• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Satte in LEDstrip i dubbelgolvet idag ..

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Satte in LEDstrip i dubbelgolvet idag ..

Det köper jag på www.ebay.de och du har en länk där uppe och vill du maila direkt så finns länken där också och skriv gärna att du är från Husbilsklubben sverige så kanske vi kan få lite rabatt säljaren heter
martronik_eu
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/255974 all info 3 inlägg upp är det något du undrar mera så hojta bara :)

Om det är något man har problem med att förstå i texten över hur man gör och kan engelska bättre så kan man gå in på www.ebay.com .

Då kopierar man auktions eller försäljningsnummret från tyskasidan och klistrar in den på engelska sidan .

Det finns ebay.se men sökningen fungerar dåligt där .

Jag köper även reservdelar till mina audisar i Tyskland ,Luxenburg och det brukar vara minst halva priset .
 
Senast ändrad:

Pensionär

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2024
Sv: Satte in LEDstrip i dubbelgolvet idag ..

Oj oj ! Nu har vi fått en massa nya ideér. Jättkul att fundera ut över vintern!
Själv har jag bytt ut alla 5 w i spottarna runt taket till gula led från Kjell & Co som fungerar att dimma.
Peter Heed
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Satte in LEDstrip i dubbelgolvet idag ..

Jag skickade ett mail och tackade för den snabba leveransen och fick även detta svaret och han kommer även få hem G4/GU4 för ca 40:-/st .

Jag skall ju uppdatera resten av mina lampor och grannen skall även ha till sin båt så det blir ett paket till samt skall jag köpa "gel kabeln" .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Satte in LEDstrip i dubbelgolvet idag ..

Jag fick hem ytterligare rullar idag och fick med ett saluprov på en mjuk gummiklädd LEDstripe som jag säkert kan sätta istället för dom svarta halkskydden i trappan .

Så här ser den ut och den hade IP65 så den är ju fuktsäkrad också : 5m WARMWEIß LED BAND IM GELL 300SMD FLEXIBEL 12V IP65 bei eBay.de: LED - Leuchten (endet 21.11.09 22:39:19 MEZ)

Då dessa drar så lite ström så funderade jag på om man kunde koppla strömrytaren via den brytaren som är till trappan .
Är det någon som gjort denna inkoppling ?



Nu skall jag montera lite interiörbelysning/mysbelysning över skåpen och fundera även på att lägga en liten stripe inuti skåpen så man ser lite bättre .




Någon som har tips på små snygga magnetströmbrytare ??

Jag försökte, med lyckades inte få komma åt att dra en draglina för matning av stripen, nästa försök var att aktivera den via tryckströmbrytaren (som visar rött sken vid förarplatsen), men det gick inte heller.

Den slutliga lösningen blev en liten kromad strömbrytare innanför trappen, som visar svagt blått sken när LED stripen lyser.

Hittade en U-list i alu som stripen passade perfekt i, bra skydd mot fötter också.

Svårast var att få ut extra silikonkablar genom flexiröret under fotsteget.

Lägger upp lite bilder sen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Satte in LEDstrip i dubbelgolvet idag ..

Nochest : Provade du med att gå upp med kabeln till styrboxen för trappan ?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Satte in LEDstrip i dubbelgolvet idag ..

Ja, problemet var att jag inte kom åt den, hade behövt demontera kylskåpet då och det var för mycket jobb, hade jag gjort det hade jag nog kopplat den till utebelysningsknappen istället
 

bojon

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Enköping
HBK-Nr
617
Medlemskap
2024
Sv: Satte in LEDstrip i dubbelgolvet idag ..

Hej!

Tack för tipset om LED-stripen. Köpte 5 meter av WARMWEIß LED BAND IM GELL 300SMD FLEXIBEL 12V IP65 bei eBay.de och delade den i två delar. Nu har jag ett fantastiskt ljus i den normalt så mörka sängdelen av min Knaus.

Ps Visar bara den ena sidan, sängen obäddad Ds

Hälsningar
Bosse
 

Bilagor

  • DSC00033.JPG
    DSC00033.JPG
    2,1 MB · Visningar: 10
Toppen