• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Santander - faktureringsavgift

Whippetägare

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
3511
Medlemskap
2025
Hur har ni gott tillväga för att få E-faktura från Santander för att slippa betala faktureringsavgiften på 45 kr i månaden. Har talat med deras kundsupport för ca 1 månad och fick denna upplysning: Man är skyldig att ta denna avgift enligt lag. Frågade vilken lag det var och vem som stiftad den. Svaret blev kort och gott det var bankerna som stiftat denna lag!!!!:twitcy: Vad jag vet är det väl riksdag/regering i detta land som stiftar lagar. Fick inget vettigt svar så tydligen var jag inte nöjd så var det bara att byta bank.:wideeyed:

Jag betala med autogiro.

Senast ändrad:

Mitthem

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2025
Sv: Santander - faktureringsavgift

Det är tillåtet att ta en faktureringsavgift för att få betalning för de administrativa kostnaderna. Men man får bara ta ut en sådan avgift om det har avtalats. Det innebär att man måste klargöra för faktureringsavgiften i exempelvis orderbekräftelsen till kunden. Hur stor en sådan avgift ska vara är svårt att säga, men cirka 30 kronor kan tyckas vara rimligt.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Visst är det häftigt att man kan ta betalt för att ta betalt för någon vara eller tjänst man sålt.

Ännu häftigare är det att vi köpare ofta även går med på att betala extra för att få betala för det vi köpt..:p

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag har 50kr/mån. i faktureringsavgift på Santander, använder autogiro :mad:
E-faktura gick inte att välja, så det kommer en pappersfaktura varje månad som det står "autogiro makulerad" på :oops:

Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest

Ett sätt att förbättra marginalerna förmodligen.:rolleyes:

F

F.d. 25867

Guest

För att kunna ta ut en faktureringsavgift av kund MÅSTE det finnas ett avtal.
Betala INTE faktura nummer ett med fakturaavgift för då är man rökt!

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Gäller det lån eller kredit/betalkort???
Vi har bägge och betalar ingen faktureringsavgift. Autogiro på kreditkortet.

F

F.d. 25855

Guest

Helt rätt. Banker kan inte stifta lagar. Dessutom är faktureringsavgiftspåslag ingen lag utan företag bestämmer själva om man vill ha denna på fakturan eller ej.

F

F.d. 52959

Guest

Hur har ni gott tillväga för att få E-faktura från Santander för att slippa betala faktureringsavgiften på 45 kr i månaden. Har talat med deras kundsupport för ca 1 månad och fick denna upplysning: Man är skyldig att ta denna avgift enligt lag. Frågade vilken lag det var och vem som stiftad den. Svaret blev kort och gott det var bankerna som stiftat denna lag!!!!:twitcy: Vad jag vet är det väl riksdag/regering i detta land som stiftar lagar. Fick inget vettigt svar så tydligen var jag inte nöjd så var det bara att byta bank.:wideeyed:

Jag betala med autogiro.

Detta förvånar mig mycket! Jag har haft denna bank länge när den var
GEM Bank Betalar ingen faktureringsavgift, betalar via autogiro just på
deras inrådan. Är det möjligen något nytt med nya avtal? De ger också
kortåterbäring på handel, kanske detta var tillfälligt i samband med att
de blev Santander.
Använde deras kort hela tiden i Spanien, tre månader, har faktiskt
fungerat mycket bra.
Hoppas du får ordning på det.
Mvh

Alla bolag vill att vi ska gå över till e-fakturor.

F

F.d. 53358

Guest

Jag är lyckligt lottad. Har ingen faktureringsavgift, inte heller någon ränta, inte ens en amortering. Har inga lån, köper allt kontant, mycket mycket billigare, prutade 50000.- på husbilen. Har inte alltid haft det så. Njuter av livet.
:yes::music-icon:

Toppen