• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Scandlines Trelleborg-Rostock

F

F.d. 16804

Guest
Hej på er
Är det någon som vet om man får vistas i en husbil vid överfarten mellan Trelleborg och Rostock på Scanlines färjor. Åker Lördag natt och tänkte sova i husbilen på natten , för att starta färden mot Kroatien utvilad på Söndag morgon.

Bigge

HBK in Memoriam
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Scandlines Trelleborg-Rostock

Vi har åkt samma sträcka med TT och när vi åkte med dem var det förbjudet att vistas på lastdäck under överfart. När färjan avgick låstes dörrarna.

Bigge

F

F.d. 3753

Guest

Jag ringde just till Scandlines för att höra hur man gör med hund.
Hund skall registreras som "barn" om man bokar via nätet. Man får vara upp till 9 personer per bil så det kostar inget extra.
Dom svarade att det finns särskilda utrymmen för hund och hundägare och där hundarna kan rastas.
Bildäck låses under färden.
Hunden får dock stanna kvar i husbilen om man så önskar men man kan inte hälsa på den under de 7 timmar överfarten tar.
En djurhytt kostade strax under 800:-

F

F.d. 839

Guest

Bigge,

Samma gäller mellan Travemünde - Trelleborg ;)

F

F.d. 12848

Guest

Vad gäller Trelleborg Sazsnis förr fick man sova i husbilen

F

F.d. 7797

Guest

Hejsan

man får INTE blir i husbil eller bil. Även Trelleborg - Sassnitz (så skriva man Sassnitz
(jag är född i Sassnitz)):wink:
Under natttiden Trelleborg - Rostock
måste man tar en hytt.

hej då
Olaf

Svalan

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
2217
Medlemskap
2025

Hej , det är numera totalt stopp att vistas på bildäck och i fordonen under färjeturen ,det gäller alla rederier, ( jag tror det blev så efter ESTONIA katastrofen) mvh Ellan

Svalan

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
2217
Medlemskap
2025

Hej igen ! jag var tydligen fel informerad om att vistas på bildäck, förbudet gällde inte alla rederier , så det bästa är att kolla med respektive rederi ............. god natt från Ellan

F

F.d. 9319

Guest

Det är förbjudet att vistas på bildäck på alla färjor under överfarten! Är det något rederi som ser mellan fingrana eller rent utav tillåter det så har dom så lågt säkerhetstänkande och bryr sig inte om intenationella lagar så dom rederierna bör man verkligen alldrig anlita. Det finns sådana rederier som tillåter att man är på bildäck men dom har också ett förskräkande olycks records. T ex Express Samina. En kolega var ner och jorde några jobb på den före olykan och han sa det var det värsta han sett när det gälde säkerhet och befälens Säkerhetstänkande. Det tog inte mer än 2 veckor så sänkte dom fartyget. Har dom så dåliga rutiner att passagerarna får vistas på bildäck hur syår det till med övriga fatyget? Vill ni verkligen sova på Bildäck?? Händer det något bland all bensin gaser så är det kokt eller snarare är man stekt! Sedan får färjan slagsida, hur skall ni ta er ut med bilar som rasar runt som inne i en tombola? Det finns säkra och proffsiga rederier, om man vill komma fram, så best att hålla sig till dom!

Toppen