V, annars blir det ju gasol - det vill jag inte. Och det ska funka som tillverkaren designade det. Inga problem än så länge med batteriladdningen.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Det som är ett problem med dessa typer av billiga kontaktdon, oberoende av fabrikat, är att de är undermåliga vad gäller tålighet mot slitage. I huvudsak pga. billig underliggande kontaktmaterial och tunn nickelplätering. De finns i proffsvariant men då gäller guldplätering på koppar, ska tåla t.ex. 200 matningar och mindre vibrationskänsliga.
I en husbil finns det konstant vibrationer av mindre eller högre grad och det tär på dessa elektriska anslutningar som ligger under press. Till slut blir det glapp. Inget problem för låga strömmar men definitivt problem när strömstyrkorna blir högre. Där för ska anslutningar under press kollas med verktyg och dras åt, om det går, i alla fall en gång per år. Tänk på en M8 batterianslutning.
Standard kontaktdonet, som det gäller om här, är antagligen också framtagen att användas i ett flertal olika applikationer av husbilstillverkaren. Då är det ju lätt hänt att ett stift blir överbelastat när alla polerna är redan upptagna men det ska till en elförbrukare som inte fanns i ursprungsspecen.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Det med vibrationer är den största utmaningen under utvecklingen av lämpliga kontaktsystem till fordonsindustrin. Det hänger inte så pass mycket ihop med beläggningsmaterialet i sig. Vanligtvis tar man tenn inom kupén och silver utanför; guld är sällsynt och har vanligtvis inga fördelar, inte ens vad gäller motstånd eller antal matningar. Det har mycket mer att göra med konstruktionen. En hyfsat kontakt har möjligheten att vibrera och att samtidigt upprätthålla ett flertal små och redundanta övergångsställen från hane till hona eller tvärtom. Tänk bara på sensorer och deras kontaktdon direkt på dieselmotorer - detta är verkligen det värsta tänkbara fallet.

Det bästa systemet min f.d. arbetsgivare hade bestod av honor med koppar-beryllium-lamellar, pläterad med silver eller tenn och matchande hanar av mässing med matchande beläggning av tenn eller silver. De gick att mata ett antal gånger och samtidigt visade de sig att kunna motstå otroliga vibrationer över en lång tid. Trickset var lamellens flexibilitet och kontaktkraft. Tyco var inte amused när vi fick uppdraget att utrusta alla Mercedes personbilar med vårt system för alla anslutningar inom motorutrymmet :)

Audi bestod i guldytor på vissa känsliga applikationer, men våra undersökningar visade att fördelarna med guld vår för små att rättfärdiga relaterade prisökningar. Man applicerar ju bara en tunn guld-"flash". Men vi levererade guld och tjänade bra pengar :)
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Hej och Gott Nytt År på er,

nu hade jag äntligen lite tid för att laga husbilen. Det gick bra att byta kontaktdonet, trots att det var lite bökigt delvis att få tag i batterierna och i kretskortet. Som tur var, var själva kortet oskadat och det gick bra att löda in ett nytt uttag. Alla enheter funkar nu som de ska.

Jag breddade hankontakterna något för att få lite högre kontaktkraft och hoppas nu att lösningen är hållbar.

Stort tack till alla som hjälpte till!

Hälsningar
PösslRyder
 

Bilagor

  • 20240103_131919.jpg
    20240103_131919.jpg
    6,8 MB · Visningar: 57
  • 20240103_153741.jpg
    20240103_153741.jpg
    1,3 MB · Visningar: 56
  • 20240104_131020.jpg
    20240104_131020.jpg
    597,2 KB · Visningar: 56
Toppen