• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

sant osant?

valle

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Läste en artikel nyligen om att man kunde prova om mikrougnen är tät genom att lägga mobiltelefon där och ringa till den,ringer det så är ugnen otät.Våran läckte vid prov,så vi undviker närhet när vi brukar den.Vad tror ni därute?.Valle

F

F.d. 53814

Guest
Sv: sant osant?

Det är helt olika frekvenser, möjligen om du pingar telefonen via nätverket 2,4gHz så kan du få en aning om hur bra det skärmar.
Annars fungerar det bra med lite ugnsfolie :yes:

F

F.d. 53197

Guest

Jag har för mig att det gjordes någon studie för många år sedan, och då räknade forskarna ut att det visst kunde vara farligt att vara bredvid en mikro, om man stod med bröstkorgen tryckt mot luckan mer än en timme/dag medan den gick på full effekt...
Normal användning är ingen fara! :)
/Jessika

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

o-tinfoil-hat-facebook.jpg

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag försökte stresstesta ett ägg genom att utsätta den frigående hönans produkt under några sekunders mikrovågs påhälsning. Tanken var att få en snabbkokt ekologiskt ägg vilket ledde till förödande konsekvenser. Hönan förlorade sin avkomma, jag förlorade mitt frukostägg och min fru fick bestående skador på stämbanden (pga skriket så klart) när hon hörde smällen från köksregionen... Sant eller osant?

lånat-från-nätet.jpg

valle

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024

Varför jag skrev om den här saken har följande förklaring,idag tisdag så var jag barnvakt till mina barn barn då föräldrana började tidigt,funderade på denna seriösa fråga då jag såg att köksbordet står alldeles framför mikrougnen då de hade suttit där på kvällen och målat teckningar och det är inte första gången skulle jag tro.Därför så lade jag denna fråga då jag tror att kanske någon sitter på denna kunskap bättre än jag!.2003 så fick jag en stroke som jag tror hade med mobil att göra,har haft mobil inom jobbet från första början och stroken blev i lillhjärnan där hajfenan eller antennen låg emot skallen,tror att huvudet blev som en parabol och telefonen var varm efter en stund.Jag vet att det förekommer mycket olika uppfattningar om detta men som stroke drabbad så tar jag mig rätten om en egen uppfattning i detta.Så det var min tanke att skydda mina barn barn från onödig strålning om detta är möjligt.Så frågan är kanske djupare än många förstår.Valle

Wallströmarna

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2027

Jag försökte stresstesta ett ägg genom att utsätta den frigående hönans produkt under några sekunders mikrovågs påhälsning. Tanken var att få en snabbkokt ekologiskt ägg vilket ledde till förödande konsekvenser. Hönan förlorade sin avkomma, jag förlorade mitt frukostägg och min fru fick bestående skador på stämbanden (pga skriket så klart) när hon hörde smällen från köksregionen... Sant eller osant?

Visa bilaga 116677

Alltid kul med realistiska tester.
>Blasse

F

F.d. 53814

Guest

Varför jag skrev om den här saken har följande förklaring,idag tisdag så var jag barnvakt till mina barn barn då föräldrana började tidigt,funderade på denna seriösa fråga då jag såg att köksbordet står alldeles framför mikrougnen då de hade suttit där på kvällen och målat teckningar och det är inte första gången skulle jag tro.Därför så lade jag denna fråga då jag tror att kanske någon sitter på denna kunskap bättre än jag!.2003 så fick jag en stroke som jag tror hade med mobil att göra,har haft mobil inom jobbet från första början och stroken blev i lillhjärnan där hajfenan eller antennen låg emot skallen,tror att huvudet blev som en parabol och telefonen var varm efter en stund.Jag vet att det förekommer mycket olika uppfattningar om detta men som stroke drabbad så tar jag mig rätten om en egen uppfattning i detta.Så det var min tanke att skydda mina barn barn från onödig strålning om detta är möjligt.Så frågan är kanske djupare än många förstår.Valle
Går ugnen dygnet runt?
Du vet att det bara alstras mikrovågor när man startat ugnen?

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025

Använd trådanslutna lurar och lägg telefonen på bordet framför, så minskar strålningen kanske 100 ggr. Dels för att energien från telefonen strålar fritt och då minskar den sin uteffekt, dels avtar strålning med kvadraten på avståndet. En bluetooth eller på svenska blåtandslur avger nästan ingen strålning och ger bra ljud. Samma låga strålning från telefonen. Av samma anledning använd hands free i bilen...
Tänk på att närheten till telefonen eller 4G modemet avtar med kvadraten på avståndet. Lägg telefonen eller 4G modemet i takfönstret t.ex. Och wi-fi ger minst 20ggr mindre stråleffekt än telefonen/modemet.
Värst Mobil/modem
Wi-fi minst 20 ggr -200 ggr svagare
Bluetooth 1000 ggr svagare
Svagast mobilmast inom synhåll...

Tekniknörd

Med vänlig hälsning, Conny J

Toppen